Перемога Революції гідності, яка увінчалася втечею з України 22 лютого ц.р. екс-президента Віктора Януковича до Ростова-на-Дону, давала сподівання на новий демократичний та мирний етап розвитку України в європейському напрямі. Однак вже 27 лютого захоплення сотнею «зелених чоловічків» приміщень Ради Міністрів та Верховної Ради Автономної Республіки Крим продемонструвало нові жахливі обриси цього етапу у житті України. Символічно, що трапилося це в день формування нового уряду України на чолі з Прем’єр-міністро
Владімір Путін намагався продемонструвати всьому світові зеркальне повторення Майдану і, побачивши неготовність нової центральної влади України протистояти сценарію поступового «мирного» захоплення адміністративних будівель на кримському півострові, провів блискавичну операцію по анексії Криму та м. Севастополь та включенню цих двох адміністративно-
Пост-революційне керівництво України та ослаблена протягом останніх років дипломатична служба постали перед безпрецедентним зовнішньополітич
Після того, як стала зрозуміла неможливість провести через Раду Безпеки ООН рішення, яке б відповідало національним інтересам України, всі зусилля було спрямовано на підготовку резолюції Генеральної асамблеї ООН. В результаті 27 березня ц.р. на засіданні 68-ї сесії Генеральної Асамблеї ООН, спеціально скликаному для розгляду питання збройної окупації Росією території України – Кримського півострову, було прийнято Резолюцію A/RES/68/262 «про територіальну цілісність України». «За» проголосувало 100 держав-членів ООН, «проти» – 11, утрималось 58, решта не взяли участь у голосуванні. Певним розчаруванням стала відсутність в тексті документу прямого засудження дій Росії та бодай згадки про анексію нею Криму. Проте позитивом є те, що в декількох пунктах резолюції підтверджується територіальа цілісність України «у міжнародно визнаних кордонах», а також включено тезу про невизнання незаконного референдуму в Криму. У подібній ситуації у 2008 році резолюція щодо територіальної цілісності Грузії була провалена. В подальшому на неї робитимуться посилання під час майбутніх судових справ проти Росії, а також під час переговорів та прийняття інших документів на рівні ООН та інших міжнародних організацій.
Паралельно йшла робота в рамках інших міжнародних організацій та з традиційними державами-партне
З огляду на те, що одразу після кримських подій фокус уваги було переключено на Донбас, де Кремль сподівався повторити свій березневий бліц-кріг, Україна намагалася вийти на мирне врегулювання з Росією, спрямоване на попередження широкомасштабної війни в Європі, за участю міжнародних посередників. Слід зазначити, що спершу вдалося вийти на доволі перспективний женевський формат переговорів за участю України, Росії, ЄС та США. Проте результати міністерської зустрічі, яка відбулася 17 квітня у Швейцарії, виявилися далекими від бажаних. Вірогідно, відчуваючи, що наразі Владімір Путін не готовий до повернення до status quo чи навіть до будь-яких компромісів, США в подальшому почали дистанціюватися від такого переговорного процесу, обмежуючись двосторонніми контактами по лінії США – Україна, США – Росія та США – ЄС та інші союзники.
На заміну, одразу після обрання на посаду Президента України Петра Порошенка з’явився нормандський формат переговорів за участі України, Росії, ФРН та Франції. З огляду на те, що він виявився ще менш успішним, а, можливо, й незручним для Владіміра Путіна, в подальшому він практично не застосовувався, окрім спорадичних телефонних контактів. Натомість Кремль, за допомогою повністю підконтрольних йому на той час президентів Білорусі Олександра Лукашенка та Казахстану Нурсултана Назарбаєва, втягнув Україну в практично нежиттєздатний, як показав час, мінський формат переговорів. При цьому, відчуваючи безвихідь та побоюючись ескалації конфлікту, вперше за багато років дипломатичної ізоляції, керівництво ЄС навіть погодилося на присутність у Мінську за одним столом з «останнім диктатором Європи» одразу трьох комісарів ЄК. Незважаючи на безрезультативні
Таким чином, за майже 10 місяців після Революції гідності Україні та міжнародній спільноті не вдалося зупинити агресію Владіміра Путіна. Натомість маємо ігнорування з боку Росії основоположних норм міжнародного права та недієздатну систему міжнародної безпеки. Враховуючи це, Україна як держава, яка по суті захищає спільні європейські цінності у протистоянні російській агресії та вже понесла величезні втрати серед військових та цивільного населення (за оцінками ООН, йдеться про понад 4,6 тис. людей), має легітимне право вийти із зовнішньополітич
Крім того, перед Україною постає декілька першочергових завдань на наступний рік:
по-перше, підтримання динаміки обмежувальних заходів проти Росії з боку міжнародної спільноти до моменту досягнення всеохоплюючих домовленостей про врегулювання ситуації, яка виникла в Україні після анексії Криму та м. Севастополя;
по-друге, забезпечення заміщення втрачених для української продукції російських ринків іншими, переважно в державах Африки та Азії;
по-третє, залучення коштів міжнародних фінансових організацій та інших донорів, необхідних для відбудови інфраструктури, зруйнованої під час війни Росії проти Україні на Донбасі;
по-четверте, початок юридичної війни проти Росії як за допомогою українських судів, так і в інших міжнародних юрисдикціях;
по-п’яте, протистояння в інформаційній війні проти України, як на території східних та південних областей країни, так і на території Росії та інших держав.
До того ж, Україні варто невідкладно підготувати та схвалити Стратегії повернення Криму і м.Севастополя та відновлення державності на території тимчасово окупованих районів Донецької та Луганської областей.
Таким чином, в результаті російської агресії перед Україною, Європою та світом постало непросте завдання завадити Владіміру Путіну в його відвертих намірах дестабілізувати Україну. Ускладнюється воно абсолютно непрогнозованою поведінкою господаря Кремля та наявністю значної підтримки його дій з боку населення Росії, яка забезпечується ефективною пропагандистсько
Водночас, як свідчить історія людства, жоден диктатор не залишався у виграші в ситуації, коли він йшов проти загальноприйняти