За останні роки в керівництві АТ "Українська залізниця" змінилося чимало осіб. Тільки з початку лютого 2020 року, до тепер, на чолі національного перевізника стояли 5-ро різних осіб. Одним з таких керівників був Євген Кравцов, який очолював компанію з літа 2017 року по січень 2020 року. Кравцов вже майже два роки де-юре не має відношення до "Укрзалізниці", проте, деякі його люди продовжують працювати в структурі національного перевізника, а інші почали активно повертатись на ключові посади після призначення виконуючим обов’язки голови правління Олександра Камишіна. Про ситуацію, що склалася, у своїй колонці для "Апострофа" розповідає голова ГО "Промислово-підприємницька спілка" Володимир Каспрук.
Згадаємо події, які передували звільненню Кравцова. На початку осені 2019 року, президент Зеленський, згідно з затвердженою в червні 2019 року Стратегією розвитку "Укрзалізниці", дав доручення Кабінету міністрів України, Міністерству інфраструктури і "Укрзалізниці", підготувати план реструктуризації компанії і лібералізації ринку локомотивної тяги, до кінця 2019 року. Цей план не був виконаний і після його провалу, а також публікації інформації, що голова правління "УЗ" отримує більше 9 млн. грн заробітної платні в збитковій компанії, та мітингів профспілок залізничників, Кравцов був звільнений з посади.
Проте, в структурі АТ "Українська залізниця" на ключових посадах продовжують працювати його люди, які мають значний корупційний бекграунд, що може свідчити про те, що Кравцов, перебуваючи в тіні, продовжує зберігати вплив на національного перевізника.
Отже, перелік "ризикованих" кадрів в АТ "Українська залізниця", які знаходяться в орбіті екс-голови правління Євгена Кравцова:
Бойко Григорій Анатолійович – призначений членом правління АТ "Українська залізниця" 25 жовтня. Бойко більш ніж 20 років працював на "Одеській залізниці". Увійшов до правління, будучи на посаді директора з інженерно-технічного забезпечення АТ "Українська залізниця". Бойко родом з Одеси, де навіть був депутатом Обласної ради, від депутатської фракції "БПП" та працював в постійній комісії з питань транспорту. Посадовими обов’язками Бойка – є відповідальність за роботу заводів, погодження технічних умов, залучення підрядників та сторонніх організацій до роботи в "Укрзалізниці".
За сукупністю заощаджень які є в Бойка, він являється мільйонером, що і не дивно, адже його заробітна платня в Філії "Центр сервісного забезпечення" складає більше 150 тис. гривень на місяць.
Близький родич Бойка – Олег Головащенко, працює заступником директора Прат "Запорізький електровозоремонтний завод", який виконує чимало замовлень для АТ "Українська залізниця". Крім цього, дружина Бойка – Ірина Бойко, являється співзасновником ПП "Логіс – ХХІ сторіччя", компанії яка займається наданням послуг з функціонування інфраструктури залізничного транспорту. Також, в компанії зареєстровані технічні умови для виготовлення перетворювачів напруги, призначених для живлення електрообладнання від бортової мережі пасажирських вагонів. Працівники Одеської залізниці, разом з компанією "Логіс – ХХІ сторіччя" постійно проводять перевірку відеоінформації з поїздів. Очевидно, що компанія надає ці послуги не безкоштовно. Рівно як, і виступає необхідним підрядником, при виконанні ремонтів ПРАТ "ЗЕРЗ", відповідно до технічних умов, які висуває Бойко.
Джулія Абдураман – колишня помічниця Євгена Кравцова, з серпня 2021 року обіймає посаду директора Офісу голови правління АТ "Українська залізниця". Вона фактично здійснює повний контроль за роботою голови правління АТ "Українська залізниця" Камишіна - контролює графік, зустрічі, потрапляння документів на стіл Камишіну та вирішує, які питання будуть розглянуті на засіданні правління Укрзалізниці. Жодне кадрове рішення не відбувається без коментаря Джулії Айдерівни.
Запольська Наталія – нині обіймає посаду директора Департаменту персоналу та кадрової політики. Раніше була заступником директора департаменту в цьому ж відомстві, була звільнена в середині березня 2020 року, проте, вже у вересні 2021 повернулася в Укрзалізницю та очолила Департамент. Наталія знаходиться в дружніх відносинах і обмінюється інформацією з іншою екс-помічницею Євгена Кравцова Валерією Сироватською.
Через Запольську Кравцов контролює всі призначення в Укрзалізниці. Директор з персоналу та соціальної політики Іван Синяков повністю усунений від прийняття будь-яких кадрових рішень.
Резнік Артур – являється радником голови правління АТ "Українська залізниця" Олександра Камишіна. Раніше, за часів Кравцова, займав посаду директора з правових питань та майнової політики. Повернувся в Укрзалізницю відразу після призначення Камишіна. ЗМІ прямо називають Резніка – людиною Кравцова, яка була поставлена курувати тіньові схеми по реалізації металобрухту, непрофільних активів та оренди майна. Реалізація металобрухту є болючою темою, в плані прозорості, для "Укрзалізниці".
Для формування позитивного іміджу, Резнік навіть давав коментарі, наскільки "УЗ" є вигідною компанією в плані реалізації металобрухту – проте, з того моменту минуло вже два роки, а на аукціони "УЗ", з продажу лому, де оголошена вартість дорівнює ринковій так ніхто і не поспішає заявлятися. Резнік являється далеко не бідною людиною, в свій час він задекларував квартиру в Києві на 150 м.2 та офіс на 79 м.2, а також авто Porsche Carrera та два Мерседеси GLE-250 та Е-220.
Єрьомін Вячеслав – займає посаду в.о. директора з комерційної роботи та логістики, а також являється радником голови правління Камишіна. Єрьомін також був "при посаді" за Кравцова – працював операційним директором "УЗ".
Незабаром "Укрзалізницю" чекає оплата 377 млн. гривень штрафів за несвоєчасну доставку вантажів в 2019-2021 роках, що є яскравим прикладом "успішної" роботи Єрьоміна на посаді.
Вантажовласники виставляють "Укрзалізниці" фінансові претензії за зрив експортних контрактів та збитки. Проблема навіть стала об’єктом уваги тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України.
Єрьомін, який в силу посади курує подачу та оббіг вагонів, мав би відповісти також за те, що зараз на мережі "Укрзалізниці" знаходиться близько 50 покинутих та більше 250 тимчасово затриманих поїздів. Найскладніша ситуація з відправкою вантажів з миколаївських портів, куди прямують зернові на експорт. Зараз там накопичилося трохи менше 7 тисяч вагонів.
Букін Андрій – виконує обов`язки директора регіональної філії "Південно-західна залізниця", на період відсторонення від посади, на час службової перевірки, його начальника Артема Мироновича, якого підозрюють в зловживаннях на закупці вугілля в 2018 році.
Брат Андрія – Павло Букін, в свій час займав посаду голови державного концерну "Укроборонпром". Тоді журналісти писали, про не співпадіння рівня задекларованого доходу братів, до кількості та вартості майна, яким вони володіють.
Олійник Таїсія – справжня "тендерна королева" АТ "Українська залізниця" і одна з найбільш одіозних посадовців компанії. Довгий час Олійник очолювала Департамент з планування очікуваної вартості закупівель. Це саме той відділ, який займається моніторингом та приймає рішення скільки може коштувати та чи інша закупівля. Адже, першим кроком до переплати коштів за результатами тендеру є формування завищеної очікуваної вартості.
Журналісти неодноразово повідомляли, що протягом періоду, коли Олійник працювала на посаді керівника Департаменту з планування очікуваної вартості закупівель, індикативні ціни на закупівлі збільшилися в декілька разів, було проведено ряд скандальних закупівель коліс, газу, палива та мастила, а загальна вартість збитків, зафіксованих у матеріалах кримінальних справ, перевищила декілька мільярдів гривень.
"Укрзалізниця" навіть оголошувала перевірку дій низки осіб закупівельної вертикалі, але будучи звільненою навесні 2021 року, Олійник повернулася на посаду в середині серпня, не дивлячись на обурення ЗМІ та громадськості.
Зараз, за повідомленнями профільних телеграм-каналів, Філія "Центр забезпечення виробництва" повернулася до практики вимагання від 5 до 10% відкату від контрагентів. Для координації справ був сформований "тіньовий" бек-офіс. Сама Олійник наголошує на повному сприянні її діяльності в інфраструктурній вертикалі, аж до міністерського рівня.
Бандурко Ганна – ще одна особа, яку можна назвати "мастодонтом" корупційних схем "Укрзалізниці". Бандурко очолювала і очолює Філію "Центр сервісного забезпечення" АТ "Українська залізниця". Вона також входить в перелік осіб, що були відсторонені з посад навесні 2021 року, проте повернулися на посади після чергової зміни керівництва АТ "Українська залізниця".
Більше того, будучи призначеною на посаду 28 вересня, вже 5 жовтня, від імені Філії "Центр сервісного забезпечення" Бандурко підписала листа, який призупинив конкурс з пошуку постійного голови правління "Укрзалізниці".
За час роботи у Філії "Центр сервісного забезпечення" Бандурко також запам’яталася громадськості та експертам, оголошенням численних тендерів, що призвели до багатомільйонних переплат. Так, Філія "Центр сервісного забезпечення" закуповувала подарункові набори для першокласника, з переплатою в 2 млн. гривень, у підприємств з ознаками фіктивності та неодноразово переплачувала на тендерах з закупівлі форменого одягу для співробітників.
Красноштан Олександр – черговий менеджер часів Кравцова, який звільнився з посади в 2020 році та нещодавно повернувся на посаду менеджера та лобіює проект City Express та купівлю білоруських поїздів Stadler. Красноштан займав посаду Директора департаменту з організації внутрішніх та міжнародних пасажирських перевезень та відомий лобіюванням сумнівних закупівель.
Толкачов Олександр – також має відношення до вертикалі пасажирських перевезень. Він займав посади Директора з пасажирських перевезень та начальник департаменту пасажирських перевезень далекого сполучення. У вузьких колах Толкачова називали батьком контрабанди.
Не дивлячись на те, що рентабельність пасажирських перевезень складає ледь 10%, Толкачов отримував майже 2 млн. гривень заробітної платні та за час роботи, встиг "нацарювати" на декілька квартир в Києві. При цьому, якість та комфорт пасажирських перевезень, в "Укрзалізниці" продовжує бути на низькому рівні.
Так, навесні цього року журналіст з Данії подав приклад помивши брудне вікно вагону, а в серпні минулого року в пасажирському потязі відбувся напад на пасажирку, який продемонстрував, що пасажирські перевезення на залізничному транспорті, є не тільки не комфортними, а і небезпечними, за що виправдовувалися Толкачов і Красноштан.
Черніцький Роман – член правління АТ "Українська залізниця", за часів Кравцова обіймав посаду Директора з інфраструктури. Довгий час працював на "Львівській залізниці", де доріс до посади керівника регіональної філії.
В правлінні "Укрзалізниці" відповідає за інфраструктурний напрямок і може бути причетний до страхітливого стану залізничної інфраструктури. Так, у звіті Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради вказувалося, що наразі встановлено 31,8 тис. обмежень швидкості руху потягів. На 272 кілометрах головних колій обмежено швидкість руху до 25, чи навіть 15 км./год, що є аварійним режимом пропуску потягів.
За періоду головування "Львівською залізницею" у філії розігрувалися чисельні скандальні тендери, на користь братів Дубневичів, штучно обмежуючи конкуренцію, які призводили до значних переплат "Укрзалізниці".
Галущак Андрій – директор зі зв’язків з органами влади АТ "Українська залізниця" та близький товариш Кравцова.
Галущак перейшов на роботу в АТ "Українська залізниця" з посади державного секретаря в Міністерстві інфраструктури. В 2020 році він був фігурантом ряду гучних справ. Так ДБР підозрювало його в розтраті державних коштів на суму 700 тис. гривень, а СБУ проводило в його кабінеті обшук, за підозрою в державній зраді за фактом передачі таємних документів третім особам.
Крот Володимир – новопризначений директор Департаменту безпеки руху АТ "Українська залізниця". За часів Кравцова, Крот також відмітився на посаді виконавчого директора Філії "Львівська залізниця". При призначенні на посаду йому влаштовував особистий піар Кравцов.
Ткаченко Олександр – також один з тих менеджерів "Укрзалізниці", який займав свою посаду за Кравцова, потім тимчасово пішов з посади та зараз повернувся.
В "Укрзалізниці" Ткаченко працює на посаді Директора Департаменту управління рухом, що є структурним підрозділом апарату управління компанії та оперує питаннями подачі та доставки вагонів.
Ткаченко потрапляв в поле зору журналістів та запам’ятався тим, що в свій час "забув" подати щорічну декларацію про доходи та переоформив все своє рухоме та нерухоме майно на дружину.
Мірошников Андрій – готується обійняти посаду Директора Департаменту комерційної роботи. За періоду, коли Євген Кравцов обіймав посаду голови правління "Укрзалізниці" Мірошников обіймав аналогічну посаду.
ЗМІ акцентували увагу на тому, що Мірошников являвся співавтором і ініціатором дискримінаційного Договору про перевезення вантажів, проти якого виступав Антимонопольний комітет, зернотрейдери, металурги і виробники будівельних матеріалів. Згідно з цим договором, з замовників послуг вантажних перевезень могли вимагати додаткову плату, за рух потягів згідно з розкладом.
Рудяк Олександр – директор юридичного департаменту АТ "Українська залізниця" ще з часів Кравцова. Не дивлячись на те, що Рудяк має офіційну заробітну платню майже 2 млн. гривень на рік, в 2019 році він применшив вартість придбаного ним авто – AUDI A5 2018 року випуску. Він зазначив, що авто обійшлося йому в 350 тис. гривень, при мінімальній ринковій вартості, на даний час, в 31 тис. доларів.
Нікулін Сергій – директор регіональної Філії "Одеська залізниця". Призначений на свою посаду Євгеном Кравцовим. До "УЗ" Нікулін працював менеджером в ДП "Ізмаїльський морський порт" і має досвід скоріше в сфері морського транспорту, а не залізничного.
Деякі видання пов’язують сумнівне призначення Нікуліна з тим, що він є особистим другом сім’ї та "гаманцем" Кравцова.
Молнар Мирослав – корпоративний секретар АТ "Українська залізниця". Обійняв свою посаду за часів Кравцова, коли формувалася наглядова рада "Укрзалізниці" на чолі з Шевкі Аджунером. Тоді ЗМІ писали, що в наглядову раду національного перевізника увійшли іноземні фінансисти.
Підсумовуючи можна зробити висновок, що управлінська вертикаль в АТ "Українська залізниця", а особливо її середня ланка насичена кадрами, з сумнівною біографією, які походять з орбіти екс-голови правління "Укрзалізниці" Євгена Кравцова.
Дані факти можна було б упустити зважаючи на те, що ці особи часто мають підписані контракти та являються професіоналами, якби всі вони стабільно знаходилися на посадах, проте є факт тотального повернення у вертикаль, після чергової зміни голови правління та численні, зафіксовані правоохоронцями, ЗМІ та громадськістю, факти корупції.
Можна констатувати, що люди екс-голови правління Кравцова, займають всі ключові посади в АТ "Українська залізниця" загалом, контролюють та володіють повною інформацією про роботу нинішнього голови правління Камишіна та навіть гальмують можливість прозорого пошуку та обрання нового голови та членів правління і наглядової ради.