Парламентський контроль над урядом України може стати більш ефективним завдяки впровадженню механізму інтерпеляції, який дозволить звільняти міністрів за неякісну роботу. Про це в ефірі "Апостроф TV" розповів народний депутат від фракції "Слуга народу" Богдан Кицак.
Він пояснив, що цей законопроєкт, який вже кілька років перебуває на розгляді парламенту і покликаний вирішити проблему відсутності дієвих інструментів впливу на виконавчу владу.
За словами Кицака, механізм інтерпеляції дасть можливість парламенту ініціювати звільнення міністрів (окрім керівників Міністерства оборони та Міністерства закордонних справ, яких призначає президент). Процедура передбачає складний і багатоступеневий процес, аби уникнути політичних зловживань і використання інтерпеляції як засобу тиску.
Депутат підкреслив, що ініціатива з’явилася на тлі накопичених проблем з відповідальністю уряду, коли парламент не може ефективно контролювати виконання своїх рішень.
"Це фактично перетворилося на своєрідне безправ'я, коли окремі міністри навколо себе формують команду і не рахуються із державними інтересами або реалізовують зовсім інші речі, які не сумісні із державними інтересами, які, зокрема, приймає і слідкує за ними український парламент", – наголосив він.
Кицак зазначив, що мета законопроєкту — налагодити систему стримувань і противаг, забезпечити відповідальність виконавчої влади перед народом та парламентом і підвищити ефективність взаємодії між гілками влади.
Що відомо про законопроєкт
Група народних депутатів внесла до ВРУ законопроєкт №13596, який дозволить звільняти міністрів Кабміну за підсумками процедури інтерпеляції. Це передбачає розгляд парламентом питання дій або бездіяльності міністра з вимогою пояснень та оцінки його діяльності, про це повідомляє УНН з посиланням на картку законопроєкту.
Народний депутат, співавтор законопроєкту №13596 Руслан Горбенко у коментарі Укрінформу повідомив, що метою законопроєкту є створення реального механізму парламентського контролю за роботою уряду. Пропонується запровадити інститут інтерпеляції – це процедура, яка дозволить Верховній Раді обов’язково заслуховувати міністра щодо його дій або бездіяльності та ухвалювати рішення про задовільність його роботи.
Згідно з проєктом закону, інтерпеляція – ініціативне проведення обов’язкового розгляду Верховною Радою України питання про діяльність окремого члена Кабінету Міністрів України з вимогою дати пояснення стосовно питань, які належать до його повноважень, та вирішення питання про задовільність його роботи.
Підстави для інтерпеляції можуть бути такі дії або бездіяльність члена уряду, через які:
- порушуються права та інтереси України, інших держав, територіальних громад або фізичних і юридичних осіб;
- створюються перешкоди для реалізації законних прав і свобод;
- неправомірно накладаються обов’язки на суб’єктів правовідносин;
- не виконуються або порушуються міжнародні договори України, укладені урядом чи міністерствами.
Щонайменше 45 депутатів або комітет можуть звернутися до спікера з депутатською вимогою, яка повинна містити інформацію про члена Кабміну, факти й обставини, а також підписи депутатів або протокол засідання комітету.
Спікер зобов’язаний розглянути вимогу протягом 15 днів та призначити інтерпеляцію, повідомивши члену Кабміну не менш ніж за 4 дні до неї, а також надіслати копію прем’єр-міністру з запрошенням.
За результатами інтерпеляції парламент може визнати роботу члена Кабміну незадовільною (постанова приймається більшістю голосів). Якщо постанова не набирає голосів, роботу визнають задовільною.