Днями в Києві відбувся "круглий стіл", організований Національним агентством з розшуку та управління активами (АРМА). Засідання було присвячене реформуванню роботи Агентства та підготовці його до роботи за новим Законом № 4503-IX, що набуде чинності 30 січня 2026 року і покликаний запровадити більш прозорі правила відбору управителів, особливо для великих та стратегічних об'єктів.

Як розповіла т.в.о. голови АРМА Ярослава Максименко, в управлінні Агентства на даний час перебувають активи на загальну суму близько 200 млрд грн, які відображені у 70 тисячах записів Реєстру. Пріоритетами у своїй роботі АРМА визначає аудит персоналу, цифровізацію та створення зручного Реєстру, щоб арештоване майно могло "працювати на економіку та обороноздатність".

Наразі Агентство демонструє активізацію роботи: за останні два місяці кількість конкурсів зросла на 52%, а управителям передано майна на 1 млрд грн. Водночас саме цей "перехідний період" до вступу нового закону в дію став часом для прискореної передачі низки ключових об'єктів.

Максименко зазначила, що Агентство не планує призупиняти конкурси на пошук управителів, які вже оголошені та проводяться за старою процедурою, до кінця січня 2026 року. Це рішення стосується низки так званих "складних активів" — великих підприємств та стратегічних об'єктів, які мають критичне значення для економіки. Серед них — частки у статутному капіталі ПАТ "Крюківський вагонобудівний завод", група "Моршинська" (IDS Ukraine), морський перевантажувально-складський комплекс на Одещині, а також майно великих виробничих компаній, частина з яких має російський слід.

Новий закон передбачає, що саме ці "складні активи" мають передаватися за кардинально новими, більш прозорими правилами — із забороною передачі прямим конкурентам та більш активною участю зовнішніх інституцій у процесі відбору.

Хоча АРМА активно оголошує конкурси для стратегічних об'єктів за старими процедурами, а прискорення передачі активів в управління формально є позитивним кроком для швидшої монетизації, існують ризики, що відсутність прозорих механізмів контролю та відбору, передбачених новим законом, може призвести до призначення менш добросовісних управителів.

Учасники засідання висловили переконання, що найкращим і найвигіднішим рішенням для держави було б забезпечення максимального збереження вартості та ефективності цих стратегічних активів. У цьому контексті передача "складних активів" за правилами, які забезпечують максимальну конкуренцію, прозорість та виключають конфлікт інтересів (як це передбачає майбутній закон), могла б стати запорукою їхньої стабільної роботи на економіку, а також підвищити їхню кінцеву вартість у разі приватизації.

В ході дискусії було наголошено, що перед АРМА зараз стоїть подвійний виклик: Агентство має активізувати роботу задля наповнення бюджету і, разом з тим, збалансувати передачу активів, щоб забезпечити прозорість та ефективність управління, що є критичним для національних інтересів.