RU  UA  EN

Вівторок, 7 травня
  • НБУ:USD 39.15
  • НБУ:EUR 41.90
НБУ:USD  39.15
Бізнес

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Погляд

​Ґендерна рівність - запорука успішного та сталого бізнесу

Справедливість для чоловіків і жінок – серед пріоритетів у сучасного бізнесу

Справедливість для чоловіків і жінок – серед пріоритетів у сучасного бізнесу Фото: pixabay.com

Справедливий і безпечний світ для всіх - така кінцева мета роботи людства над Цілями сталого розвитку ООН. Жінки, для яких тисячоліттями світ не був ані справедливим, ані безпечним, сьогодні виборюють своє законне право на рівну з чоловіками роль в управлінні всіма сферами суспільного життя. У царині бізнесу за останні роки видимість жінок суттєво зросла. Уже давно не рідко можна почути про керівниць бізнесів чи засновниць стартапів. Проте ґендерна рівність у бізнесі - це не лише кількісний баланс жінок і чоловіків у компанії, а й однакова сила голосу жінок і чоловіків у прийнятті рішень, вважає менеджерка з комунікацій Глобального договору ООН в Україні Марина Сніжинська.

Із цієї перспективи світ до жінок і досі, у 2021 році, не є справедливим, що підтверджують цифри останньої доповіді Міжнародної Організації Праці, використані в цьому матеріалі. Але бізнес має великі ресурси, щоби пришвидшити утвердження ґендерної рівності у світі.

Чи є сьогодні ґендерна рівність

Досі жодна країна світу не досягла рівності між чоловіками та жінками. Для подолання ґендерної нерівності в Європі за теперішніх умов розвитку необхідно 60 років, натомість, щоби зрівняти жінок і чоловіків у правах у всьому світі, необхідно куди більше часу - 257 років.

Попри відчутний прогрес із рівноправ’ям, давнє, як світ, патріархальне розділення сфер діяльності на чоловічі й жіночі не зникає, а лише трансформується й нині поширюється і на бізнес. В одних сферах управління бізнесом представництво жінок є великим, а в інших - зовсім незначним. Приблизно 50 % жінок керують відділами HR або очолюють фінанси та адміністрування, тоді як менше 20 % топ-менеджерок керують науково-дослідними роботами та оцінюють фінансові результати компанії. У підсумку, жінки займаються системою підтримки рішень (support management), тоді як власне рішеннями - стратегічним управлінням (strategic management) - займаються чоловіки. Це означає, що досі на чоловіків покладені глобальні рішення "що?", а на жінок - "як?".

Жінки кількісно переважають чоловіків у сфері малого бізнесу, бо відкрити своє невеличке підприємство жінкам куди легше, ніж змагатися за можливість очолити вже створене. Проте великий бізнес - у чоловічих руках. Що таке великий бізнес? Це сотні й тисячі робочих місць, половину з яких можуть отримати жінки. Це десятки підрозділів, керувати якими можуть жінки. Це можливість втілювати реальні зміни в житті реальних людей на краще. Робота у великому бізнесі дає можливість жінкам набувати нових знань та вмінь, дає сфокусований погляд на перспективи майбутнього та відкриває можливості просування кар’єрними сходами вгору. Але якщо у великій компанії немає жінок у топ-менеджменті, перспектива кар’єрного росту для жінок на нижчих посадах є зовсім примарною.

Як представлені жінки в бізнесі в Україні

У The global gender gap index 2020, у якому представлено 152 країни, Україна посідає 59 місце - після Мозамбіка, Чилі та Гондурасу. За останнє десятиліття українки стрімко взялися за підприємницьку діяльність. Більшість ФОПів за останні десять років в Україні відкрили саме жінки. Проте коли мова йде про компанії, то більшість із них за аналогічний час заснували чоловіки. Ґендерні стереотипи, догляд за дітьми та виконання домашніх обов’язків (так звана "друга зміна" жінок), невпевненість у собі, відсутність рольових моделей (прикладів успішних жінок у бізнесі), а також брак суспільної підтримки амбітних жінок, призводять до того, що прибутки жінок дуже поступаються прибуткам чоловіків. Про це свідчить той факт, що серед топ-330 найприбутковіших компаній України лише 3 % бенефіціарів складають одноосібно жінки. Глобальна статистика показує, що у світі ґендерний розрив в оплаті праці становить 22 %. В Україні ситуація є не набагато кращою й різниця в заробітній платі чоловіків і жінок складає 20,4 %.

Навіщо бізнесу залучати жінок на керівні посади

Якби у світі було задіяно в роботі 80 % працездатних жінок, як, наприклад, у Швеції, то світовий ВВП виріс би на 6 трлн доларів. На жаль, жіноче безробіття - звичне явище, і навіть в Україні працюють лише 67 % жінок, а це на 11 %менше, ніж чоловіків.

Ґендерне різноманіття важливе для бізнесу, бо креативність і гнучкість компанії досягається багатогранністю досвіду її працівників, особливо тих, хто складають правління, тобто тих, від кого залежать стратегічні рішення. Жінки й чоловіки мають різний досвід, обмін яким для бізнесу є надзвичайно цінним. 57 % опитаних з усього світу на прикладі власного бізнесу змогли засвідчити, що ґендерне різноманіття покращує економічні показники бізнесу. Це покращення проявляється в збільшенні прибутків компаній, кращій здатності вимірювати інтерес та попит споживачів, креативності. Коли в правлінні бізнесу є значна частка жінок, цей бізнес із більшою вірогідністю буде створювати благодійні проєкти, що приноситимуть користь суспільству, а також позитивно впливатимуть на репутацію бізнесу.

30 % - це та мінімальна частка жінок у правлінні компанії, за якої присутність жінок у сфері прийняття рішень стає видимою, а результати їхньої роботи – відчутними. Але для того, щоби жіночий голос у бізнесі прозвучав чіткіше, необхідна ґендерна збалансованість, яка передбачає частку представлення жінок у спільноті в розмірі від 40 % до 60 %. У ґендерно-різноманітних компаніях на 20 % краще відбувається пошук талановитих працівників та утримання їх, ґендерно-розмаїті команди показують на 47 % кращу взаємодію, ніж ті, де повністю домінують чоловіки (або рідше - жінки). Їм на 70 % легше освоювати нові ринки. Позитивна новина в тому, що ґендерно-інклюзивних компаній, де жінки на рівні з чоловіками комфортно почувають себе в робочому просторі, у світі близько 40 %, і чим далі, тим більшою стає їх кількість. Адже досягнення рівного представлення чоловіків і жінок - не таке вже і складне завдання для компанії, а користь, яку бізнес отримує від взаємообміну досвідом різних людей всередині себе, важко переоцінити.

Як компаніям досягти ґендерного балансу

Для компаній, які готові розвиватися, сприяючи жіночому лідерству та досягненню ґендерного балансу на всіх рівнях, Глобальний договір ООН розробив програму Target Gender Equality. Її мета - прогрес у досягненні Цілі сталого розвитку 5.5 - забезпеченні всебічної й реальної участь жінок і рівні для них можливості для лідерства на всіх рівнях прийняття рішень у політичному, економічному та суспільному житті. У розробці Target Gender Equality взяли участь локальні мережі Глобального договору ООН із майже 70 країн світу. Цьогоріч Україна вперше доєдналася до програми Target Gender Equality. Так, 13 українських компаній зобов’язалися імплементувати у свою діяльність WEPs - сім принципів розширення прав і можливостей жінок на робочому місці, ринку та в громаді. Вони стосуються рівної оплата праці, що має однакову цінність, урахування ґендерного аспекту в ланцюжках постачань та нульову толерантність до сексуальних домагань на робочому місці. Окрім того, компанії, що беруть участь у програмі Target Gender Equality, отримують доступ до Gender Gap Analysis Tool – інструменту для визначення поточної ситуації з ґендерною рівністю у компанії та побудови візії посилення ґендерної рівності надалі. Визначення своїх KPI, обмін досвідом з іншими компаніями, міжнародна підтримка та експертиза – все це допоможе кожній компанії-учасниці Target Gender Equality показати високий результат в утвердженні ґендерної рівності на всіх рівнях.

***

Компанії мають працювати над урівноваженням ґендерної асиметрії в різних сферах життя компанії на всіх рівнях, щоби створити модель управління, де стратегічні цілі будуть приймати рівною мірою й чоловіки, і жінки. Бо рівність між жінками та чоловіками - це запорука успішного і сталого бізнесу. Тому підтримуючи й розвиваючи жіноче лідерство, компанії дбають не лише жінок, а і про свої прибутки та репутацію. Нині бізнес має всі можливості та інструменти для розширення прав жінок. А наявність можливостей покладає велику відповідальність на кожну компанію за її дії чи бездіяльність у покращенні глобальної ситуації з ґендерною рівністю у світі.