«Укрзалізниця» є монопольним перевізником в нашій країні і відіграє ключову роль у експорті, тож її тарифи мають прямий вплив на конкурентоздатність нашої продукції. У такій ситуації підвищення тарифів – це удар як по наших позиціях на світових ринках, так і по ВВП.
Про це заявив начальник управління зовнішніх проєктів Офісу СЕО Групи «Метінвест» Сергій Скорбун.
За його словами, 60% вантажів в Україні перевозить саме «Укрзалізниця»: у світі небагато країн, де залізниця відіграє таку важливу роль. Для металургів залізниця в принципі є базовим видом транспорту, тому що забезпечує масові перевезення важких вантажів — руди, вугілля, вапняку та металопродукції. І саме металурги формують близько 40% вантажної бази «Укрзалізниці».
«Вона має прямий вплив на конкурентоспроможність експортерів. Від вартості логістики та енергоресурсів напряму залежить, чи можемо ми експортувати цю продукцію, чи стаємо неконкурентоспроможними – і, відповідно, «Укрзалізниця» нічого не перевозить», – зауважив він.
Таким чином, від роботи «Укрзалізниці» напряму залежить, наскільки Україна буде конкурентоспроможною як держава, наголосив Скорбун. Тому що зараз країна має $30 млрд від’ємного торгівельного сальдо – експортує на 40 млрд, а імпортує на 70, – і якби не зовнішня допомога, країна стикнулася б з надзвичайними макроекономічними шоками.
Також він представив результати дослідження, яке зробила «Укрпромзовнішекспертиза» на замовлення Укрметалургпром. Згідно з дослідженням, якщо «Укрзалізниця» підвищить тарифи на вантажі на 37%, як пропонує, це у перспективі призведе до падіння ВВП на 96 мільярдів грн, а доходів бюджету — на 36 мільярдів. А сама «Укрзалізниця» втратить до 15% наявної вантажної бази, що матиме для неї довгострокові негативні наслідки.
«Це значне підвищення і для аграріїв, і для нас. У аграріїв балансуюча стаття – це добрива: якщо у них менше грошей, вони менше витратять на добрива. Це призведе до зниження врожайності, а відповідно – «Укрзалізниця» втратить вантажі. У металургійній галузі так само: у нас одне підприємство – Інгулецький ГЗК – вже зупинене повністю. Є підприємства, які працюють на мінімальному завантаженні. Наскільки нам відомо, АрселорМіталл Кривий Ріг працює на одній доменній печі з трьох. Найбільший виробник аглоруди в Україні у переддефолтному стані. Чи можна в таких умовах підвищувати ще тариф? Питання риторичне», – підкреслив Сергій Скорбун.
Нагадаємо, раніше «Укрзалізниця» ініціювала підвищення вантажних тарифів на 37% для того, щоб покрити збитки від пасажирського сегмента, які, за оцінками, сягнуть у 2024 році 25 мільярдів гривень.
Своєю чергою бізнес-спільнота попередила про критичну загрозу, яку становить це рішення для економіки України. У Дунайському пароплавстві заявили про зупинку флоту у разі підвищення тарифу, а завод АрселорМіталл Кривий Ріг попередив про ризик закриття заводу, де працює 20 тисяч людей. Також бізнес попередив про неминуче зростання цін на товари та послуги, яке ляже на плечі усіх українців.