Верховна Рада у перший день липня ухвалила за основу контраверсійний законопроект №5600. Цим документом держава знижує "поріг" розміру земельної ділянки, з якої фермери мають платити податок. Зараз він становить 2 гектари, а становитиме 0,5 гектара. Тепер, продаючи врожай з 50 соток, потрібно сплатити 18% податку від доходу з ділянки, плюс 1,5% військового збору. Крім того, уряд хоче запровадити мінімальну суму податків, яку має сплачувати людина або підприємство, що володіє землею або її орендує. Законопроект жваво обговорюють саме через те, скільки коштів цей податок може забрати у і без того не надто заможних українських фермерів. Навіщо Рада проштовхує цей законопроект, які пункти потребують особливої уваги, та чи є документ своєрідним примусом до продажу землі - в ефірі Апостроф Live на Апостроф TV пояснив громадський і політичний діяч, нардеп VIII скликання, експерт з питань антикорупційної політики і державного управління ІГОР ПОПОВ.
- Ми говоримо про законопроект №5600. Політолог Костянтин Матвієнко висловив думку, що цим документом людей фактично змушують продавати землю. Що ви про це думаєте?
- Я абсолютно погоджуюся з паном Костянтином. Іншого обґрунтування, чому треба проголошувати боротьбу з олігархами, а головними олігархами призначати власників паїв, які насправді є найменш забезпеченими громадянами України, і з цих власників брати додаткові податки – тут немає.
Люди сьогодні дійсно бояться продавати свої землі, бояться втратити постійний дохід, нехай невеликий, від виплати за оренду паїв. І щоб їх примусити до цього, уряд планує підняти податок.
- У профільному комітеті кажуть, що попри те, що документ прийняли за основу, він майбутнього не має. На вашу думку, чи може влада це якось реалізувати в інший спосіб?
- Питання оподаткування визначається виключно законами України. Тобто вони не можуть це встановити якимось іншим чином. Але реалізувати питання так, щоб підштовхнути людей продавати землю… Якщо мотивація настільки серйозна, на кону мільярди доларів, які можуть заробити спочатку спекулянти.
Тобто на першому етапі, швидше за все, землі будуть скуповувати допущені до місцевої влади чиновники та українські агрохолдинги, які мають свої представництва на місцях. А вже на другому, коли дозволять прямий захід іноземців, тоді ці земельні банки, швидше за все, будуть виставлятися на продаж. Транснаціональні корпорації, які мають безмежні кредитні ресурси, зможуть це перекупити.
Але, звичайно, окремі сім’ї в Україні дуже добре зароблять на цьому перепродажі. Тому якщо є така мотивація, то звичайно, будуть шукати будь-які методи, щоб прискорити цей процес.
- Комітет заявив у Верховній Раді, що є дуже багато зауважень до цього законопроекту. Про що це може говорити?
- Про те, що дискусія триватиме. Але дискутують вони не лише з цієї норми. У законопроекті №5600 найбільша дискусія йде довкола збільшення ренти на залізну руду. Тому, звичайно, лобі металургів говорить, що не треба збільшувати ренту. Їхні опоненти кажуть, що треба.
У цьому законі взагалі купа різних новел і, на жаль, переважно шкідливих. Там збільшуються повноваження податкових органів, які вже без рішення суду зможуть накладати фінансові санкції на тих, хто не встиг, забув чи не хотів платити податки, що, знову ж таки, викликає протести бізнесу. Законопроект дуже контраверсійний.
В принципі, треба проводити трохи більше консультацій до його ухвалення з цільовими групами, з експертами. І, можливо, залишити ті норми, які є дійсно корисними і хоча б більш-менш консенсусними.
- Чи є перспективи того, що законопроект буде ухвалений?
- В якомусь вигляді його будуть ухвалювати. Питання, що там залишиться до другого читання, залишається відкритим. Саме тому профільний комітет мав би хоча би зараз провести якісь відкриті обговорення і обґрунтувати громадянам, звідки взялася ця норма про підняття податку на маленькі земельні ділянки.
Там же питання ще в тому, що зараз, якщо людина має до двох гектарів сільськогосподарської землі, то вона не платить цей податок. А вони пропонують від 50 соток платити. Багато сільських городів у нас по 60-70 соток. Хтось обробляє на сімейній фермі кілька гектарів. І вони заробляють не такі великі гроші, щоб ще сплачувати додаткові податки. Треба було проводити консультації: де заміри, де статистика, чого обрано саме такий розмір ділянки, з якої треба сплачувати податки?!