Експерти дали рекомендації щодо поліпшення митних процедур за результатами моніторингу українських регіональних митниць.
Про це дослідники Інституту економічних досліджень і політичних консультацій розповіли на круглому столі "Робота митниці очима громадськості", представивши нову консультативну роботу "Громадський моніторинг роботи митних органів: висновки та рекомендації".
Робота містить результати громадського моніторингу роботи регіональних митниць, проведеного в червні - вересні 2018 року громадськими організаціями-переможцями грантового конкурсу "Діалог зі сприяння торгівлі": ГО "Агентство міжнародного співробітництва" (м.Луцьк) ГО "Асоціація регіональних засобів масової інформації" (м.Чернігів) ГО "Вінницька обласна організація Спілка підприємців" Стіна "(м.Вінниця) ГО" Громадський рух "Нова економічна політика" (м.Хмельницький) ГО "Луганське обласне агентство розвитку громад і регіону "Слобожанщина" (м.Луганськ) ГО "Центр стратегічного розвитку та реформ", (м.Тернопіль). Завдяки гранту, який фінансувався ЄС та МФ "Відродження", ці організації провели в своїх областях глибинні інтерв'ю з представниками митних органів, бізнес -асоціаціями, брокерами та суб'єктами ЗЕД.
Як відзначили експерти, серед митних процедур, найбільш проблемними є митний та фітосанітораній контроль. 59% і 51% підприємств відповідно вказують на проблеми при проходженні цих процедур. З рештою процедур все набагато краще - більше половини підприємств не стикалися з жодними перешкодами при проходженні ветеринарного, екологічного та санітарно-епідеміологічного контролю. Для радіологічного контролю ця частка ще більше: ніяких проблем не помітили 78% підприємств.
На регіональному рівні підприємствам більше імпонують ті процеси, які дозволяють їм економити час і кошти: впровадження електронного документообігу, можливість виправлення помилок без необхідності призупинення оформлення, часткова гармонізація українських вимог з європейськими, наявність інформації на сайті митниці. Негативні моменти найчастіше виникають через географічне розташування, поганого обладнання, відсутність митних терміналів.
Серед реальних перешкод діяльності, важливі такі: необ'єктивна процедура визначення митної вартості при імпорті товарів, яка ще й різна на різних митницях (незважаючи на єдину нормативну базу), неповноцінний графік роботи митниць і несумісність графіка суміжних служб, тривала процедура контролю прав інтелектуальної власності, черги , корупція тощо.
На основі цього моніторингу, а також національного опитування експортерів і імпортерів, яке ІЕД провів раніше, експерти Інституту Андрій Бутін і Ірина Федець сформували 13 рекомендацій, які дозволять поліпшити проходження митних процедур та сприяти міжнародній торгівлі. Серед них:
1. Подальше вдосконалення процедур митного оформлення через механізм "єдиного вікна" з урахуванням побажань користувачів цієї системи.
2. Розширення практики використання різних систем сканування, що дозволяють проводити огляд товару без необхідності його розвантаження.
3. Імплементація інституту уповноваженого економічного оператора
4. Розробка і виконання чіткої та прозорої процедури оцінки митної вартості товарів.
5. Відкриття для публічного використання знеособленої митної бази експортно / імпортних операцій.
6. Визначення чіткої процедури визначення коду УКТ ЗЕД товарів.
7. Активізація заходів, спрямованих на забезпечення обміну інформацією про митну вартість товарів при здійсненні експортно-імпортних операцій між митними органами України і уповноваженими органами країн-експортерів.
8. Реформування митних органів, яке б, серед іншого, передбачала збільшення заробітної плати митникам; впровадження заходів, спрямованих на підвищення престижності професії митника впровадження персональної відповідальності митників за свої незаконні дії, підвищення громадського контролю за діяльністю митних органів, впровадження нових технологій митної справи тощо.
9. Впровадження ефективних процедур і механізмів постмитного аудиту.
10. Створення окремих підрозділів з розгляду скарг в системі митних органів.
11. Оптимізація роботи Митного реєстру об'єктів права інтелектуальної власності.
12. Оновлення та технічне забезпечення митниць і суміжних служб із забезпеченням відповідної спроможності каналів зв'язку для забезпечення ефективного здійснення процедур митного оформлення вантажів.
13. У разі, якщо автоматизованою системою митного оформлення не визначена необхідність виконання митних формальностей посадовою особою митниці, рішення про виконання таких формальностей повинно прийматися автоматично.
Глибинні інтерв'ю проводили
- ГО "Агентство міжнародного співробітництва", м Луцьк;
- ГО "Асоціація регіональних засобів масової інформації", м. Чернігів;
- ГО "Вінницька обласна організація Спілка підприємців "Стіна", м. Вінниця;
- ГО "Громадський рух "Нова економічна політика", м. Хмельницький;
- ГО "Луганська обласна агенція розвитку громад та регіону "Слобожанщина", м. Луганськ;
- ГО "Центр стратегічного розвитку та реформ", м. Тернопіль.