Стрімке подорожчання оренди вагонів "Укрзалізниці" різко вдарило по кишені українських фермерів. Їм доводиться платити понад 3500 грн за вагон, що еквівалентно 20$ при обороті 10 днів. Ще два тижні тому ця послуга коштувала $6-7 за тонну.
Про це повідомляє Depo.ua.
Згідно з заявами УЗ, з 1 листопада оренда піввагонів збільшиться майже в 3 рази у порівнянні зі ставкою у жовтні – до 2791 грн. Проте, за даними Прозорро.продажі, вартість вагонів вже перевищила заявлений поріг.
"Якщо в поточній ціновій ситуації УЗ почне списувати вантажний парк із продовженим терміном експлуатації, з'явиться гострий дефіцит вагонів, а оренда злетить до 7000 грн, що становитиме 40$ за тонну і більше", - йдеться у матеріалі.
Учасники ринку побоюються: рентабельність агробізнесу впаде, а фермери не зможуть покривати такі витрати: "Нам все одно, скільки років вагону, якщо він справний і коштує адекватних грошей. Ідея "Укрзалізниці" - це вбивство агрогалузі. Не можна списувати парк вагонів раніше за терміни, на які він продовжений, інакше отримаємо дефіцит та некероване зростання оренди. Вагони мають проходити стільки, наскільки вони продовжені. Не можна позбавляти нас ринкової ставки через популістські гасла про оновлення парку", - сказав Андрій Капріца, керівник "Флора А.А."
Раніше УЗ запропонувала обмежити термін експлуатації вантажних вагонів упродовж 7 років. До 2028 року передбачається списати 38,67 тисячі напіввагонів. Окрім зношеного парку УЗ під списання потраплять понад 18 тисяч капітально відреставрованих та технічно справних приватних вагонів. Натомість бізнес зобов'яжуть придбати 23,2 тисячі нових вагонів на 56,5 млрд грн.
Експерти прогнозують дефіцит, оскільки вагонобудівні заводи УЗ не зможуть вчасно випустити стільки одиниць техніки. За оцінками Федерації роботодавців транспорту України, за оптимістичного сценарію до 2028 року буде побудовано лише 20-23 тисяч вагонів - парк скоротиться на третину. Подорожчання логістики на тлі енерго- та газової кризи загрожує найбільшим галузям економіки збитками та призведе до зриву експорту.
"Через оновлення вантажних вагонів УЗ намагатиметься розв'язати проблему зношеності власного парку коштом бізнесу: завантажити свої вагонобудівні заводи замовленнями та посилити і так монопольне становище на ринку вантажоперевезень", - наголошується в матеріалі.