Намагання "Укрзалізниці" залатати "фінансові діри" у своєму балансі за рахунок промислових споживачів і підвищення для них тарифу на вантажні перевезення буде мати негативний вплив на українську економіку - наслідки можуть бути катастрофічними.
Про це йдеться в статті на сайті GMK.center.
«Укрзалізниця» може підіймати тарифи у різний спосіб: пряме збільшення, у вигляді індексації або зближення тарифних класів. Починаючи з 2021 року, вже відбулося значне зростання тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом. Останнє підвищення відбулося наприкінці червня 2022 року. Тоді тарифи на перевезення вугілля, руди та вапняку зросли відразу на 140%, зерна – на 96%, металу – на 70%.
У серпні-вересні минулого року «Укрзалізниця» здійснила спробу збільшення тарифів у вигляді уніфікації тарифних класів, яке передбачало зростання вартості перевезень будматеріалів на 52%, руди та вугілля – на 7%, повернення порожніх вагонів – на 67%. Але тоді український бізнес єдиним фронтом виступив проти цієї ідеї і вона не була реалізована. Утім, «Укрзалізниця» все одно буде пробувати повернутися до ідеї уніфікації.
Зараз «Укрзалізниця» намагається підняти тарифи шляхом їх індексації на 37%, мотивуючи необхідністю забезпечення прибуткової діяльності та різким зростанням витрат. Індексація мала б принести «Укрзалізниці» 17,5 млрд до кінця року, якби це рішення набрало чинності з 1 травня. За оцінками УЗ, логістична складова у вартості вантажів зросте для залізної руди орієнтовно на 2,7%, для вугілля і чорних металів – до 1%.
Водночас вантажовідправники очікують набагато більш істотний абсолютний ефект - найбільші галузі української економіки отримають негативний вплив.
Наслідки для бізнесу
Зростання загальних логістичних витрат. За оцінками Європейської Бізнес Асоціації, внаслідок російської військової агресії логістичні витрати значно зросли, в певних галузях – до 40% від собівартості продукції, а поточні тарифи вже перевищують спроможності учасників ринку. Одночасно індексація на 37% призведе до непропорційного зростання логістичних витрат більшості галузей економіки.
Збільшення собівартості продукції та втрата конкурентоспроможності. За розрахунками НАДПУ, внаслідок індексації тарифів УЗ собівартість тонни руди може зрости щонайменше на $2-3, а тонни вугілля – на $5-7 залежно від відстані перевезення.
Скорочення обсягів виробництва та експорту. Логічною реакцією бізнесу на збільшення транспортних витрат та зниження конкурентоспроможності може стати скорочення обсягів виробництва, а в окремих випадках – навіть зупинка діяльності.
Перехід на автотранспорт та прискорення руйнування доріг. Через зростання тарифів вантажовласників будуть переходити на автотранспорт, що призводить до збільшення навантаження на автошляхи та їх прискореного руйнування, що буде особливо відчутне в умовах обмеженого фінансування дорожньої інфраструктури під час війни.
Зростання інфляції. Будь-яке підвищення тарифів УЗ призведе до ланцюгового збільшення цін вантажовласниками. Тобто дії «Укрзалізниці» роблять свій значний внесок у посилення промислової інфляції.
Накопичення збитків промисловості. Багато українських підприємств вже мають збитки або працюють на межі рентабельності. Зокрема, група «Метінвест» зазнала збитків у 2024 році в розмірі $1,15 млрд, а діяльність «АрселорМіттал Кривий Ріг» фактично підтримується коштом материнської компанії, яка з початку війни надала фінансову допомогу на $1+ млрд.
Мультиплікативний ефект на суміжні галузі. Проблеми в певній галузі економіки неминуче негативно вплинуть на роботу інших, навіть якщо в них стан справ кращий. Наприклад, проблеми у металургії або добувній галузі за рахунок ефекту доміно будуть чинити негативний ефект на логістику, енергетику, машинобудування та ін.
Наслідки для держави та економіки
Якими будуть втрати держави та всієї української економіки у вигляді зниження ВВП, скорочення надходжень валютної виручки та податків наразі обрахувати важко, але це будуть десятки мільярдів гривень. У разі закриття скорочення або повного припинення виробництва під загрозою опиняться тисячі робочих місць. У такому випадку можна очікувати погіршення соціально-економічної ситуації в регіонах, що особливо стосується прифронтових областей, де розміщено значна кількість великих вантажовідправників, багато з яких одночасно є містоутворювальними підприємствами.
Наслідки для «Укрзалізниці»
Негативні наслідки зачеплять і безпосередньо «Укрзалізницю» - вантажовласники будуть змушені переходити на альтернативні види транспорту, через що держперевізник буде втрачати вантажну базу, що негативно позначиться на доходах самої «Укрзалізниці» і суттєво погіршить поточне фінансове становище.
При цьому підвищення тарифів ніяк не розв’язує системних проблем «Укрзалізниці», що накопичувалися протягом багатьох років: завищені ціни під час закупівель, малодіяльна інфраструктура, яка генерує лише збитки та крос-субсидування збиткових пасажирських перевезень.
Що робити?
Перш за все, як йдеться в статті, тарифи на вантажоперевезення мають бути економічно обґрунтованими. Саме такий підхід є єдино прийнятним у ситуації, що склалася, тим більше в умовах повоєнного відновлення країни та приходу іноземних інвесторів, зацікавлених у розвитку сировинної та виробничої бази України.
«Єдиним правильним виходом є не підвищення тарифів, а їх перерахунок за видами вантажів та рівнем використання інфраструктури, для чого слід затвердити новий справедливий тарифний збірник». Також необхідно ухвалити рішення про реструктуризацію активів УЗ, виділення з її складу окремих компаній тощо. На все це потрібно чимало часу, але треба починати вже сьогодні», – підкреслив в коментарі GMK Center Олександр Каленков, президент ОП «Укрметалургпром».
Резерв збільшення ефективності «Укрзалізниці» знаходиться в оптимізації витрат та покриття збитків, адже її щорічні непокриті збитки від пасажирських перевезень складають 20+ млрд грн, а витрати на утримання малодіяльної інфраструктури – приблизно 16 млрд грн на рік.
Важливо зазначити, що на шляху до членства в ЄС Україна буде змушена прийняти європейську модель у сфері транспорту. Відповідно до Директиви 2014/34/ЄС збитки від пасажирських перевезень не можуть перекриватися за рахунок доходів від вантажних перевезень. А отже, держава буде змушена шукати певні джерела покриття збитків від пасажирських перевезень і, ймовірно, «Укрзалізниці» не доведеться кожен рік суттєво збільшувати тарифи на вантажні перевезення.
Втім, усе це післявоєнні перспективи, а ключова задача держави зараз – утримати військовий та економічний фронт, без чого не буде жодних перспектив.