28 листопада в кінотеатрах України стартував показ фільму "Ціна правди" - історичного трилера про валлійця Гарета Джонса, який в 1933 році потрапив в Україну та першим серед західних журналістів чесно розповів світові про Голодомор. На прем'єрі була присутня режисерка Агнешка Голланд - триразова номінантка на премію "Оскар". Ось, що вона розповіла про свою стрічку, злочини комуністичного режиму, інтерес до України та завдання сучасної культури.
Агнешка Голланд
"Ціна правди" - спільний проект Польщі, України і Великобританії. У 2015 році сценаристка Андреа Халупа приїхала до Києва з невеликою презентацією "Гарет Джонс". Вона шукала партнерів, які допомогли б зняти фільм про журналіста, що зіграв для України важливу роль в найтрагічніший період її історії. Помічники знайшлися: бюджет картини склав 262,2 млн грн, і 19% з них надала Україна. Головні ролі у фільмі дісталися британським акторам, а режисерське крісло зайняла Агнешка Голланд - одна з найвидатніших режисерів Польщі, відома вагомим політичним внеском в кінематограф.
"Я дійсно багато розмірковувала про цей проект. Раніше я зняла три фільмі про Другу світову війну і Голокост, і знаю, чого варте тривале переживання подібного досвіду. Тому, коли я отримала сценарій від подруги Андреа Халупи, моєю першою реакцією було: "Ні, тільки не знову". Але прочитавши сценарій я зрозуміла, що він зачіпає дуже важливі проблеми. Не тільки для України, але й для всього світу, - говорить Голланд. - дуже важливо художньо висловлюватися про злочини комуністів, які залишилися безкарними і, на жаль, у певному сенсі прощенними".
"Величезна кількість жертв комуністичного режиму залишилися непочутими, злочини минулого так і не увійшли в глобальну свідомість. Це неправильно, і ми маємо емоційно розділити цей досвід з якомога більшою кількістю людей".
Режисерка Агнешка Голланд і актор Джеймс Нортон на прем'єрі фільму "Ціна правди"
Фільм "Ціна правди" розкриває трагедію Голодомору з точки зору Гарета Джонса - молодого, відважного, трохи наївного, але мудрого журналіста. Холланд зазначає, що він розповідає не тільки про політичні та ідеологічні причини Великого Голоду, але також про брехню, яка його оточувала.
"Ця брехня, фейкові новини та пропаганда дійшли до наших днів. Тому ми розповідаємо абсолютно доречну історію, - вважає режисерка. - З уроків ХХ століття ми не багато чому навчилися. Ми повинні актуалізувати цей досвід, ставити питання: як це сталося? Що ми можемо зробити? Чи може це повернутися?"
Основний фокус у фільмі "Ціна правди" зроблений не на подіях Голодомору, а на ланцюжку складних рішень журналіста Джонса, які перетворюють його із зацькованого свідка на рупор правди, чути яку світ відмовляється.
"Головний предмет для мене - складність людської душі, людського вибору. Звідки береться мужність, добро? Ми всі знаємо, звідки приходить зло. Створювати злочинну реальність - просто. Але дуже складно все привести в порядок", - говорить Голланд.
Кадр з фільму "Ціна правди"
Глядачів може насторожити, чи достатньо у зарубіжних сценаристів і режисера знань, щоб висвітлювати такі важливі для України теми. Агнешка зізнає, що не є експертом з Голодомору, але за долею України стежить так пильно, як тільки може.
"Мені дійсно цікава доля України. Я була у Києві відразу після Майдану, на конференції, організованій [американським істориком] Тімоті Снайдером. Я говорила з багатьма учасниками тих подій, з опозицією, з журналістами і науковцями. Ми говорили також про Голодомор. Я не експерт, але знаю, що він вплинув на українську реальність більше, ніж світ може собі уявити. Ментально, психологічно і фізіологічно це позначилося на п'яти поколіннях українців, - каже Голланд. - Більшість незалежних істориків сходяться на думці, що Голодомор був викликаний не стільки бажанням Сталіна нажитися на плідній землі, але його бажанням зламати незалежний дух українського села, українську національну гордість".
"Демографія в Україні змінилася. Частково проблема сучасного Донбасу полягає в тому, що так багато українців померло в 1932-33 роках, звільнивши місце для імміграції з Росії. Те, що відбулося тоді, не можна пробачити, не можна просто так прийняти. І я приймати це не збираюся".
В одній зі сцен фільму редактор газети, куди Гарет Джонс влаштовується після повернення з СРСР, призначає його писати про культуру. "Культура - найкращий спосіб відвернути людей від труднощів буття", - говорить він бунтівному Джонсу. На питання про те, які завдання культура повинна виконувати в сучасному світі, Агнешка Голланд розповіла The Lime про свої власні цілі.
"Розвага дійсно є частиною культури. Її мета - відвернути увагу від складнощів життя. Так, деякі люди вважають, що культура повинна займатися саме цим, і я згодна, що це частина її завдання - робити життя людей легким, різнобарвним і щасливим. Але це не те, чим займаюся я, - каже режисерка. - Я думаю, що наша культура в дуже хорошій формі, принаймні краще, ніж наша політика. У Польщі з цим все в порядку. У нас багато талановитих режисерів, і я сподіваюся, що більше польських фільмів потраплять в Україну. Письменниця Ольга Токарчук, моя подруга, тільки-но отримала Нобелівську премію з літератури. Я зняла фільм "Слід звіра", для якого вона написала сценарій, тому і у мене є трохи від Нобелівської премії (сміється). У Ольги українське коріння, тому ми з вами можемо розділити її перемогу, якщо бажаєте".
Найцікавіші новини тепер в Telegram! Підписуйтесь на канал The Лайм, щоб нічого не пропустити.