Процес надання томосу про автокефалію Української православної церкви має кілька підводних каменів і спірних моментів, вирішити які буде необхідно.
Про це в коментарі "Апострофу" розповів релігієзнавець Тарас Антошевський.
"У чому була проблема? Існувала московська анафема щодо патріарха Філарета. УАПЦ не мала анафеми, але її єпископат не був визнаний. Тому їх звернення до Константинопольського патріархату могли сприйматися як заяви простих громадян України або, як дехто казав, розкольницьких об'єднань. Щоб вони отримали статус канонічного об'єднання єпископів або Синоду, потрібно було визнати їх хіротонію (в православної церкви посвячення осіб духовного звання в певний сан, наприклад, єпископа, священика, диякона - "Апостроф "). Тільки в цьому випадку патріарх Філарет признавався справжнім єпископом, адже тільки в цьому випадку він міг висвячувати інших єпископів. І до тих пір, поки не була знята анафема з патріарха Філарета і митрополита Макарія, все їх посвячення в єпископи вважалися недійсними. Це питання тепер знято", - розповідає він.
За словами реліговеда, у єпископату різних церков на даний момент варіантів не багато.
"У єпископату різних церков, які виступають за автокефалію зараз два варіанти. Або вони об'єднуються і створюють загальний церковний будинок, чи ні. Я спостерігаю за їхнім спілкуванням і спробами об'єднання протягом десятка років, і проблемою дуже часто були амбіції, непорядність. Те, що називають людським фактором. Але зараз вони виявилися в ситуації, коли паства буде вимагати руху назустріч один одному. Якщо вони не підпишуть якийсь документ, то приречуть себе на маргінес. Адже в Україні, крім УПЦ МП, УПЦ КП і УАПЦ, існують близько десяти дрібних православних церков, паства яких налічує десяток чоловік. Чи хочуть великі церкви скотиться до цього рівня - питання відкрите ... ", - уточнює реліговед.
Антошевський запевняє, що українська держава має важелі, щоб на них вплинути, тому що це національне питання.
"Питання з відновленням Київської митрополії до кінця незрозумілий. Що ми бачимо: анексія Київської митрополії Московським патріархатом не зізнається, і, значить, Константинополь відновлює митрополію, і вона може розраховувати на автокефалію. Але фактично митрополія існує віртуально. Її зараз немає, а є УПЦ КП, УАПЦ і УПЦ МП, які існують з точки зору українського законодавства. Щоб процес рухався далі, може статися відновлення київської митрополії на основі зазначених церков і їх єпископату з перспективою томосу з рук Константинополя ..."- додає експерт.
Не варто також забувати ще про один важливий момент - територія митрополії, який також є спірним.
"Ще один дискусійне питання - територія митрополії, яка кілька століть тому включала, наприклад, сучасні Білорусь і Литву. Але зараз не сперечатися потрібно, а, навпаки - в тиші прийняти необхідні рішення в руслі отримання томосу", - пояснює він.
Детальніше про це читайте в матеріалі "Апострофа": Україна перед вибором: що буде далі з православ'ям.