У понеділок, 25 травня, у Києві після двомісячної перерви нарешті запрацював метрополітен. Потяги пустили тільки після того, як офіційні показники захворюваності коронавірусом були знижені до норми. Однак несподіванкою для багатьох стало те, що вагони столичного метро курсують напівпорожніми. "Апостроф" дізнавався, в чому причина такого несподіваного ігнорування підземки.
Складно повірити
Комунальне підприємство "Київський метрополітен" за добу пропускає більше 1 млн пасажирів. Будь-хто з тих, хто користувався підземкою, знає: "вільних годин" практично не буває, а центральні станції завжди забиті повністю. Однак в день довгоочікуваного запуску нечисленних пасажирів зустріли порожні вагони.
Є кілька пояснень цьому. Зокрема, це може свідчити про недостатнє інформування киян: вони просто не знали або не повірили, що метро вже їздить. Тим більше, з запуском вийшла невелика колізія, в якій було складно розібратися, не читаючи новини постійно. Нагадаємо, з 22 травня в Україні ввели адаптивний карантин, згідно з яким регіони зі сприятливою епідемічною обстановкою можуть знімати обмеження, а інші - ні. За даними МОЗ, станом на 22 травня Київ і ще низка українських регіонів не відповідала умовам для пом'якшення карантину. Після чого мер столиці Віталій Кличко попросив Кабінет міністрів дозволити роботу громадського транспорту в Києві, тому що в місті відбувається транспортний колапс.
22 травня міністр охорони здоров'я Максим Степанов змінив свою думку щодо ослаблення карантину в Києві після того, як столична комісія ухвалила рішення про відновлення роботи громадського транспорту.
"Хороша новина для киян. Нещодавно мені надійшли нові дані за показниками готовності регіонів до ослаблення карантину. Рівень захворюваності по місту Київ зараз становить 11,7 на 100 тис. населення при нормі 12. Це означає, що Київ може переходити на другий етап виходу з карантину", - написав Степанов. Хоча ще на ранковому брифінгу міністр заявив, що пом'якшення карантину в Києві на сьогоднішній день неможливо через невідповідність столиці одному з показників.
Таким чином, влада мимоволі заплутала потенційних пасажирів.
"Невелика кількість пасажирів, швидше за все, пов'язана з тим, що не всі кияни повірили в те, що метро нарешті запрацювало. Плюс, складні погодні умови призвели до того, що кияни поїхали на роботу вже звичним видом транспорту - таксі і на особистому транспорті. Я думаю, в найближчі два дні ситуація відновиться", - зазначив в коментарі "Апострофу" екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава.
Друга причина порожнього метрополітену - дистанційна робота, до якої вже звикли багато столичних фірми. Як свідчать дані опитування Європейської бізнес асоціації (ЄБА), більше половини українських компаній (62%), зокрема і в Києві, розглядають варіант повного або часткового переходу на віддалену або позмінну роботу. 35% компаній готові повернутися в офіси в травні, ще 34% - в червні.
"Ще 15% не планують поки повернення в офіс або ще не визначилися з остаточною датою", - зазначила ЄБА.
Впровадити гнучкий або позмінний графік роботи планують 42% опитаних директорів, ще 13% будуть рекомендувати співробітникам продовжувати роботу з дому. П'ята частина опитаних готується до поетапного виходу з карантину - з 25% співробітників до 50%.
"Ті, що понаїхали" проти "корінних"
Таким чином, підхід до збереження здоров'я співробітників істотно знизив навантаження на транспортну інфраструктуру. Однак ключова причина все ж криється в іншому. В останні роки Київ "перевантажений" жителями міст Київської області та найближчих до столиці регіонів, які щодня приїжджають на роботу, або ж орендують житло. Згідно з підрахунками, щодня до Києва прямують близько 560 тисяч осіб - майже третина всього населення Київської області.
Нинішнє продовження карантину в Київській області та заборона міжміських перевезень, можливо, і стали тим чинником, який "обрізав" кількість людей в метро. Варто зазначити, що приміські маршрути відкриються лише 26 травня, і то не в повному обсязі. Відкриття руху маршруток і автобусів відбудеться поступово. Це пов'язано не стільки з рішеннями влади, скільки з навантаженням на самі транспортні підприємства в період карантину.
"На даний момент підприємства готові, але на маршрути вийде близько 70% транспортного складу. Це пов'язано з тим, що водіям з області буде складно дістатися до роботи чи вони вже знайшли іншу роботу", - зазначив в коментарі "Апострофу" генеральний директор підприємства з пасажирських перевезень "Трансгруп" Володимир Назаренко.
На даний момент підприємства готуються до переговорів з владою щодо зняття обмежень. Але поки - ще кілька днів - кияни зможуть насолодитися поїздкою в довгоочікуваному вагоні метро з бездоганним дотриманням соціальної дистанції в 1,5 метра.