Пропонований НКРЕКП принцип RAB-тарифоутворення істотно відрізняється від успішної європейської практики і не дозволить пропорційно оновлювати старі електромережі і будувати нові. Такий підхід пропонував уряд Миколи Азарова в 2013 році, але він не виправдав себе і не показав ефективності.
Про це йдеться в дослідженні Аріеля Коена і Владислава Іноземцева "Securing Capital Investment in Ukraine's Grid: The Road to the Future", передають "Українські новини".
Експерти стверджують, що проект методології впровадження стимулюючого тарифу (RAB-тарифу), який запропонувала НКРЕКП, має спільні риси з проваленою в 2013 році реформою тарифоутворення для операторів системи розподілу уряду прем'єра Азарова.
Зокрема, мова йде про подібність в підході до поділу баз активів операторів розподілу електроенергії на "старі" і "нові" і нарахування різних ставок на ці бази. За матеріалами дослідження, при моделі RAB-тарифу, яку пропонує НКРЕКП - нові інвестиції будуть винагороджуватися фіксованою ставкою дохідності 15% щорічно, тоді як на "старі" активи пропонують нараховувати лише 1% прибутковості.
"Такий підхід повертає нас до плану 2013, коли ставки прибутковості були встановлені на рівні 14,79% і 0-2% відсотків в рік. Пропонований принцип суттєво відрізняється від європейської практики і має щонайменше два недоліки", - наголошується в дослідженні.
На думку експертів, така модель RAB-тарифу повинна мотивувати власників мережі будувати нові лінії, що може допомогти зменшити втрати електроенергії і оптимізувати споживання електроенергії. Але це не вирішує головну проблему електромережі - старіння радянської інфраструктури.
"Якщо застаріла інфраструктура починає виходити з ладу, нові об'єкти не вирішать проблему", - переконані дослідники.
Раніше Адріан Прокіп, старший науковий співробітники Інституту Кеннана (США) експерт з енергетики Українського інституту майбутнього, заявив, що реформа тарифоутворення від державного регулятора є симуляцією, а не стимуляцією інвестицій в електромережі.