Дороги й не тільки: особливості програми розвитку інфраструктурних об'єктів ЄБРР

Як в країні покращують транспортну інфраструктуру на прикладі Полтавської області

Кабінет міністрів України на своєму засіданні у середу, 15 січня, запевнив, що уряд "залишить у минулому" підхід "клаптикових ремонтів", та затвердив перелік доріг, які будуватимуть та ремонтуватимуть у 2020 році. Для реалізації цієї мети на 2020 рік у Дорожньому фонді вже закладено більше 66 млрд грн, де: 31,5 млрд грн - бюджетні кошти, а 20,5 млрд грн - кошти міжнародних організацій. Саме на допомогу останніх в Кабміні покладають найбільші надії, адже з державного бюджету ще досі не знайдено 14 млрд грн до озвученої суми.

Одним з таких партнерів по фінансуванню програми розвитку регіональних доріг виступає Європейський банк реконструкції та розвитку. В рамках підписаних домовленостей ЄБРР кредитуватиме обласні державні адміністрації під місцеві гарантії, а перший транш сягатиме щонайменше 300 мільйонів євро. Які умови кредитування інфраструктурних об’єктів у регіонах, чому однією з перших областей в програмі стала Полтавська область на чолі з головою ОДА Олегом Синєгубовим та як працює в області новостворене державне підприємство "Агентство місцевих доріг" (АМД) під керівництвом Олексія Басана - розбирався "Апостроф".

На спільній зустрічі представників ЄБРР, Міністерства інфраструктури України та керівників обласних державних адміністрацій щодо співпраці з питань фінансування проектів розвитку інфраструктури було зазначено, що пріоритетом у даному механізмі кредитування є мости, переходи та автошляхи. Втім, не менш важливими в рамках програми залишаються й найбільш зруйновані ділянки автодоріг за основними маршрутами.

Участь у заході взяла й делегація з Полтавщини у складі представників облдержадміністрації та директора державного підприємства "Агентство місцевих доріг Полтавської області" Олексія Басана, які будуть одними з перших реалізовувати програму по інфраструктурному відновленню.

Крім того, 21 січня поточного року було проведено нараду за ініціативи голови Полтавської ОДА Олега Синєгубова, представників ЄБРР, голови "Укравтодору" Олександра Кубракова та директора "Агентства місцевихдоріг" Олексія Басана, під час якої було затверджено пілотний проект щодо залучення коштів ЄБРР на відновлення стратегічних шляхів Полтавської області.

Фото:голова Полтавської ОДА Олег Синєгубов та директор АМД Олексій Басан

Агентство місцевих доріг

Державне підприємство "Агентство місцевих доріг" було створене у 2018 році з метою реформування системи будівництва, обслуговування та ремонту автомобільних доріг в Полтавській області. На баланс новоствореної організації "Укравтодор" передав мережу автодоріг місцевого значення загальною протяжністю 7820,3 км.

Втім, основні проблеми в ремонті та розвитку мережі місцевих автодоріг, у тому числі Полтавської області, полягають у відсутності достатнього фінансування. Бюджетне фінансування покриває тільки 10% необхідного кошторису витрат. У зв’язку з цим, програма фінансування Європейського банку реконструкції та розвитку є невід’ємною в реалізації запланованого плану робіт.

Варто зазначити, що програма ЄБРР передбачає модернізацію низки об’єктів транспортної інфраструктури: від реалізації проекту з розширення Харківського метрополітену до участі України в розвитку Панєвропейського проекту коридорів.Однак, перспектива залучення фінансування під такі об’єкти багато в чому буде залежати від успішності співробітництва й на місцевих рівнях. Тому програма банку з тим же "Агентством місцевих доріг", окрім практичної мети, має стати показовим прикладом ефективного співробітництва міжнародної фінансової установи та регіонального державного українського підприємства.

Директор Агентства Олексій Басан, представляючи проект ремонту місцевих доріг у Полтавський області за підтримки кредитних коштів, розповів про доцільність виділення 800 млн грн на цей проект.

Фото: Директор "Агентства місцевихдоріг" Олексій Басан та голова "Укравтодору" Олександр Кубраков

"З урахуванням "Програми …на 2020-2024 рр." та кредиту ЄБРР буде створено фінансово-організаційну основу для ремонту основних доріг області, що з’єднують районні центри, дороги обласного та державного значення, забезпечить транспортні маршрути для транзитного автотранспорту, налагодить автотранспортний зв’язок із сусідніми областями. Реалізація цих заходів значно покращить інфраструктуру області, що, в свою чергу, позначиться й на інвестиційній привабливості регіону та активізує його розвиток", - повідомив Басан, додаючи, що залучення міжнародних фінансових організацій для забезпечення ремонту місцевих доріг та контролю якості відповідно до міжнародних стандартів визначено стратегічним завданням для діяльності Агентства в 2020 році.

Фото: Під час зустрічі голови Полтавської ОДА Олега Синєгубова, представників ЄБРР, голови "Укравтодору" Олександра Кубракова та директора "Агентства місцевих доріг" Олексія Басана

Враховуючи, що на нещодавньому Всесвітньому економічному форумі в Давосі президент Європейського банку реконструкції та розвитку Сума Чакрабарті заявив, що його організація вибрала Україну як пріоритетну в регіоні та планує забезпечити фінансування проектів в Україні в обсягах більших, ніж у минулому році (тобто більше, ніж $1,115 млрд, - ред) – мета агентства цілком логічна та, з високою долею вірогідності, реалістична. Тому з січня цього року АМД займається розробкою пілотного проекту щодо залучення коштів ЄБРР у обсязі 30 млн євро на ремонт доріг Полтавської області.

Прозорість та транспарентність

Серйозним підґрунтям для підвищення ефективності фінансової діяльності місцевих органів самоврядування є забезпечення транспарентності: усі метрики, стадії виконання, результати діяльності мають постійно розміщуватись на сайтах організацій та бути доступними для ознайомлення громадянами.

Власне, з метою забезпечення подальшої ефективності та прозорості діяльності, Агентство працює над тим, щоб організовувати відбір підрядників та співвиконавців через проведення тендерів. Передконтрактній роботі, уніфікації договорів на виконання робіт, контролю, можливого арбітражу та організації виробничого процесу сприяє те, що персонал Агентства пройшов навчання по темі застосування міжнародних принципів FIDIC.

Окрім того, підприємством було налагоджено роботу 9 сертифікованих технаглядів з автомобілями, в яких встановлено GPS-трекери для здійснення внутрішнього контролю, які перевіряють якість роботи підрядних організацій.

"Агентство регулярно проводить Skype-конференції по об’єктах. На даний час інспекторська група фахівців має все необхідне контрольно-вимірювальне обладнання для перевірки якості робіт. Нещодавно для групи придбано найсучасніший GPS-приймач, який дозволяє отримувати дані про площу та об’єми виконаних робіт з точністю до 15 мм на будь-якій ділянці області. За надання додаткового фінансування в Агентстві заплановано створення власної контрольно-вимірювальної та випробувальної лабораторії", - розповіли на підприємстві.

Важливий елемент робочого процесу - моніторинг стану виконаних об’єктів, за виявленими дефектами яких здійснюється претензійна робота з вимогами дотримання гарантійних зобов’язань виконавцями. Для прикладу, у минулому році було виконано більше 30 гарантійних ремонтів підрядниками.

Ложка дьогтю

За словами Басана, в Агентстві розуміють, що за останній час технології спорудження дорожнього полотна суттєво змінилися. Зміни викликані в першу чергу збільшенням транспортного руху та навантажень на автошляхи, що потребує технічного переоснащення. Особливо катастрофічно автошляхи руйнуються від проїзду великовагового транспорту у літній період, про що Агентство неодноразово інформувало Управління патрульної поліції та Укртрансбезпеки.

Для вирішення цієї проблеми АМД використовує новітні технології, модифіковані асфальтобетони, а також спільно з міжнародними та вітчизняними фахівцями розробляє конструктиви дорожнього одягу, що в свою чергу забезпечує безпеку дорожнього руху, зменшує рівень шуму та витрати пального для автомобілів. Крім того, зазначений підхід до ремонту доріг значно збільшить термін їх експлуатації.

"Збільшення фінансування дозволить також перейти на використання додаткових допоміжних зміцнюючих конструкцій таких, як армосітки, геотекстиль та інші геосинтетичні матеріали", - зазначають в АМД.

Окрім того, на даний час у дорожньо-будівельній галузі Полтавської області відсутня достатня кількість висококваліфікованих спеціалістів і підрядників.

За низької підтримки місцевих органів влади не розвивається партнерство в спільному фінансуванні проектів місцевої інфраструктури.

Постійне недостатнє фінансування, порушення міжремонтних термінів та ігнорування транспортниками встановлених вагових норм призвели до того, що понад 70% автомобільних доріг загального користування місцевого значення в Полтавській області потребують капітального ремонту, а для 24 % від загальної кількості потрібен поточний середній ремонт.

Для вирішення існуючих проблем, в Агентстві пропонують низку наступних рішень.

"Дуже важливо створити обласний дорожній фонд, наповнення якого здійснюватиметься за рахунок штрафів з перегрузів, перевищення швидкості та інші надходження. Також ми вважаємо за доцільне реалізувати програму розміщення майданчиків для вагових комплексів та можливості запровадженнязважування великовагового автотранспорту під час руху (WIM) на місцевих дорогах", - запевнив Басан в коментарях журналістам.

В цілому ж, ремонт доріг - це не лише виконання плану по інфраструктурному розвитку країни, це, в першу чергу, забезпечення надійного й безпечного руху автомобільними дорогами, як місцевого значення, так і загальнонаціонального. Безпека на дорогах – має стати пріоритетом для уряду та органів місцевого самоврядування. Тому співпраця з такими організаціями, як Європейський банк реконструкції та розвитку, дозволяє набагато швидше "залатати дірки" в дорожньо-транспортній системі України та планувати будівництво більш глобальних й важливих інфраструктурних проектів.