Стимуляція або симуляція: чи можливе створення вітчизняного електричного автопрому

Для виробників електрокарів передбачені податкові пільги

Фото: Getty images

В Україні підготовлено законодавчі стимули для організації вітчизняного виробництва електромобілів, які, в першу чергу, стосуються пільгового оподаткування. "Апостроф" розбирався, чи допоможуть ці ініціативи народних депутатів налагодити в країні виробництво електрокарів, і чи є шанс, що Україна стане європейським електромобільні хабом.

Верховна Рада прийняла в першому читанні два законопроекти, які спрямовані на стимулювання виробництва в Україні електромобілів. Мова про законопроекти №№ 3476 , 3477 , Якими пропонується внести ряд змін до Податкового та Митного кодексів відповідно.

У пояснювальній записці до законопроекту "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо стимулювання розвитку галузі електричного транспорту в Україні" (№3476) відзначається, що зараз в країні стимулюється імпорт, а не виробництво електрокарів.

Зокрема, нагадують автори документа, при ввезенні в Україну автомобіля з електричним двигуном застосовується нульова ставка мита. Крім того, такі машини звільняються від сплати ПДВ. При цьому ставка акцизного збору для електромобілів встановлена в розмірі 1 євро за 1 кіловат-годину ємності електричного акумулятора.

Але Україна має власний промисловий потенціал, який, як вважають автори, можна і потрібно використовувати для виробництва електромобілів.

Їх законодавчі ініціативи передбачають, зокрема, що до кінця 2028 роки від ПДВ і ввізного мита повинні бути звільнені обладнання та комплектуючі для виробництва електромобілів на території України. Крім того, до кінця 2033 роки від оподаткування повинен бути звільнений прибуток підприємств, задіяних у виробництві електромобілів, електродвигунів, літій-іонних акумуляторів, зарядних пристроїв.

Також передбачається продовження до кінця 2025 року звільнення від сплати ПДВ на електромобілів (станом на сьогодні, пільга діє до кінця 2022 року). При цьому крім легкових електрокарів пільга повинна поширюватися на інші транспортні засоби з електричним двигуном.

Нові законодавчі ініціативи також передбачають пільги для покупців електромобілів. Вони повинні отримати тимчасову знижку на сплату податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), а також звільнення від сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.

Автопром помер, хай живе автопром

Але чи реально в Україні запустити виробництво електрокарів, враховуючи, що традиційний вітчизняний автопром знаходиться в напівмертвому стані? У 2019 року в нашій країні було вироблено всього 6254 легкових автомобіля. У нинішньому році виробництво авто продовжує падати: за підсумками перших шести місяців було вироблено всього 1611 легковиків, що на 36,4% менше, ніж за аналогічний період минулого року.

Зрозуміло, що коронавірус занурив економіку в рецесію, але тенденція почалася задовго до пандемії.

"Все реально. Ми ж бачимо, що, наприклад, в Туреччині, в Польщі виникають виробництва електромобілів, тому в Україні це теж реально, - заявив в коментарі "Апострофу" генеральний директор інформаційно-аналітичної групи "Автоконсалтинг "Олег Омельницький. - Тим більше, у нас є все для цього складові. Наприклад, є поклади літію, необхідні для виробництва електробатарей, є незадіяна робоча сила, є вільні потужності".

За словами генерального директора Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олега Назаренка, автомобільне виробництво у всьому світі працює за двома моделями - на внутрішній ринок і на зовнішні ринки.

"Наш внутрішній ринок закритий, тому що він дуже маленький, тому залишаються тільки зовнішні ринки. Російський ринок і ринок СНД Україна втрачений. ЄС на свій ринок наші автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння не пускає, бо угоду (про зону вільної торгівлі) ми підписали таким чином, що є десятирічний перехідний період, і до 2027 року українські автомобілі з двигуном внутрішнього згоряння будуть поставлятися зі справлянням мита", - розповів він виданню.

Експерт зазначив, що європейським політикам не вигідно, щоб виробництво, в тому числі і автомобілів, йшло в інші країни, зокрема, в Україну, де виробництво істотно дешевше.

З міркувань економії багато європейських виробництв переїжджають в такі країни як Словаччина чи Болгарія, але, оскільки ці держави входять в ЄС, на них не можна ввести мита.

При цьому Олег Назаренко звернув увагу на такий нюанс, що в угоді з ЄС нічого не сказано про електромобілі, в зв'язку з чим цілком можливо, що вітчизняні електрокари можна буде постачати на європейський ринок безмитно.

Жорстка конкуренція

Справа за малим - ці електромобілі зробити.

І для цього, по ідеї, і були підготовлені згадані законопроекти.

Однак закладених в цих документах стимулів недостатньо, щоб в Україні з'явилося серйозне виробництво електромобілів, вважає Олег Омельницький: "Чого не вистачає? Найголовніше - гарантій прав власності, боротьби з корупцією. Крім того, необхідні великі преференції і якась державна стратегія. Так, є (в законопроектах, - "Апостроф") звільнення на ввезення комплектуючих, від податку на прибуток. Це - важлива складова, але для того, щоб тут виникло виробництво, потрібен ринок і захист цього ринку".

Експерт нагадав, що вітчизняний ринок повністю відкритий для імпорту електромобілів, і очевидно, що великі виробники, які мають можливість інвестувати в свої виробничі програми мільярди доларів і євро (наприклад, під Берліном будується завод Tesla), будуть поставляти в Україну свої електрокари безмитно.

"І при цьому ми хочемо конкурувати з ними якимось гіпотетичним українським виробництвом", - зазначив Омельницький. - Запропоновані стимули недостатні, і я впевнений, що подібні стимули можуть запропонувати і Польща, і Словаччина, де вже є автомобільні кластери, і Румунія, і Туреччина. Чому повинні прийти саме до нас?".

Головне - щось робити

При цьому мова йде про серйозне виробництво, а не "прикручування коліс", говорить Олег Омельницький. А справа може закінчитися саме цим - горезвісне "прикручування коліс" до готових автомобілів (в даному випадку електромобілів) гордо назвуть власним виробництвом, і "виробники" отримувати за це нульову ставку податку на прибуток.

Тим більше, що раніше такі випадки були. Але, за словами Омельницького, коли подібні експерименти закінчувалися, Україна не отримувала ні технологій, ні "взагалі нічого". "Український електромобіль не з'явиться, поки тут не буде серйозних інвестицій", - переконаний експерт.

Втім, надія, все ж, є.

Так, за словами Олега Назаренко, наприклад, китайські автомобілі в Європі обкладаються митом, і, щоб потрапити на європейський ринок, китайські компанії можуть побудувати заводи з виробництва електрокарів в Україні: "Це будуть українські електромобілі, і, якщо для китайських існують мита, то українські будуть поставлятися безмитно".

Крім того, зазначив Назаренко, компанія "Єврокар" (село Соломоново, Закарпатська область), до речі, єдиний на сьогодні виробник легкових автомобілів в Україні, веде переговори про виробництво електромобілів Volkswagen. Очевидно, що ці машини також в основному підуть на експорт до Європи.

Фахівець розповів, що словацький автомобільний кластер починався з малого, "а сьогодні Словаччина посідає перше місце в світі по виробництву автомобілів на душу населення".

"Головне - почати щось робити", - резюмував Олег Назаренко.