Центральне антикорупційне бюро Польщі затримало екс-міністра транспорту Польщі, екс-главу Держслужби автодоріг України Славоміра Новака. Затримано іподільників Новака - колишнього командира спецназу "Грім" Даріуша Завадку і бізнесмена Яцека Палюху. Підозри будуть пред'явлені ряду співробітників Новака в "Укравтодорі". Новаку висунуто підозру за отримання хабарів у компанії "Альтком", турецької "Онур" та польської ECM Group. Проведено обшуки, вилучено документи.
Про це йдеться в матеріалі UBR.
"Метою кампанії ЗМІ є вивести з-під слідства великих персонажів і "злити" Новака, зробивши його винуватим у всіх гріхах. Проблема в тому, що ринок дорожнього будівництва в Україні поділений між "Автомагістраль-Південь"(Україна) і Onur Group (Туреччина ). Вони контролюють прийняття рішень по тендерам з "Укравтодором". Учасники ринку, які не мають відношення до них, не допускаються до тендерів або виступають в ролі формальних учасників. Основна лінія розслідування вивчає дачу хабарів керівництву "Укравтодору" представниками цих компаній", - повідомив джерело, близьке до слідства.
Слідством встановлено, що Новак запросив хабар у власника "Альтком" Олександра Тисленко та директора компанії Сергія Павлічева за перенесення термінів виконання контракту на будівництво ділянок траси М-05 "Київ - Одеса" на кошти ЄБРР. Будівельники не намагалися оскаржити схему.
"В інтересах "Альткому" діяли радник Новака Віра Бічуя, перший заступник голови Укравтодору Олександр Харченко, начальник відділу міжнародного співробітництва Анна Юрченко і директор Укрдорінвест Олена Криворучко. Схема така - Новак з Палюхом створюють в Польщі підприємство з фондом в 30 тис євро, яке "Альтком" мав викупити за 300-350 тисяч євро", - пише журналіст.
Слідство встановило, що представники Onur Group увійшли в змову з Новаком, і компанія стала регулярним переможцем тендерів "Укравтодору". Контакти між Onur Group і Новаком здійснювалися через Віру Бічую і Яцека Палюха. Передбачалося, що тендер по проекту "Панєвропейськи дороги" траси М-03 "Київ - Харків - Довжанський", буде виграний, в разі виведення хабара для Новака в окреме підприємство. Хабар виражався у вигляді створення підприємства Onur Polska, співзасновником якого стали стали Новак і Палюх. А Onur Group переміг в тендері на будівництво автодороги, контракт укладено 21 травня 2018.
Пізніше, за даними слідства, Новак став вимагати хабар у польського бізнесмена з ECM Group Polska Sp. Олександра Джозі. Партнер Новака Завадка передав Джозі прохання про хабар за сприяння в перемозі в тендері на реконструкцію доріг М-01 "Київ - Чернігів - Нові Яриловичі" і М-06 "Київ - Чоп", з виконанням авторського і технагляду на 1,78 млн євро. Бутусов уточнює, що за отримання контракту Джозі мав укласти контракт про послуги з кіпрською фірмою DSBS CY LTD, підконтрольній Новаку, на суму 10% від вартості контракту (178 тис євро). Але поляки відмовилися давати хабар. 19 серпня 2019 Новак заявив Завадці, що не збирається сприяти ECM Group в нових проектах. Ці переговори фіксувалися антикорупційними органами.
Антикорупційні органи шукають свідоцтва існування корупції в "Укравтодорі", компаніях Onur Group, "Автомагістраль-Південь", "Альткому" та інших.
"Швидкого погляду на те, як організована система дачі хабарів компаніями (наприклад, Onur Group) Новаку, достатьно, щоб зрозуміти: хабарництво в Україні вийшло на інший рівень. Якщо раніше хабарі передавалися в сумках, то їм на зміну прийшли офшори. Але в чому не варто сумніватися, так це не тільки в бажанні однієї сторони брати хабарі, а й в такому ж бажанні і готовності іншої сторони - давати", - йдеться в статті.