Незважаючи на те, що Україна офіційно не визнала результатів президентських виборів в Білорусі, "українські платники податків справно підтримують "кривавий режим" з власної кишені. Через підряди, які білоруські держкомпанії отримують на будівництво доріг в Україні, "північному сусіду "капають" десятки мільярдів гривень "братньої допомоги".
Про це в матеріалі "Лукашенко годують українські дороги" пише видання УНІАН.
"За даними системи Prozorro, тільки за останні 4 роки (з 2018 по 2021) три державних білоруських підприємства – ВАТ "ДСТ №2, м Гомель", ВАТ "ДСТ №4, м Брест" і ВАТ "СМТ №8" підписали з дорожніми службами України 42 договори на суму понад 5 млрд грн. Частина договорів будуть виконуватися у 2021 році", - пише видання.
Незважаючи на погіршення двосторонніх відносин, обсяги фінансування режиму Лукашенко тільки збільшуються. "ДСТ №4" і зовсім увійшла в ТОП-20 переможців тендерів "Укравтодору" за 2020 рік", пише видання.
"При цьому білоруський бізнес не гребує участю в схемах "тролінгу" - блокування тендерних процедур через подачу свідомо неправомірних скарг, на час розгляду яких закупівлі заморожуються. Відомі випадки, коли білоруси стають фігурантами справ про завищення цін закупівлі товарів і послуг на будівництві доріг", - пише ЗМІ.
На думку видання, "задуматися над доцільністю співпраці з білоруським бізнесом потрібно буде більшості українських шляховиків, а не тільки державному "Укравтодору".
"З 26 квітня можуть відновити дію санкції проти ряду промислових підприємств Білорусі, вони стосуватимуться комерційної організації "Білоруський нафтовий торговий дім", концерну "Белнефтехим" і його американської філії, компаній "Белшина", "Гродно Азот", "Гродно Хімволокно", "Лакокраска", "Нафтан" і "Полоцьк Скловолокно". Проблема в тому, що "Белнефтехим" (Мозирський НПЗ) є одним з ключових постачальників в Україну бітуму, який використовується для приготування асфальтобетонних сумішей", - йдеться в матеріалі.
Журналісти зазначають, що в 2019 частка імпорту бітуму з Білорусі складала 77%, з РФ - 8,3%, на інші країни припало 15% поставок. За перший місяць 2021 частка Білорусі склала 99%. Для Білорусі Україна є ключовим ринком збуту бітуму та інших продуктів нафтопереробки. Тільки Мозирський НПЗ, за 11 місяців 2020 експортував в Україну 410 тис т бітуму, збільшивши експорт в 2 рази в порівнянні з 2019: "Хоча білоруський бітум може бути дешевше на 10-30%, ніж аналоги, ця дешевизна пропорційна зниженню якості, а значить - зменшенню терміну експлуатації доріг і втрат від їх руйнування і необхідності нових ремонтів в перспективі", - пише ЗМІ.
Продовжуючи закуповувати продукцію у підсанкційних підприємств, українські дорожники можуть поставити себе під загрозу за порушення санкцій США. Юристи зазначають, що це загрожує штрафами до 1 млн дол за кожен факт порушення. Видання нагадує, що білоруські держпідприємства використовують дорожню техніку зі своєю реєстрацією, яка потрапляє в Україну в режимі тимчасового ввезення. Це дозволяє отримувати перевагу перед українськими учасниками - їм техніка обходиться на 25-30% дорожче через мито і податки. У вартості проектів від 50% до 60% припадає на асфальтобетонні суміші, які на 70% залежать від бітуму, постачальником якого є Білорусь.
"При такому підході держава не отримує головного ефекту від вкладень в дорожнє будівництво. За класичною схемою не менше 60% інвестованих в дороги коштів повинні повертатися назад в бюджет через податки і зарплати... Але у випадку з білоруськими - як і будь-якими іншими неукраїнськими - компаніями припускати, що 5 млрд грн, виграних на тендерах, перетворяться хоча б в 15 млрд грн для економіки країни - не доводиться", - йдеться в матеріалі.