За попередніми даними потужний вибух в порту Бейрута стався через детонацію 2750 тонн аміачної селітри. Як виявилося, хімікати потрапили до Лівану разом з пароплавом Rhosus, який було конфісковано з вантажем у 2013 році.
Сам корабель належав російському бізнесменові Ігорю Гречушкіну, який по факту кинув судно з екіпажем, серед якого були українці. "Апостроф" зібрав всю відому інформацію про теплоход та його власника.
Кинув судно та екіпаж
Інформації про Ігоря Гречушкіна на просторах інтернету виявилося не так багато. Відомо, що він родом з міста Хабаровськ Російської Федерації, але вже багато років є резидентом Кіпру. Саме на цьому острові в офшорі була зареєстрована компанія Teto Shipping Ltd., що займалася морськими перевезеннями.
У ЗМІ знайшли профіль Гречушкіна на сайті LinkedIn, згідно з ним останнім часом він працював менеджером в румунській компанії Unimar Service Ltd. Журналісти намагалися зв'язатися з бізнесменом, але той на повідомлення не відповідає, а сторінку свою видалив.
Ігор Гречушкін
У 2013 році на пароплав Rhosus набирали екіпаж, який складався з 8 українців і одного росіянина з видом на проживання в Україні. У томі ж році, судно під прапором Молдавії вийшло з грузинського Батумі в Мозамбік з тоннами аміачної селітри на борту.
В інтерв'ю "Сибір.Реаліі" екскапітан пароплава Борис Прокошев розповів, що попередня команда відмовилася йти на Rhosus через довгий шлях. Однак пізніше виявилося, що причина була в затримках заробітної плати з боку Гречушкіна, але на момент відправки новий екіпаж про це не знав.
У вересні 2013 року судно було змушене зробити незаплановану зупинку в Бейруті через неполадки на борту. Але відтоді корабель більше не вийшов з порту. Обстеживши Rhosus, ліванська інспекція заборонила екіпажу виводити пароплав.
Після звернення до українського консулу, четверо громадян України все ж випустили, ще троє, та капітан-росіянин залишилися фактично заручниками на борту.
11 місяців моряки домагалися звільнення, їм не платили зарплату, у них закінчилися дії контрактів, а нові влада Бейрута укладати не збиралася, так як не хотіла додаткових витрат.
"Власник за фактом відмовився від судна та екіпажу. Зарплата не виплачується, продукти не закуповує", - писав Прокошев на 7 місяці "полону".
Що найцікавіше, замовники вантажу теж не виявляли ніякої ініціативи, хоча заплатили за його перевезення мільйон доларів.
За словами капітана Rhosus, в останній раз зв'язок з Гречушкіним був у 2014 році, коли їх відпустили з корабля, бізнесмен сплатив їм дорогу до Одеси. З тих пір про нього нічого не чутно.
До речі, за його ж даними, пароплав затонув біля берегів Бейрута кілька років тому.
Компанія з поганою репутацією
На тематичних форумах моряків неодноразово зустрічаються негативні відгуки про судновласника Гречушкіна та його компанію Teto Shipping Ltd: моряки пишуть про затримки по зарплаті і поганий стан судна.
"Увага судно RHOSUS IMO 8630344 невиплата з/п або неповна виплата із затримками!!!", - пише користувач з ніком Roman.
Відгуки про компанію Гречушкіна
"Так, "Росус" і "Тето шиппінг" – це щось! Хто там відпрацював – потрібно звання героя привласнювати. Оклади мізерні. У матросів 700 доларів, у стармеха – 3400, у старпома – 2500, у майстра – 3500. У каюті капітана немає санвузла. Сама каюта 2,5 на 2,5 метри і все. Не має телефону. На судні немає холодильної камери для зберігання овочів. Судновласник, якийсь Гречушкін, виходець з Росії, офіс на Кіпрі, компанія зареєстрована на Маршаллових островах. Гроші постійно затримує, в судно нічого не вкладає. Робиться тільки те, що запримітив порт-контроль. У машині взагалі повний аллес. Кожух прогорів і все червоне, як в топці. Урізав гроші на харчування. Постійно канючить, що моряки багато їдять. Ні совісті, ні сорому у такого судновласника", - обурився Rivsom.
Відгуки про компанію Гречушкіна
Компанія Teto Shipping Ltd була зареєстрована на Маршаллових островах в 2012 році і припинила своє існування у вересні 2014 року.
Безвідповідальне зберігання хімікатів
Ємності з аміачною селітрою були вивантажені на склад в порту Бейрута в 2014 році для утилізації, де вони пролежали до вибуху без будь-яких дотриманих заходів безпеки.
20 липня поточного року генпрокурор Лівану склав доповідь про неналежне зберіганні небезпечного вантажу. Згідно зі звітом, в стіні складу була діра, через яку не зачинялися двері і всередину могли потрапити сторонні люди. Комісія зажадала закрити пролом, полагодити двері і виставити охорону біля складу.
Як відомо, розглядається версія про те, що вибухонебезпечні речовини здетонували внаслідок проведення зварювальних робіт на складі.
Проведення зварювальних робіт на складі в порту Бейрута
Так само Ліванська митниця заявила, що з 2014 року 9 разів просила владу розібратися з багатотонним вантажем селітри, але даремно.
Як повідомляв "Апостроф", Україна висловила готовність відправити до Лівану своїх рятувальників, про що 5 серпня заявив прем'єр-міністр Денис Шмигаль на засіданні уряду.
Крім того повідомляється, що в результаті вибуху в Бейруті постраждали кілька українців, але обійшлося без серйозних травм.