З 2026 року в Україні запрацює єдина цифрова система в соціальній сфері, яка має спростити роботу соціальних служб, але водночас вона несе ризики витоку персональних даних. Про це в ефірі телеканалу "Апостроф" розповів адвокат Віталій Нестер.

Він повідомив, що програма має полегшити роботу соціальних служб і вже тестується у трьох районах трьох областей, де відпрацьовують основні механізми її роботи.

Адвокат наголосив, що цифровізація має очевидні переваги, адже спрощує роботу соціальних служб. Наприклад, внутрішньо переміщені особи або люди з інвалідністю зможуть змінювати дані чи отримувати довідки онлайн через особистий кабінет.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

"Безумовно, така цифровізація, вона є ефективною, вона є правильною, тому що вона полегшує роботу самих соціальних служб", – зазначив адвокат.

Водночас існують серйозні ризики, пов’язані з безпекою персональних даних, оскільки вже були прецеденти витоків інформації з державних реєстрів.

"Ці витоки даних потім можуть продаватися десь на чорному ринку тими, хто їх скачав", – наголосив він.

Продовження після реклами
РЕКЛАМА

Адвокат підкреслив, що будь-яка інформація, яка переходить у цифровий формат, має бути належним чином захищена. Юрист зауважив, що наразі не зрозуміло, як саме Міністерство соціальної політики та його підпорядковані структури забезпечуватимуть шифрування і захист інформації.

"Я на сьогодні не побачив [...] яким чином вони шифрують цю всю інформацію, щоб вона не була доступна третім особам, не була доступна ворогу або іншим якимось шахрайським організаціям, які можуть нею скористатися", – сказав Нестер.

Він наголосив, що будь-яка особа, яка буде мати ключ доступу до цієї інформації, може в майбутньому несанкціоновано розпорядитися нею і передати її третім особам, а головна загроза полягає у можливості копіювання бази.

Нестер повідомив, що нова система буде синхронізована з іншими реєстрами, зокрема з "Оберігом" і сервісами "Дії". Це, на думку адвоката, може створити ризик для ймовірного витоку даних.

"Тому я переконаний, що у наших розробників цієї системи буде пів року для того, щоб цю систему ефективно налаштувати, зробити її максимально захищеною", – підсумував Віталій Нестер.

Він також нагадав, що за витоки даних, отриманих несанкціоновано з державних серверів, передбачена відповідальність згідно з Кримінальним кодексом України. Особа, яка надала доступ до інформації, скопіювала її чи поширила, нестиме відповідальність. Це може стосуватися державних реєстраторів, операторів чи спеціалістів, які працюють із системою та використовують дані незаконно.

18 вересня Верховна Рада в цілому ухвалила законопроєкт №11377 про створення Єдиної інформаційної системи соціальної сфери. Метою нововведення є об'єднання та реорганізація наявних інформаційних ресурсів для спрощення отримання громадянами соціальних допомог.

Законопроєкт передбачає об'єднання понад 30 реєстрів та баз даних соціальної сфери в єдиний реєстр.

В Україні також оновили Єдиний реєстр довіреностей в межах масштабної реформи нотаріату, спрямованої на цифровізацію та спрощення послуг.

"Апостроф" повідомляв, що в Україні під час роботи з навчальною версією системи е-нотаріат стався витік даних українських громадян з Єдиного реєстру довіреностей і Спадкового реєстру, включно з інформацією про заповіти.

Витік конфіденційних нотаріальних даних в Україні може призвести до серйозних наслідків, зокрема до шантажу та шахрайства.

Мін’юст заявив, що інформація про нібито витік персональних даних українців не відповідає дійсності та є маніпулятивною. Вони зазначили, що доступ до системи е-Нотаріат мають виключно чинні авторизовані нотаріуси, які працюють із реєстрами у своїй щоденній діяльності.

В ефірі телеканалу "Апостроф" народний депутат Богдан Кицак розповів про створення єдиної інформаційної системи соціальної сфери, яка об’єднає всі державні реєстри з інформацією про громадян.