RU  UA  EN

Неділя, 22 грудня
  • НБУ:USD 41.55
  • НБУ:EUR 43.25
НБУ:USD  41.55
Політика

Технологія Путіна й інші сюрпризи: як будуть перемагати фаворити президентських перегонів

Чим намагаються заманити виборців Порошенко, Тимошенко, Зеленський, Гриценко, Бойко і Вілкул

 Чим намагаються заманити виборців Порошенко, Тимошенко, Зеленський, Гриценко, Бойко і Вілкул Фото: UNIAN

Вибори президента 2019 - найбільш непередбачувані. Навіть менше, ніж за місяць до голосування ні експерти, ні соціологи не беруться стверджувати, хто здобуде перемогу. Втім, різні центри соціологічних досліджень виділяють п'ятірку лідерів перегонів - це Петро Порошенко, Юлія Тимошенко, Володимир Зеленський, Анатолій Гриценко та Юрій Бойко/Олександр Вілкул. Саме їхні передвиборчі кампанії "Апостроф" разом із політичними експертами проаналізував і виокремив, з чим намагаються кандидати виграти вибори.

"Захисник нації" Петро Порошенко

Чинний президент обрав тактику "захисника нації". Він сміливо ототожнює себе з державою. "Не буде Порошенка - не буде України", - так звучить основний меседж Петра Олексійовича, зазначають експерти.

"Акцент робиться на тому, що за п'ять попередніх років було закладено міцний фундамент для становлення України як великої держави. І саме цей фундамент упродовж наступних п'яти років повинен привести до якісних змін", - каже "Апострофу" політичний експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Ігор Петренко. Причому ці зміни Порошенко пов’язує зі вступом України до Євросоюзу та НАТО, реальна інтеграція до яких, згідно з його програмою, почнеться в 2023 році.

"На частину електорату це діє. Більш того, багато виборців Порошенка готові пробачити всі крадіжки за час правління, лицемірство, кумівство, корупцію за одне гасло - "Геть від Москви ", - розповідає "Апострофу" політолог Андрій Золотарьов.

Кампанія Порошенка побудована на "страху, армії, мові та вірі". Томос останнім часом зник із інформаційного простору, незважаючи на постійні розмови Петра Олексійовича про нього і тури країною. Скандали навколо корупції в армії серед наближених до президента людей також не грають на користь Порошенка.

"Залишається мова. Але й тут проблеми. Тому що до цих пір не можуть ухвалити відповідний законопроект", - констатує Петренко.

Тому кандидат поступово "злився" в соціалку. Він заговорив про бідність, торкнувся економічної теми. "Тобто перейшов на рівень елементарного популізму. Хоча на старті кампанії саме Порошенко одним із перших всіх конкурентів назвав популістами", - продовжує експерт Петренко.

Сергій Гайдай технології штабу Порошенка називає технологіями президента РФ Володимира Путіна. "Це типова ознака "русского мира" по-українськи", - впевнений політтехнолог.

Гайдай зазначає, що до цих технологій відноситься і адміністративний ресурс, який у президента використовують на повну потужність. На думку політичного експерта Золотарьова, у зв'язку з цим кампанія Порошенка є найбільш успішною серед досвідчених кандидатів-політиків.

"Ваша держава" Юлія Тимошенко

У свій третій раз на президентських виборах Юлія Володимирівна налаштована виграти у всіх. Тому її команді доведеться працювати на повну потужність, відзначають експерти.

Почали з "Нового курсу" - програми Тимошенко, де представлено її бачення розвитку багатьох сфер країни. За словами експертів, лідер "Батьківщини" запропонувала найбільш комплексний програмний підхід внутрішньополітичних перетворень, зокрема, зняття недоторканності з президента, суддів і депутатів; зменшення кількості народних депутатів з 450 до 350 і багато іншого.

Всього "Новий курс України" складається з п'яти блоків - нова стратегія миру та безпеки; нова народна Конституція; нова економічна стратегія; нова соціальна доктрина; нова молодіжна політика.

Ідея представити це публічно і обговорити з експертами була хорошою. Але не отримала очікуваного фідбеку від населення, кажуть політологи.

"Я думаю, Тимошенко зараз буде говорити виключно про соціально-економічні питання, тарифи. І найголовніше - про покарання за корупцію оточення Порошенка", - припускає Золотарьов, згадуючи про обіцянку Юлії Володимирівни посадити друзів Петра Олексійовича.

Гайдай в розмові з "Апострофом" охарактеризував кампанію Тимошенко в декількох словах - "я прийду і буду вашою державою".

На сьогоднішній день Юлія Володимирівна має високі шанси на перемогу. Крім того, як зазначають соціологи, дуже часто виборець Тимошенко не зізнається, що він підтримає її. Такий феномен був характерним і для президентських виборів 2010 року. Тому реальний відсоток підтримки Юлії Володимирівни 31 березня може виявитися вищим, підкреслюють експерти.

Додати в рейтингу Юлії Тимошенко, на думку політексперта Золотарьова, допомогли б меседжі щодо Донбасу, які в штабі Тимошенко почали також використовувати частіше.

"Слуга народу" Володимир Зеленський

У кандидата-коміка, на думку експертів, найбільш успішна передвиборча кампанія. Хоча є і свої недоліки.

"Зеленський використовує стратегію під назвою "не робити нічого, поки труп супротивника не пропливе повз", - так описав кампанію коміка політтехнолог Сергій Гайдай.

Особливо розгортати кампанію для потрапляння до трійки лідерів йому не довелося. "Зеленський грає на почуттях того населення, яке проти всіх, яке розчароване в тому, що відбувається. Він намагається себе позиціонувати як несистемний кандидат, у якого немає шлейфу "договорняків", ніякого політичного запаху, можна сказати", - прокоментував "Апострофу" політолог Ігор Петренко.

Звичайно, роль Зеленського у фільмі "Слуга народу" також надала йому бонусів. І як стверджують багато експертів, виборець може проголосувати за образ із фільму, яким Володимир Зеленський не є насправді.

Як би там не було, штаб кандидата працює на повну потужність. Вони вирішили зробити ставку на соціальні мережі, намагаючись привернути до себе молодь. Але підтримка в соцмережах - це не підтримка на виборчій дільниці. Тому існує проблема, що виборець Зеленського в останній момент відмовиться йти голосувати, кажуть експерти.

"Крім того, дуже важливо, як команда буде захищати свої результати, чи є у них свої люди в комісіях, наскільки вони досвідчені, чи готові відстоювати його інтереси, пильно стежити за фальсифікаціями", - акцентує увагу Петренко.

"Весна покаже, хто де крав", "Весна прийде - садити будемо", - сміливо заявляють білборди з рекламою Зеленського. Використовуючи в кампанії сучасні технології, гасла в команді вирішили робити доступними з популістським акцентом, кажуть експерти. Але головна фішка - максимально включати виборця в передвиборчий процес, пропонуючи йому спільно створювати програму кандидата, обрати главу СБУ, Міністерства закордонних справ і т.д.

"Але чим менше Зеленський діє (у громадській площині: менше дає інтерв'ю, бере участь в політичних шоу, - "Апостроф "), тим менше він показує свою некомпетентність і непідготовленість до політики. Це буде вдаватися, поки він є лідером перегонів", - впевнений політтехнолог Гайдай.

І навіть гіпотетичний зв'язок з олігархом Ігорем Коломойським йому не буде шкодити. "Цю тему найбільше використовують порохоботи. Але вона поступово приїдається і вже не сприймається як сенсація або момент, який може зашкодити. Адже у відповідь можна запитати, чим Порошенко кращий за Коломойського?", - резюмує Петренко.

За словами експертів, "відносини" з Коломойським грають лише на руку Зеленському. Адже не у кожного кандидата є прямий доступ до найпопулярнішого телеканалу країни.

"Чесний" Анатолій Гриценко

У Гриценка сподіваються, що довгоочікуване об'єднання з лідером "Самопомочі" Андрієм Садовим поверне Анатолія Степановича до трійки лідерів.

"Але я думаю, що це об'єднання може дати йому імпульс, щоб поборотися за 4 місце. Воно, звичайно, не призове. Але дає хорошу перспективу на парламентські вибори, які стануть третім туром президентських", - прогнозує Золотарьов.

Поки ж Гриценко продовжує себе "продавати" електорату як найбільш чесного і справедливого кандидата в президенти, готового боротися з корупцією.

Ближче до виборів Анатолій Степанович став непоказним, його кампанія практично стоїть на місці, кажуть експерти. Він намагається говорити розумні речі, "але вони незрозумілі для народу", вважає політолог Петренко. Втім, за його словами, час виправити ситуацію у Гриценка ще є.

Любителі ностальгії Юрій Бойко і Олександр Вілкул

Нещодавно ці два політики були представниками однієї партії - "Опозиційного блоку". Але ближче до президентських виборів їхні шляхи розійшлися, хоча кампанії у них перегукуються - зі схожою ностальгією за тим, як добре було раніше, пояснює Гайдай.

Обидва виступають за мир і стабільність, вирішення конфлікту на Донбасі. Головним їх "джерелом натхнення" є провали в політиці чинної влади.

"Потрібно сказати, що у них є підстави для цього, є цифри, якими вони апелюють", - акцентує Петренко.

Звісно, і Бойко, і Вілкул продовжать порушувати теми захисту російськомовного населення в Україні, ветеранів Другої світової війни.

Обидва є зручними для будь-якого кандидата в другому турі. Як відзначають політологи, саме з такою метою Адміністрація президента може активно розкручувати Бойка. Тому що в разі тандему в другому турі Порошенка і Бойка, звичайно ж, лаври дістануться Петру Олексійовичу.

Читайте також