На сайті парламенту 17 червня опубліковано 26-сторінкові зауваження Головного юридичного управління ВР до законопроекту №2285-д "Про державне регулювання діяльності з організації та проведення азартних ігор", згідно з якими деякі положення законопроекту визнані невідповідними Конституції України.
Про це повідомляє "РБК-Україна".
Так, головне юруправління вважає неконституційним створення Комісії з регулювання азартних ігор. Зокрема, згідно із законопроектом, профільний комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики, уповноважений визначати членів конкурсної комісії, яка потім обирає голову і членів Комісії з регулювання азартних ігор. Це, фактично, наділяє Комітет повноваженнями одноосібно створювати Комісію з регулювання азартних ігор, оскільки роль Кабінету міністрів у цьому процесі є суто номінальною. Такий обсяг повноважень комітету парламенту, на думку експертів управління, суперечить Конституції України та їх конституційно-правовим статусом.
Законопроект передбачає, що голова і члени Уповноваженого органу призначаються на посаду Кабінетом міністрів в порядку, визначеному цим Законом, зокрема з числа кандидатів, представлених Конкурсною комісією, яка створюється при Кабінеті міністрів. До складу Конкурсної комісії входять п'ять осіб за поданням комітету Верховної Ради, до предмета відання якого належать питання діяльності з випуску та проведення лотерей, оподаткування суб'єктів такої діяльності, гральний бізнес.
Однак, комітети парламенту згідно з Конституцією і законом "Про комітети Верховної Ради" не є самостійними суб'єктами парламентського контролю, вони беруть участь в його здійсненні лише на стадії підготовки і попереднього розгляду питань, віднесених до сфери парламентського контролю Верховної Ради.
Тому, з огляду на особливості конституційно-правового статусу, комітет Верховної Ради України не може бути суб'єктом подання кандидатур до Конкурсної комісії з обрання Голови та членів Уповноваженого органу, зазначається у висновку Головного юридичного управління.
Створення самої Комісії з регулювання азартних ігор, також, суперечить Конституції України.
Законопроектом передбачається визначити Комісію з регулювання азартних ігор і лотерей уповноваженим органом державного регулювання у сфері організації і проведення азартних ігор, що є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом. По суті, мова йде про освіту законом зазначеного центрального органу виконавчої влади із спеціальним статусом.
"Вважаємо, що законодавче визначення особливостей правового статусу цієї Національної комісії не випливає з конституційної моделі організації влади в Україні, по якій державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу і судову. Як відомо, Конституція України не містить підстав для розширення законом повноважень Верховної Ради за освітою законом центральних органів виконавчої влади зі спеціальним статусом ", - відзначають експерти Головного юридичного управління ВР.
На думку експертів, освіти законом центрального органу виконавчої влади, зокрема, присвоєння йому відповідного найменування, є втручанням в конституційні повноваження Уряду України, і не належить до повноважень Верховної Ради.
Як раніше повідомляв "Апостроф", Національне агентство з попередження корупції запланувало провести експертизу законопроекту про легалізацію та держрегулювання азартних ігор. Це може призупинити розгляд законопроекту на термін до 10 днів.