RU  UA

Середа, 15 травня
  • НБУ:USD 39.40
  • НБУ:EUR 42.35
НБУ:USD  39.40
Банки

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Новини

15 травня

Всі новини

В Украине хотят ограничить монополию Mastercard і Visa: в чем суть

В Україні пропонують знизити непомірно високі тарифи на еквайринг (обслуговування платежів по пластикових картках, яке здійснюється через спеціальні розрахункові POS термінали). Для цього до ВРУ внесли відповідні законопроекти, які покликані змусити монополістів ринку - Visa та Mastercard - знизити тарифи на обслуговування безготівкових розрахунків до загальноприйнятних європейських.

Про це написав для видання "Інтерфакс-Україна" Назар Купибіда, фінансовий директор OKKO Group, член Української ради бізнесу.

За словами експерта, тарифи на еквайринг в Україні не лише найвищі у Європі, але навіть перевищують тарифи у більшості країн колишнього СРСР.

"Упродовж останніх 5-ти років ці ставки постійно зростають і разом із ростом обсягів розрахунків карткою (на 15% в рік), призвели до щорічного приросту витрат на еквайринг в розмірі понад 25%, що абсолютно не співставно із ростом витрат банків на еквайринг та усю платіжну інфраструктуру. В результаті еквайринг разом з interchange-комісією, які сплачуються на користь банка-еквайра, що обслуговує РОS термінали, та банка-емітента, що випускає картки, можуть сягати сьогодні від 1,8 до 3% з кожної операції. При цьому в Європі та США цифри зовсім інші. В Америці, наприклад, законодавчо закріплена сума у 20 центів. В європейських країнах – наприклад, в Італії, Бельгії, Австрії, Франції, Німеччині, Латвії, Болгарії - ставки міжбанківського збору становлять від 0,2% до 0,3%", - зауважив Купибіда.

Він звернув увагу на те, що в цивілізованих країнах для сфери рітейлу ставка за еквайринг часто взагалі нульова, тоді як в Україні – все навпаки.

"З власного досвіду знаю, що рітейлери сплачують в якості винагороди за еквайринг в десятки разів більше, ніж за інкасацію готівкових коштів. Якщо взяти на прикладі нашої компанії, то ми витрачаємо на еквайринг однієї АЗС понад 30 тисяч гривень в місяць. В той же час наші витрати на інкасацію складають близько 1,5 тисячі гривень, тобто, в 20 разів менше. Це при тому, що у нас обсяг готівкової виручки більший за виручку від розрахунків платіжними картками. Це додаткове підтвердження того, що ці тарифи є економічно необґрунтованими", - пояснив Купибіда.

Він наголосив, що саме обслуговування готівки має бути дорожчим, оскільки там задіяні великі людські ресурси, є витрати на перевезення, логістику, охорону грошових сум, їхній перерахунок. А послуга еквайрингу – сучасна, інноваційна, яка базується на IT-технологіях, і точно повинна бути дешевшою, ніж фізична інкасація готівки. Однак ситуація в Україні якраз навпаки.

"Непомірно високі ставки винагороди на послуги платіжних систем – еквайринг та interchange – в Україні не виправити ринковими механізмами. Привести до тями двох монополістів – Visa та Mastercard, які зайняли 99% ринку (67% та 32% відповідно) - змусивши їх знизити тарифи до загальноєвропейських, мають законодавці. Тому ми вважаємо, що єдиний спосіб врегулювати це питання – встановлення законодавчих обмежень. У Верховній Раді зареєстровані законопроєкти №4178 (альтернативний законопроект №4178-1), та №4179. Вони обмежують тарифи на еквайринг та interchange до 0,5% та 0,3% відповідно. Національний банк при цьому наділяється повноваженнями регулювати тарифи на міжбанківські послуги. Попри те, що близько 70% послуг еквайрингу надаються державними банками, було б доцільно, щоб обмеження винагороди стосувалося усіх без винятку фінансових установ України", - додав Купибіда.

За його словами, експерти пропонують поетапний підхід із з поступовим зниженням ставки винагороди, щоб в результаті в Україні могли прийти до таких же тарифів, які встановлені в країнах Європейського Союзу.

Як повідомляв "Апостроф", Альфа-Банк Україна ввів тимчасове безкоштовне обслуговування елітної картки Graphite.