RU  UA  EN

Понеділок, 25 листопада
  • НБУ:USD 41.05
  • НБУ:EUR 42.85
НБУ:USD  41.05
Світ

​Від приватних яхт до нафтових танкерів: Росія використовує сотні цивільних суден для шпигунства в Північному морі

Впродовж 10 років країни НАТО знаходять російські підводні дрони, пристрої для картографування морського дна та прослуховування у Північному морі. Припускають, що РФ шукає кабелі передачі даних та газопроводи.

Про це повідомляє видання "Follow the Money і De Tijd".

Майже десять років берегова охорона європейських країн, що мають вихід до Північного моря, постійно знаходить пристрої для прослуховування, підводні дрони та сканери гідроакустичних сигналів, які використовуються для картографування морського дна.

Це пов’язують із намаганням росіян знайти кабелі передачі даних, електро- і радіозв’язку, нафто- і газопроводи, які лежать на дні моря. Окрім того, НАТО в цих водах часто проводить свої військові навчання.

Також зазначається, що росіяни для розвідки використовують й цивільні кораблі: рибальські, вантажні, дослідницькі судна, нафтові танкери та навіть приватні яхти. Загалом налічують близько 200 одиниць морського транспорту, які РФ використовувала для шпигунства за критичною інфраструктурою у цих водах.

Місця, де російські кораблі плавали та зникали біля інфраструктури в Північному морі в період між 2014 та 2024 роками

Але протидіяти такому виду шпигунства важко через обмеження Конвенції ООН з морського права. Все, що можуть робити європейські країни та їхня берегова служба – пильно стежити за суднами чи в крайньому разі здійснити огляд.

"На борту "Янтаря" є підводні апарати, які здатні перерізати кабелі на глибині кількох кілометрів. Однією з ознак таємної діяльності кораблів є вимкнення системи АІС, коли судно зникає з радарів, а через кілька днів з’являється зовсім в іншому місці. Або відхилення від маршруту чи уповільнення швидкості без видимих причин.", – зазначається у розслідуванні видання.

Відзначається, що така тактика для Росії не нова – її використовували ще під час "холодної війни", але з 2014 року вона набула нових обертів та посилилась.

"Російські кораблі підозрілі самі по собі, навіть якщо вони дотримуються нормальної схеми плавання. Тому що кожне російське судно, навіть якщо воно працює на приватну компанію, все одно працює на російський уряд", — каже речник служби морської безпеки Бельгії Томас де Спігеларе.

Наприклад, німецьке законодавство не передбачає кримінальної відповідальності за дії, які чинить Росія у Північному морі, яке є виключно економічною зоною.

"Якщо ви побачите, що російське судно зазіхає на трубопровід або кабель, єдина річ, яку може зробити поліція, це сказати: "Привіт, чи не могли б ви це припинити? ". І вони не мають жодних повноважень для арешту", — розтлумачив норми німецького законодавства фахівець з морської безпеки Крістіан Бугер.