Кошти держбюджету в сумі 800 млн грн, виділені на закупівлю кисневих станцій, були розподілені за допомогою тіньових схем.
Про це йдеться у матеріалі "Апострофа".
Так, кисневі станції були включені Кабміном (ухвала №58 від 27.01.21) до переліку товарів для виконання заходів, спрямованих на запобігання розповсюдженню COVID-19. Проте грошей на це не було. Новий виток пандемії на початку осені змусив чиновників вжити заходів. 4 листопада ВРУ ухвалила Закон №1858-IX "…щодо збільшення витрат на закупівлю, проектування та встановлення кисневих станцій". На це передбачили з держбюджету 800 млн грн: 650 млн – на придбання, та 150 млн – на монтаж обладнання. 24 листопада Кабмін прийняв Постанову №1243, якою затверджено Порядок використання коштів та умови надання субвенції місцевим бюджетам на закупівлю послуг з проектування та встановлення кисневих станцій, де абзацом 1 п.2 як єдиний Замовник станцій визначено ДП "Медичні закупівлі України".
"Визначення як замовника єдиного суб'єкта, нехай і держкомпанію, - дає передумови говорити про можливі порушення антиконкурентного законодавства", - зазначає автор.
ДП "Медичні закупівлі України" до виходу ухвали, 19 листопада, організувало публічні закупівлі (ідентифікатор UA-2021-11-19-014988-a) кисневих станцій у 196 шт.
"Цей факт… дозволяє говорити про існування антиконкурентних узгоджених дій керівництва цього підприємства та когось із чиновників у Кабміні", - йдеться у матеріалі.
13 грудня "Медичні закупівлі України" оголосило тендер на закупівлю кисневих станцій, ще один тендер, 19 листопада, заявки на який подали 20 підприємств, залишився у підвішеному стані. 20 грудня "Медичні закупівлі України" відмінило повторний тендер. ДП встигло укласти договори без тендерних процедур із 6 підприємствами (ТОВ "Ей Бі Ді Груп", ТОВ "Компресорс Інтернешнл", ТОВ "ММЕ", ТОВ "Зелко Груп", ТОВ "Далгакіран Компрессор Україна", ТОВ "Мас Сістемз"). У разі ТОВ "Ей Бі Ді Груп" датою проведення закупівлі зазначено 20 грудня, датою підписання договору 17 грудня. 24 грудня ДП перерахувало кошти підприємствам авансом, за умови, що вони можуть їх використовувати.
"Чому ДП "Медичні закупівлі України", яке, по суті, саме є "прокладкою", перерахувало гроші за кисневі станції іншим "прокладкам"?.. За якими саме критеріями ДП "Медичні закупівлі України" відбирало зазначених вище 6 щасливчиків?", - Запитує автор матеріалу.
Процес закупівлі станцій розбитий на два етапи: одні постачають станціями, інші здійснюють монтаж, і якщо ДП "Медичні закупівлі України" відповідає лише за придбання, то відповідальні за якість обладнання не визначені. Автор вказує, що таким чином порушено принцип конкуренції у рамках Постанови Кабміну №1243 – оскільки нормативний акт зводиться до усунення учасників ринку (як замовників, так і постачальників) шляхом визначення єдиного суб'єкта ринку, уповноваженого на придбання станцій, що носить ознаки порушення закону " Про захист економічної конкуренції. Таким чином, Антимонопольний комітет України має відреагувати на звернення щодо цієї ситуації, яке вже складено.