Морські археологи, які досліджували води Карибського басейну, розкрили таємницю двох кораблів, що затонули біля узбережжя Коста-Рики. Це були данські невільницькі кораблі, які понад три століття тому перевозили рабів з Америки.
Про це йдеться в пресрелізі Національного музею Данії.
Ці кораблі були знайдені біля узбережжя Національного парку Кахуїта рибалками, які помітили їх під поверхнею води на початку 1800-х років. Довгий час вважалося, що ці судна були піратськими кораблями, на які напали, щоб зупинити їхні грабіжницькі дії. Однак відкриття, зроблене у 2015 році, поставило під сумнів це припущення. Це були жовті цеглини, знайдені серед уламків, і ці цікаві артефакти викликали нові питання про те, звідки могли прибути кораблі та який вантаж вони могли перевозити, коли затонули.
Зрештою, було встановлено, що жовта цегла відповідає тій, що, як відомо, вироблялася у Фленсбурзі, Німеччина, у 18 та 19 століттях. І це була не просто цегла, а спеціалізований вид, замовлений Данією для використання на батьківщині та в колоніях.
Ця ідентифікація була підказкою, а інша була знайдена під час дослідження історичних записів. Відомо, що два данські невільницькі кораблі зникли в Карибському басейні поблизу Центральної Америки в 1710 році: це були «Фрідерикус Квартус», знищений пожежею, та «Крістіанус Квінтус», який якимось чином зірвався з якоря та відплив у море, щоб там зникнути.
У 2023 році данські дослідники з Національного музею та Музею кораблів вікінгів у Данії прибули для проведення підводних розкопок, сподіваючись підтвердити, що затонулі кораблі справді є залишками «Фрідеріка Кварта» та «Крістіануса Квінта». Зосередившись виключно на цих двох суднах, вони виявили різноманітний набір артефактів, включаючи шматки обвугленої деревини, глиняні трубки та інші характерні жовті цеглини.
Лабораторний аналіз дерев'яних артефактів підтвердив, що деревина походить з дерев, зрубаних між 1690 і 1695 роками в європейському Балтійському регіоні (звідти постачали деревину данським кораблебудівникам). Глина в цеглі походить з південної Данії, а технологія виробництва, яка використовувалася для їх виготовлення, відповідала тій, що використовувалася данськими цеглярами 18 століття.
Після завершення аналізу данські археологи зрозуміли, що знайшли те, що шукали.
«Аналізи дуже переконливі, і в нас більше немає жодних сумнівів, що це уламки двох данських невільницьких кораблів, – заявив морський археолог і дослідник Національного музею Данії Девід Грегорі. - Цегла данська, те саме стосується і балок, які до того ж обвуглені та вкриті кіптявою від вогню. Це ідеально узгоджується з історичними даними, що один із кораблів згорів».
Вивчення дослідниками історії злощасних невільницьких кораблів виявилося дуже повчальним. Під час своєї триетапної подорожі з Копенгагена до Західної Африки та Коста-Рики вони зіткнулися з низкою труднощів. Данські записи свідчать, що екіпаж «Фрідерікус Квартус» фактично розпочав повстання проти свого капітана під час подорожі корабля з Гани до голландської колонії Святого Томаса. Побоюючись того, що відбувається, а також збившись з курсу через навігаційні помилки, капітани обох кораблів зрештою вирішили висадитися в Коста-Риці в надії, що порядок буде відновлено.
Вони сіли на мілину поблизу південного коста-риканського району Кахуїта, і на цьому етапі ситуація ще більше погіршилася. Екіпаж боявся нападу піратів або місцевих корінних народів, що призвело до переростання попереднього повстання у повноцінний заколот. З двох кораблів залишилося приблизно 650 осіб, що вижили, серед яких були як данські моряки, так і африканські раби.
Як повідомляв "Апостроф", проведене вченими 3D-сканування відкрило нові подробиці про останні години "Титаніка".