RU  UA  EN

Середа, 24 квітня
  • НБУ:USD 39.25
  • НБУ:EUR 41.90
НБУ:USD  39.25
Суспільство

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

В очах бойовиків на Донбасі Захарченко - зовсім не герой - Ігор Козловський

Звільнений з полону вчений про доноси в ОРДЛО і страхи окупаційної влади

Звільнений з полону вчений про доноси в ОРДЛО і страхи окупаційної влади Ігор Козловський Фото: Дарія Давиденко / Апостроф

Колишній заручник донецьких бойовиків, відомий вчений-релігієзнавець ІГОР КОЗЛОВСЬКИЙ у другій частині інтерв'ю "Апострофу" розповів про те, як мешканці окупованого Донбасу потрапляють на підвал, що говорять найманці, які воювали проти сил АТО і також опинилися за ґратами в ОРДЛО, чи справедливі звинувачення в сепаратизмі священиків Московського патріархату і чого домагався ватажок так званої ДНР Олександр Захарченко своїм "указом", що заборонив місцевим "чиновникам" виїжджати за лінію розмежування.

Першу частину інтерв'ю читайте тут: Не можна говорити, що жителі Донбасу винні, є інше слово – Ігор Козловський

- Вас засудив так званий "суд ДНР". Опишіть, яка взагалі "юридична система" на окупованих територіях. Як вона виглядає? Чи там є, наприклад, адвокати, захисники?

- Якщо ми відкриємо "законодавчі акти ДНР", то побачимо там протиріччя. Наприклад, ми відкриємо їхню "конституцію" та прочитаємо, що людину можна заарештувати за "рішенням суду". Усі, з ким я сидів, абсолютно всі, не були заарештовані за "рішенням суду". Людину заарештовувала "МГБ", потім "прокуратура" оформлювала документи, але "рішення суду" на арешт не було. Тому будь-який арешт, будь-який "вирок" навіть з їхньої точки зору вже є порушенням, навіть згідно з їх так званою "юридичною системою". Там є так звані "захисники", але вони обмежені у своїх діях. Як би хто не старався, якщо рішення ухвалено згори та спущено на "суд", який є підконтрольним, несамостійним, то "суд" виконає це рішення. Там "суд" не є гілкою влади. Я чув, коли сам суддя казав, що нічого не може зробити – йому дано вказівку. Коли записували всі моменти, пов'язані з тим, що я – опікун свого сина, який інвалід, що в мене є наукові заслуги, було записано: все не приймати до розгляду під час винесення вироку. Мене судив так званий "військовий трибунал верховного суду". Коли суддя, ховаючи очі, зачитувала вирок, я розумів, що вона теж боїться щось сказати. Про яку "юридичну систему" може йти мова? Людина там беззахисна.

- А за що в окупованій Донецької області можуть кинути людину на підвал?

- Я зустрічав людей, які на підвалі опинялися з абсолютно різних причин. Наприклад, на людину хтось написав донос. Або в людини віджали майно, бізнес та кинули на підвал, щоб вона просто не протестувала проти цього. Є парадоксальні випадки, наприклад, людина вимовила фразу "за України жилося краще". Я знаю такий випадок. Цю людину відправили на підвал, тому що хтось в колективі почув цю фразу.

- Для чого люди доносять один на одного? Я думав, це залишилося в 30-х роках минулого століття.

- Ну, є люди, які з ностальгією згадують товариша Сталіна, так чому ж їм залишати доноси в минулому? У СРСР був такий вислів: краще стукати, ніж перестукуватися. З одного боку, комусь це здається інструментом помсти. Хтось комусь позаздрив. А хтось абсолютно серйозно виходить з якихось ідеологічних позицій. Я пам'ятаю, як йшов в Донецьку площею Леніна і вирішив сфотографувати квіти. Я люблю фотографувати природу. Пустельна площа Леніна, повз мене пробігла жінка. Я підходжу до переходу, а мені перегороджують шлях місцеві "поліцейські". Вони запитують мене: "Що ви фотографуєте?" Я відповідаю: "Просто квіти". "Давайте ваш фотоапарат". Виявилося, що жінка, яка мене обігнала, підбігла до "поліцейських" і сказала, що людина з фотоапаратом сфотографувала щось! Ну що там на площі можна сфотографувати, крім пам'ятника і квітів? Громадяни дуже пильними стають.

- Градус пильності підігріває теза про "незламність особливого народу Донбасу"? "Донбас ніхто не ставив на коліна"?

- Людям подобається відчувати "непохитність". Тут спрацьовує так званий первісний патріотизм. Ми знаємо, що патріотизм виникає у грецькій культурі. Спочатку це був полісний патріотизм – найпримітивніша форма. Афіняни були афінянами, спартанці пишалися Спартою. Це така змагальність. Якщо на рівні країни зберігається в людей і превалює полісний патріотизм, тільки можна пригадати і говорити про те, що ми мало працювали зі свідомістю людей, мало просвіщали. Глобальне неуцтво часто стає матеріалом, ґрунтом для агресії, побудованої за принципом "ми" і "вони". "Вони" завжди інші, завжди гірші, а "ми" завжди кращі. Це примітивно, первісно, воно є в психології людини, але коли це стає інструментом для придушення іншого, виростає на ґрунті ксенофобії, то це сумно.

Ігор Козловський в студії Апостроф TV Фото: Дарія Давиденко / Апостроф

- Бізнес на полонених існує?

- Так. Він підконтрольний. Людям треба ж на щось жити. І ці варіанти "бізнес-ідей" намагаються втілити в життя.

- В одному з інтерв'ю ви говорили, що під час полону перетиналися в камерах з "ополченцями". Що вони кажуть? Вони розчаровані?

- Люди різні. Є ті, які приїхали з Росії. Я розмовляв з ними, і багато з них в розгубленості. Вони їхали на Донбас з однією версією подій, а побачили зовсім інше. Вони розчаровані. Є й наші українські громадяни. Хтось шкодує, каже, що його розвели. Були ейфорія, стадність, масовий рух, а людина – істота у чомусь соціальна, і якщо вона вбудована в якусь систему речей, то соціум її несе своєю енергією. Є люди, які просто вирішували свої питання за допомогою зброї, деякі боролися зі своїми комплексами: життя начебто проходить даремно, а тут ти опинився на хвилі та майже герой. А деякі й не висловлюють жалю, залишаються на своїх позиціях і кажуть, що якщо вийдуть з місць позбавлення волі, то знову візьмуть у руки зброю. Вони кажуть: "А де ще працювати?" Якщо раніше вони йшли туди, тому що в них була ерзац-ідея, то зараз просто немає іншої роботи, а він нічого більше не вміє.

- А за що сидять "ополченці"?

- Різні причини. Наприклад, хтось звільнився, а жити якось треба. А вміє людина небагато. Тому є крадіжки, розбої, інші правопорушення. Деякі потрапляють у в'язницю просто за те, що комусь не сподобалися. І на них бувають доноси. До речі, зараз там вже намагаються не використовувати слово "ополчення". Відомо, що значення слова "ополченець" – це помічник регулярної армії. Коли вони назвали себе "ополченцями", вони до кінця не усвідомлювали, що тим самим зраджують російську армію. Оскільки вони "ополченці", то вони – помічники регулярної армії, а яка там регулярна армія? Тому це слово намагаються не вживати, вони кажуть, що вони вже в самостійній армії.

- Чи є серед цих "ополченців" люди, які щиро вірять в Захарченка як у героя, талановитого військового, управлінця?

- От, чесне слово, я не зустрічав жодного "ополченця", який би бачив у Захарченкові героя. Вони знають його краще за мене, але в їхніх очах він – зовсім не герой.

- На вашу думку, навіщо Захарченко видав "указ" про заборону місцевим "чиновникам" виїжджати на вільну територію України, який дуже жваво обговорювався?

- Я думаю, це страх. Люди, переміщаючись туди і назад, становлять для них певною мірою небезпеку, і про це вони часто говорять. Сам Захарченко про це говорив. Для структур "МГБ" людина, яка часто виїжджає в Україну, може стати "зрадником" ДНР, тому що її можуть завербувати. А як би не були ці силові структури організовані, всіх же не перевіриш, це ж величезна кількість людей. Тому потрібно обмежити тих людей, хто має доступ до "державної" таємниці або більше за інших знає про те, що відбувається. З точки зору цієї логіки це зрозумілий крок. Те, що це призводить до соціального невдоволення, вони, можливо, до кінця й не прорахували, а соціальне невдоволення є.

- Але хіба можливо "законсервувати" мільйони людей? Невже окупаційна "влада" цього не розуміє?

- Це просто логіка людей, які тимчасово знаходяться в системі, а будь-який тимчасовий виконавець не дивиться на перспективу, він бачить тільки те, що під ногами.

- На ваш погляд, яка доля в підсумку чекає на Захарченка після закінчення конфлікту?

- Я не знаю, що в голові у цієї людини. Це його вибір. Але те, що ситуація там тимчасова, і не тільки для утворення, але й для кожної особистості, яка зараз в тій системі влади, це очевидно. У всього є кінець, і в цієї історії теж є кінець. У особистості він тільки швидший, ніж в утворення.

Ігор Козловський в студії Апостроф TV Фото: Дарія Давиденко / Апостроф

- Священнослужителів УПЦ МП багато і часто звинувачують в сепаратизмі. Чи справедливі звинувачення? Чи бачили ви на окупованій території таку поведінку священиків?

- Українська православна церква, орієнтована на Московський патріархат, опинилася в дуже складній ситуації. Дуже. З одного боку, вони вітаються на окупованих територіях, оскільки, з точки зору тієї сили, яка захопила владу, УПЦ фактично є інструментом, який освячує ці дії, відповідно, вони знаходяться в більш привілейованому становищі, ніж будь-яка інша релігійна організація. Чи це добре для існування церкви? Так, добре.

З іншого боку, частина території, яку окормляє митрополит Іларіон (митрополит Донецький і Маріупольський, - "Апостроф"), знаходиться в окупації, а частина – тут. У нього парафії тут і там. Йому необхідно проводити свою церковну політику, і вони піклуються про своїх віруючих. Інша справа, що ця турбота про віруючих від них вимагає особливого ставлення і взаємовідносин з місцевими структурами. Усе це призводить до того, що вони починають служити цій системі. Вони беруть участь в освяченні, демонстраціях, парадах, відкритті різних пам'яток. Фактично вони стають співучасниками. Відмовитися від цього складно. Але деякі з них щиро зорієнтовані на Росію. Дійсно є священнослужителі, для яких зв'язок з Москвою не тільки історичний, але й реальний зв'язок зараз. З цієї точки зору, чи є їх позиція сепаратизмом, юридично повинен визначити суд.

А як священнослужителі, як церква, що має піклуватися про громадян, незалежно від їхніх політичних поглядів... Відкривали ж храми і під час Другої світової війни на окупованих територіях, і були священики, які окормляли ці території. Якщо подивитися на історію РПЦ, покійний патріарх Алексій II під час Другої світової разом з батьком жив на території Естонії, це була окупована територія, і вони окормляли всіх, хто там був, зокрема й колишніх білогвардійців та "власівців", але після війни він став патріархом. Хто він був тоді? Колаборант? Так. Але церква має інший підхід, інше ставлення до подібних моментів.

- Яка роль УПЦ МП в останньому обміні полоненими? Вона дійсно значуща або це просто вдалий піар-хід на тлі нападок на церкву?

- Тим, кого звільнили, все одно – нехай всі на цьому піаряться, аби тільки витягли наших звідти. І це нормально, тому що ми живемо в XXI столітті, коли те, що ви називаєте піаром, – складова частина нашого життя. Без таких піар-ходів ми часто не можемо розбудити громадську свідомість, аби нагадати, що там у підвалах ще є наші люди. Піар-ходи? Безсумнівно. Флешмоби? Звичайно! За звільнення боролося багато людей, представники різних церков: католицька церква, папський нунцій спеціально їздив до Путіна, щоб піднімати ці питання, возив списки. Представники "нормандської четвірки" постійно були на зв'язку з нашою групою зі звільнення. Це все краплі, які капали в загальну скарбничку, щоб нарешті настав той час, коли випустили нас. Те, що в цьому процесі взяла участь церква Московського патріархату, це факт. Хто зіграв більшу роль: санкції, візит Медведчука, робота в мінському форматі... Віддавати лаври комусь одному не можна. Ми можемо не розділяти якісь світоглядні, релігійні погляди, але коли мова йде про життя і здоров'я людей, ми можемо об'єднувати зусилля всередині країни і на міжнародній арені.

- Ви згадували, що життя на окупованих територіях – це мікс 30-х років минулого століття й епохи застою. Коли Донбас повернеться в Україну, що буде в головах у людей, які кожен день живуть у цьому гнітючому міксі? Буде катастрофа?

- Це буде складний період. Це спільний біль всієї країни. Минули роки після розпаду СРСР, а СРСР залишався в головах і серцях багатьох людей. Це факт. І він довго ще буде залишатися. Точно так само і в головах людей, які переживають цей період, він буде залишатися довго. Адже багато хто з них втратив своїх близьких, втратив здоров'я, майно. Чи вони шукатимуть винних? Шукатимуть. А ще ми повинні пам'ятати, що регіон наповнений зброєю. Великою кількістю зброї, і це теж небезпечний момент. Коли припинять стріляти, це не означає, що окуповані території відразу ж увіллються до складу нашої країни, бо сучасний стан того регіону тривожний. Треба зробити ще дуже багато кроків, щоб свідомість людей змінилася. Розмінувати регіон не тільки реально, але і ментально.

Читайте також

Марш додому! Як спрацює скасування консульських послуг за кордоном

Експерти скептично поставилися до ідеї запровадження обмежень щодо роботи консульств

Дуже багато людей питає, чи буде новий наступ на Київ - офіцер Сил оборони

Офіцер Євген Тихий - про допомогу Україні, спроби росіян здійснити новий наступ та ймовірність контрнаступу ЗСУ

Окупаційні війська продовжують атакувати околиці Часового Яру - офіцер бригади "Рубіж"

Офіцер бригади Рубіж Володимир Черняк розповів про ситуацію у Часовому Яру та плани росіян захопити місто