АТ «Укрзалізниця» встановлює нерівні умови для різних портів, і це має ознаки зловживання монопольним становищем, обмежує конкуренцію і суперечить принципам рівного доступу до інфраструктури. Про це йдеться у листі, який написали оператори портів Одеси і Чорноморська очільнику Міністерства розвитку Олексію Кулебі, і закликали його не підтримували цю ініціативу монополіста.

Як зазначено у листі, після змін до плану формування поїздів та скорочення тарифних відстаней з 5 квітня 2025 року для маршрутів на порт «Південний», вартість перевезень до портів «Одеса» і «Чорноморськ» зросла на $2–2,6 за тонну, а після ймовірної індексації тарифів може сягнути й $4 за тонну.

«Це створює штучно нерівні конкурентні умови для ведення експортно-імпортної діяльності в морських портах «Чорноморськ» та «Одеса», що робить їх неконкурентними у порівнянні з портом «Південний»», — підкреслили оператори.

У листі акцентується, що всі три порти — Південний, Одеса та Чорноморськ — розташовані поруч. Але Укрзалізниця свідомо складає довші маршрути до Одеси і Чорноморська, і в такий спосіб штучно здорожує логістику.

«Експортери вже повідомляють, що планують мінімізувати співпрацю з цими портами у сезоні 2025/26. Ми вважаємо, що встановлення нерівних умов з боку «Укрзалізниці» має ознаки зловживання монопольним становищем, обмежує конкуренцію і суперечить принципам рівного доступу до інфраструктури», — наголосили учасники ринку.

Вони закликали міністра Кулебу та керівництво Укрзалізниці переглянути тарифну політику і вирівняти умови для портів, за аналогією зі світовою практикою. Як приклад вони навели США — там тарифи на залізничне перевезення до тихоокеанських портів уніфіковані, попри різницю в маршрутах у сотні кілометрів.

Раніше Федерація роботодавців транспорту України (ФРТУ) також заявила, що запровадження АТ «Укрзалізниця» підвищуючих коефіцієнтів до залізничних тарифів залежно від напрямку фактично є формою вибіркової дискримінації, яка створює штучну нерівність між споживачами послуг залізниці та суперечить основоположним нормам антимонопольного регулювання, тому Міністерство розвитку має відхилити цю ініціативу.