Українські компанії не сплатили до бюджету 1,3 млрд грн ПДВ, використавши пільгу на поширення україномовного контенту.
Про це повідомляють у Бюро економічної безпеки, пише УНН.
За підрахунками аналітиків, у 2023 користуючись пільгою на поширення україномовного контенту, компанії не сплатили 1,3 млрд грн ПДВ. З них 176 млн грн податку не сплачено підприємствами, для яких не властива реалізація паперових, електронних книг чи іншого контенту. Тільки 21% компаній, що скористались пільгою, мають відповідний основний КВЕД, тобто займаються діяльністю, пов'язаною з розповсюдженням подібної продукції. Як зазначається в матеріалі, пільгу використовували ритейлери побутової техніки та продуктові супермаркети: вони додавали у чек до основного товару електронні книжки українською, які клієнт в реальності не купував.
На момент запровадження пільги проголошеною її метою була популяризація україномовного контенту. Автором законопроєкту у 2021 виступив нардеп Железняк, його підтримав голова комітету ВР з питань фінансів та податкової та митної політики Данило Гетманцев.
У 2022 законопроєкт було ухвалено попри критику та позицію податкової, яка у своїх пропозиціях наголошувала на тому, що бюджетні втрати від неправомірного застосування пільги можуть бути значно вищими, ніж позитивний ефект, і пропонувала народним обранцям спочатку провести фінансово-економічні обрахунки та обґрунтувати доцільність такої пільги. Аналогічний висновок зробили й в Головному науково-експертному управлінні ВРУ, зазначивши, що законопроєкт потребує доопрацювання і суперечить положенням Директиви Ради ЄС.
Однак ці позиції були проігноровані, як і численні податкові декларації, у яких впродовж року пільгу зазначали компанії, що взагалі не мають стосунку до поширення будь-якого контенту. У той час, коли бюджет втрачав мільйони, по жодній з них не було призначено додаткових перевірок з боку Державної податкової служби.