Перед Україною стоять дві дуже складні проблеми, і це не тільки війна - західний експерт

Джонатан Портес про Brexit і українську економіку

Джонатан Портес Фото: NIESR

ДЖОНАТАН ПОРТЕС – професор економіки та державної політики в Королівському коледжі Лондона, науковець, який має значний досвід роботи в уряді Великої Британії, а зараз є старшим науковим співробітником проекту UK in a Changing Europe, що досліджує відносини Сполученого Королівства з ЄС.

З британським економістом "Апостроф" поспілкувався про теперішній стан перемовин між Британією та Європейським Союзом, різноманітні сценарії Brexit та його економічні наслідки. Також Джонатан Портес, фахівець з імміграції та ринку праці, висловив свою думку з приводу того, чи доцільно Україні залучати мігрантів для пришвидшення росту економіки і яка серйозна проблема, крім війни, зараз стоїть перед Києвом.

- ЄС досі очікує від Лондона чіткості з принципових питань Brexit. Ви очікуєте, що щось зміниться після 4 грудня, коли Тереза Мей зустрінеться з Жан-Клодом Юнкером (інтерв'ю відбулося 1 грудня, – "Апостроф")?

- Ми достеменно не знаємо, що відбувається в дискусіях за лаштунками. Але все, що ми чуємо, свідчить про те, що є прогрес із ключових питань. І, найімовірніше – не безсумнівно, але найімовірніше – на момент саміту буде достатній прогрес, щоби перейти до наступного етапу перемовин. Усе ще може піти не так, але справді здається, що з двох головних аспектів, які досі під питанням – фінансової компенсації та ірландського кордону – Сполучене Королівство зробило достатні поступки, щоб переговори змогли просунутися вперед.

- У чому полягають ці поступки?

- Ми не дізнаємося остаточну суму фінансової компенсації. Але зрозуміло, що Сполучене Королівство зробило достатньо, виконало певні зобов'язання. Ми не знаємо напевне, 40 мільярдів це, 50 чи 60, але, найімовірніше, Британія в сенсі майбутніх зобов'язань гарантувала достатньо, щоби переговори просунулися вперед.

Однак, з іншого боку, менш зрозуміло, що відбудеться в питанні північноірландського кордону. Схоже, Велика Британія хоче бути спроможною надати достатні гарантії, але для уряду Сполученого Королівства це складно, оскільки він залежить від підтримки Демократичної юніоністської партії в Північній Ірландії, яка б не хотіла жодних поступок з цього питання. Тому уряд розривається між тим, що він має зробити в Брюсселі, щоби переговори просунулися вперед, і тим, що потрібно зробити вдома у Вестмінстері, аби Демократична юніоністська партія й надалі підтримувала уряд меншості Терези Мей.

Тобто ми досі точно не знаємо, що з цього вийде, але, як я вже сказав, найімовірнішим здається, що вони знайдуть шлях.

- Ви занепокоєні тим, що перемовини знаходяться на такому ранньому етапі? Чи сторони досі мають достатньо часу для того, щоб узгодити всі деталі до березня 2019 року?

- Так, вкрай хвилює, що ми досі на відносно ранній стадії. І всі деталі майбутніх відносин точно не вдасться з'ясувати до березня 2019 року. Саме тому уряд Сполученого Королівства попросив про перехідний період – додаткові два роки з 2019 до 2021 року, впродовж яких суттєво нічого не зміниться. Тому якщо – оскільки це ще не вирішено – буде такий перехідний період ще на два роки, Сполученому Королівству буде значно легше владнати деталі майбутніх відносин впродовж цього періоду.

- Яка ймовірність Brexit без угоди та наскільки такий сценарій небезпечний для британської економіки?

- Дуже складно точно назвати ймовірність. Я би сказав, що вона менша за 50/50, але, мабуть, більша, ніж 20 чи 25%. Так що вона десь посередині, можливо, – один з трьох. Але це лише здогадки, і хтось інший вам цілком обґрунтовано може висловити іншу думку.

Однак чіткіше ми можемо сказати, що, якщо угоди не буде, це матиме надзвичайно велику шкоду для Великої Британії, а також досить велику для ЄС загалом. Я думаю, наслідки будуть вкрай згубними для економіки Сполученого Королівства, це буде дуже серйозним зривом торгівлі та бізнесу загалом. Від цього постраждають і наші основні європейські торгові партнери. Тому в цьому ніхто не зацікавлений.

Фото: EPA/UPG

- Згідно з результатами нещодавнього дослідження, британці вже втрачають гроші через Brexit. Наскільки болючими є ці втрати? І скільки загалом може коштувати Великій Британії Brexit?

- Немає жодних сумнівів, що падіння фунта слідом за оголошенням результатів референдуму щодо Brexit підштовхнуло інфляцію, і це завдало певної шкоди британській економіці й рівню життя. Тому певне погіршення є. Однак ми також не повинні перебільшувати – поки це не має величезного впливу, і зараз ми бачимо помірну шкоду від Brexit.

Надалі це дуже сильно залежатиме від того, що відбудеться. А як я вже сказав, якщо не буде угоди, і, як наслідок, буде дуже серйозний зрив торгівлі, це матиме величезну шкоду. Натомість, якщо буде плавний перехід до нового режиму [відносин], шкода буде меншою і буде розтягнута в часі.

Тобто зараз дуже складно сказати, якою буде шкода від Brexit. Майже напевне буде певна шкода внаслідок Brexit, однак ми досі не знаємо, буде вона великою чи малою.

- І схоже на те, що поки що ці втрати не змінили сприйняття Brexit британцями. Я правий?

- Думаю, це правда, що більшість людей не змінили свої погляди на Brexit. Можливо, є деякий зсув у розумінні того, що Brexit матиме певні негативні економічні наслідки, але ці зміни не колосальні. І причина - в тому, що, як я сказав раніше, наслідки Brexit поки не є величезними. Вони недостатні для того, щоби змінити погляди людей. Це може змінитися в майбутньому, але поки ми не знаємо, чи відбудеться це.

- Британія, за цьогорічним прогнозом МВФ, покинула п’ятірку найбільших економік світу – саме через Brexit?

- Британська економіка за розміром приблизно така ж, як і французька. Кардинально це не змінилося. І ми посідаємо то шосте місце, то п'яте, оскільки міняємося місцями з Францією через зміни курсів валют і таке інше. Тому не думаю, що це справді значущий чи корисний показник і що він справді пов'язаний з Brexit, за винятком дуже поверхневої оцінки. На мою думку, на цьому не треба зациклюватися.

- Чим ви можете пояснити доволі дивну ситуацію на британському ринку праці, коли рівень безробіття низький (4,3%), однак умови працевлаштування погіршуються: досі висока частка контрактів zero-hours (такий контракт не передбачає зобов’язання роботодавця надати певну мінімальну кількість робочих годин, а працівник не мусить братися за запропоновану роботу, – "Апостроф") та інших договорів, які не дають працівникам гарантій і впевненості в майбутньому? І при цьому британці все одно приймають такі пропозиції, бо можуть залишитися і без роботи, і без соціальної допомоги.

- Це вкрай складна ситуація. Британський ринок праці доволі гнучкий. І ця гнучкість разом із тим, що ми в Сполученому Королівстві називаємо gig economy (економіка вільного заробітку, – "Апостроф") – речами на кшталт Uber, – забезпечила дуже значне збільшення зайнятості та падіння рівня безробіття. Разом з тим ми бачимо й поширення самозайнятості, негарантованої зайнятості, зростання чисельності контрактів zero-hours і так далі.

Думаю, це відносно нещодавні зміни – останніх пари років. Поки ми повністю їх не розуміємо. І вони нас точно мають хвилювати, ми повинні думати над належною відповіддю: як гарантувати продовження нашого відносно хорошого результату в створенні робочих місць, одночасно захистивши більш вразливих чи менш оплачуваних працівників.

- Ви бачите, як Brexit може позначитися на становищі громадян інших держав-членів ЄС на британській території?

- Так, це питання, яке останній рік дуже хвилює частину з нас. Переговори щодо цього аспекту виходу продовжуються. Певний прогрес є. І ми повинні прояснити, що обидві сторони – і 27 держав-членів ЄС, і Велика Британія – з самого початку чітко заявили, що вони хочуть, щоб усі, хто на цей момент легально живе в інших країнах [ЄС], мали змогу проживати там і надалі. Тобто це ніхто не ставив під питання. Питання в тому, якою є правова база, як забезпечити права людей, включаючи право працювати, право на соціальний захист, право на пенсії, як гарантувати, що все це збережуть – це дуже складний набір правових та технічних питань, і робота над цим продовжується.

Ця ситуація призвела до значної нервозності та незахищеності значної кількості людей. Але я сподіваюся, що вихід знайдуть.

- Відомо, що масовий наплив мігрантів, зокрема поляків, був одним із головних факторів, які спричинили рішення про вихід зі складу ЄС. Чи є якісь ознаки того, що громадяни Польщі покинуть Велику Британію внаслідок Brexit, оскільки погіршають умови їхнього перебування? До прикладу, будуть зобов’язані реєструватися і платити за це, відповідно до пропозиції британського уряду.

- Не забувайте, що нічого з цього ще не погодили і не впровадили. Нічого не змінилося в питанні вільного руху або доступу поляків чи інших громадян ЄС до Сполученого Королівства чи ринку праці Великої Британії. Поки не дуже зрозуміло, що зміниться і коли. Навіть якщо в березні 2019 року впровадять систему реєстрації, вона, найімовірніше, насправді не відрізнятиметься від систем реєстрації, які вже використовують інші держави-члени всередині Європейського Союзу.

Тому в короткотерміновій перспективі змін може бути не так багато. Однак це правда, що є значна знервованість серед громадян інших держав-членів ЄС, які проживають тут, і спостерігається різке зниження рівня імміграції з інших країн ЄС, що частково пов'язано з Brexit. Поки нічого суттєво не змінилося, але люди справді схвильовані.

- Як можливе повернення поляків вплине на становище українських працівників у Польщі, які становлять там помітну частку на ринку праці і яких активно залучає уряд?

- Звичайно, можливо, що якщо поляки повернуться до Польщі, збільшиться конкуренція з українськими працівниками на польському ринку праці. З іншого боку, українці їдуть до Польщі, а деякі поляки повертаються додому тому, що польський ринок праці в досить хорошому стані: рівень безробіття падає, і є доволі багато робочих місць. Тому не думаю, що зараз українцям треба дуже хвилюватися щодо цього.

Польський ринок праці в досить хорошому стані: рівень безробіття падає, і є доволі багато робочих місць Фото: Darek Redos/Reporter

- Як би ви оцінили загальний стан української економіки?

- Я зовсім не експерт з української економіки, тому в мене немає якоїсь твердої думки. Думаю, структурно перед Україною стоять дві очевидні і дуже-дуже складні проблеми: незавершений конфлікт на Сході України і розвал економіки, який прямо і непрямо витікає з цього. Неврегульований конфлікт – це дуже серйозна проблема, яку Україні необхідно вирішити для сталого прогресу.

З іншого боку, є структурні проблеми української економіки як такої, пов'язані з корупцією, корпоратизмом, відсутністю конкуренції і прогресу в реформах. Україна має величезний економічний потенціал в довгостроковій перспективі: вона має хороше географічне розташування і багато природніх ресурсів – однак стоїть перед серйозними структурними проблемами.

- В Україні безробіття складає близько 9%. Але при цьому є й дефіцит робочих місць. Чи потрібно, на вашу думку, Україні залучати мігрантів, щоб підвищити темпи розвитку економіки?

- Як я сказав, пріоритетом для України має бути вирішення структурних економічних проблем, щоб економіка могла рости. Якщо Україна це зробить, в майбутньому вона може стати привабливішою для мігрантів з інших країн. Проте я не думаю, що Україні варто дуже перейматися міграційною політикою. Потрібно зробити свою економіку здоровою та привабливою. Якщо це відбудеться, повинна зрости й імміграція. Тоді можна буде не хвилюватися, як забезпечити те, що мігранти можуть приїхати до України, успішно інтегруватися на ринку праці і таке інше. Але для початку потрібно зробити Україну місцем, куди люди хочуть приїхати і працювати – це основний виклик.

- Дослідження німецького науковця Клауса Циммермана показує, що жителі регіонів – наприклад, Німеччини – з великою кількістю мігрантів багатші та щасливіші за жителів інших регіонів. Це суперечить загальному несприйняттю населенням великого напливу мігрантів. Чим ви можете це пояснити? Можливо, є аналогічні дослідження і щодо Британії?

- Дослідження Клауса Циммермана відповідає поглядам більшості економістів: загалом імміграція робить країни та економіки багатшими і приносить дивіденди всім нам. На мою думку, найімовірніше, що це правдиво і для інших країн. Причини відмінностей зі сприйняттям міграції громадськістю є дуже складними: деякі з них політичні, деякі культурні, деякі з них полягають в тому, що люди бачать конкуренцію з мігрантами, наприклад, на ринку праці, але не переваги міграції загалом з точки зору економіки. Це дуже складний комплекс питань.

- Відомо, що українські та російські олігархи володіють розкішною і часто незадекларованою в своїх країнах нерухомістю у Великій Британії, зокрема, в Лондоні. Як би ви охарактеризували діяльність британського уряду в цій сфері?

- У Сполученому Королівстві є певне занепокоєння іноземними інвестиціями в житлову нерухомість, особливо в Лондоні. Уряд вживає відносно незначних заходів щодо цього. Але для іноземців це досі порівняно привабливе місце для інвестицій.

Читайте також

Підуть під ніж? Навіщо Безугла накинулася на генералів

Нынешняя критика генералов со стороны Безуглой имеет под собой основания

Людина справи. Що відомо про новий кейс Коломойського

Сидя в изоляторе, Коломойский коллекционирует уголовные дела

Наша відповідь "Вагнеру"? Чи є реальним сценарій створення приватних армій в Україні

Создание частных подразделений вызвало неоднозначную реакцию у экспертов