Підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення є необгрунтованим, та руйнує інвестиційний клімат в Україні.
Про це йдеться у заяві Національної асоціації добувної промисловості України (НАДПУ).
«Замість того, щоб спрямовувати свої зусилля на оптимізацію витрат та покращення ефективності своєї діяльності, керівництво УЗ обирає шлях необґрунтованого збільшення тарифів на вантажні перевезення. За офіційною звітністю за 2023 рік, УЗ отримала прибуток у розмірі +5,0 млрд грн, проте вже планує необґрунтовано збільшити витрати так, що в 2025 році хоче загнати підприємство в збитки на -20 млрд грн. Це є прямим наслідком відсутності реформ та неефективного управління», - заявили у Асоціації.
Там висловили переконання, що основна проблема УЗ – не у тарифах на вантажні перевезення, які залишаються рентабельними (27% у 2023 році), а у постійному рості витрат, відсутності ефективного управління та пасажирських перевезеннях, чиї збитки в 2024 році можуть сягнути 20 млрд грн.
«УЗ намагається приховати реальне повзуче зростання тарифів під маскою «уніфікації». Така уніфікація руйнує стимули для підвищення ефективності вантажовідправлень. Замість заохочення укрупнення вагонних партій та покращення ритмічності відвантаження, УЗ створює умови, які тільки збільшують витрати на утримання надлишкового персоналу та зайвої інфраструктури. Це робить УЗ хронічно неконкурентоспроможною в порівнянні з автомобільним транспортом та іншими видами перевезень», - кажуть у НАДПУ.
Крім того, підвищення тарифів на вантажні залізничні перевезення загрожує Україні руйнуванням інвестиційного клімату: великі інвестори у добувну галузь України шукають стабільні та передбачувані умови для ведення бізнесу, а необґрунтоване підвищення тарифів створює непотрібні ризики, вказують у Асоціації.
«Укрзалізниця не реформується та не шукає додаткових джерел доходу, лише проїдає кожне чергове підвищення тарифу. Замість того, щоб знижувати витрати та залучати нові вантажі, УЗ обирає найпростіший але недалекоглядний шлях – підвищення тарифів, що завдає удару по економіці країни, особливо в такі важкі часи. Замість підвищення, потрібно оптимізувати постійні витрати УЗ та залучити додаткові вантажі на залізницю, а також привести собівартість перевезень до фактично понесених витрат», - заявили у НАДПУ.
Як відомо, УЗ заробила за півроку понад 3 мільярди гривень, але на кінець року заявила про очікування понад 2 мільярдів збитків. Звідки візьмуться збитки, у компанії не пояснюють, але заявили, що треба підвищувати тариф на вантажні перевезення.
Натомість у Європейській Бізнес Асоціації заявили, що Укрзалізниці варто було б зосередитись не на підвищенні тарифів, а на зростанні своєї вантажної бази та скороченні витрат (наприклад, операційних), що значно зросли за останній період.