25 жовтня виповнюється 5 років діяльності чинного складу Ради Національного банку. Цей склад Ради почав роботу після майже дворічного періоду відсутності у державі цього органу. За ці 5 років в державі та безпосередньо в НБУ відбулось чимало змін.
Про це говориться в статті на "ДС" Богдана Данилишина, який очолює Раду НБУ з 25 жовтня 2016, повідомляє Depo.ua.
"Діяльність новоствореної Ради Національного банку була спрямована на підтримку дій регулятора щодо виконання законодавчого мандату Національного банку – досягнення та підтримки цінової та фінансової стабільності в Україні, - зазначає Данилишин. - Першими прийнятими Радою стали рішення щодо розроблення Основних засад грошово-кредитної політики та здійснення контролю за її проведенням (листопад 2016). Нинішнім складом Ради було запроваджено перехід до нового монетарного режиму – інфляційного таргетування".
Серед інших питань, які контролювала Рада НБУ, були питання стану валютного ринку, розвитку банківської системи, впливу податкової політики на стан грошово-кредитної сфери, кредитування, тенденцій у таргетуванні інфляції, вивчення світового досвіду економічного зростання та інші.
"У фокусі уваги Ради були питання дотримання показників кошторису адміністративних витрат НБУ, нагляду за системою внутрішнього контролю НБУ (СВК) та діяльністю внутрішнього аудиту, - говорить він. - Радою розроблено критерії оцінювання надійності та результативності системи внутрішнього контролю та ініційовано щорічне звітування Правління щодо СВК, налагоджене звітування підрозділу внутрішнього аудиту та порядок ескалації проблемних питань. Місія МВФ з оцінки захисних механізмів НБУ в лютому 2019 відзначила активне виконання Радою та її органами повноважень".
За 5 років "з нуля" було розбудовано засади корпоративного управління Національного банку. Як зазначає Данилишин, держава має відчутний ефект від діяльності Ради - виконуючи рекомендації Ради, Правління переглянуло процедури формування та використання резервів власного капіталу і вивільнення капіталу становило: у 2017 році 2,1 млрд грн та 5,2 млрд грн у 2019, що збільшило обсяг прибутку, який спрямовується до Держбюджету. Рада під час розгляду кошторису адмінвитрат НБУ зменшувала планові обсяги витрат, оптимізація становила: 2017 – на 332 млн грн, 2018 - 1,4 млрд грн, 2019 – 590 млн грн, 2020 – 451 млн грн, 2021 - 103 млн грн. Дії Ради не обмежували незалежність НБУ.
Однак впродовж усієї каденції Ради майже безперервно змінювалося законодавче поле: "З 2015 по 2021 до Закону про Нацбанк зміни вносилися близько 30 разів. Я переконаний, що слід припинити перманентні зміни до Закону про Нацбанк та забезпечити законодавчу стабільність", - говорить Данилишин.
"Зміни до Закону України "Про Національний банк України" (№5850, прийнятий 19 жовтня 2021), значно посилюють тенденції до зниження рівня підзвітності НБУ, - також зазначає Богдан Данилишин. - Зокрема, з повноважень Ради НБУ виключається здійснення аналізу впливу грошово-кредитної політики на стан соціально-економічного розвитку України та розроблення пропозицій щодо внесення змін до неї (ст. 9 Закону "Про Національний банк") та надання рекомендацій Правлінню НБУ. Передбачена проектом Закону заборона Раді НБУ "втручатись у діяльність Голови Нацбанку та заступників…" фактично позбавляє Раду можливості ефективно виконувати визначені Законом повноваження, оскільки будь-яке її рішення може бути трактоване як втручання у діяльність Голови та/або заступників. Крім того, Голова НБУ є членом Ради НБУ".
Ці та інші зміни до закону обмежують повноваження Ради НБУ як конституційного органу, вважає Богдан Данилишин.