Законопроект №2236-2, ініційований головою комітету ВР з питань енергетики Андрієм Герусом, про внесення змін до закону про ринок електроенергії щодо експорту / імпорту е/е, посилення цінових обмежень і дискримінації великих ВДЕ, схвалений комітетом Ради, може порушити правила Енергетичного співтовариства і його доцільно відкликати.
Про це повідомляє РБК-Україна з посиланням на прес-службу Енергоспівтовариства.
"Секретаріат Енергетичного співтовариства закликає організаторів відкликати проект поправок, щоб спільно з Секретаріатом і іншими міжнародними партнерами взяти участь в аналізі передбачуваних негативних наслідків недавньої лібералізації і, в разі необхідності, знайти рішення", - йдеться в повідомленні.
Енергоспівтовариство вказує, що даний законопроект суперечить нормам європейського права, тому його прийняття ускладнить європейську інтеграцію України.
"Секретаріат стурбований, що пропоновані інструменти є невідповідними і порушують основні принципи європейського права", - зазначається в повідомленні Енергоспівтовариства.
У документі вказується, що пропоноване проектом №2236-2 обмеження експорту і імпорту суперечить основному принципу інтегрованого ринку електроенергії, і не може бути виправдане передбачуваною авторами законопроекту недосконалою структурою українського ринку електроенергії, а також порушує статтю 41 Договору про Енергетичне співтовариство.
Відносно запропонованої в законопроекті дискримінації в діспетчерізації "зеленим" з потужністю до 150 МВт в Енергоспівтоваристві підкреслили, що вона не може бути виправдана з причин надійності і безпеки енергосистеми і суперечить цілям декарбонізації.
Комітет Ради 16 жовтня схвалив ряд законопроектів, які передбачають зміни в закон "Про ринок електроенергії": №2233 ("Слуга народу"), №2233-1 ("Оппоблок"), №2233-2, №2236 (обидва - "Європейська солідарність"), №2236-1 ("Батьківщина"), №2236-2 ("Слуга народу"). Останній є найбільш масштабним з схвалених на засіданні.
Законопроект №2236-2 передбачає можливість надання Кабміну повноважень щодо встановлення обмежень на експорт / імпорт електроенергії, регулятору - повноважень щодо встановлення граничних цін продажу е/е на ринках "на добу вперед" (РСВ), внутрішньодобовому ринку (ВСР), а також граничних цін продажу допоміжних послуг та послуг з балансування.
Проект №2236-2 передбачає впровадження норми обов'язкового продажу імпортованої з РФ електроенергії виключно на РСВ і балансуючому ринку. Запропоновані законопроектом преференції для імпорту електроенергії з Білорусі фактично означають її імпорт з РФ - згідно з даними Нацкомітету статистики Білорусі, країна не має профіциту електроенергії, при цьому Білорусь має об'єднану з Росією енергосистему.
"Росія і Білорусь мають єдину енергосистему, імпорт електроенергії з Росії - це імпорт з Росії" - писав член Комітету ВР з питань енергетики Олексій Кучеренко.
Ініціатори документа також пропонують при диспетчеризації віддавати пріоритет операторам-виробникам альтернативної енергії встановленою потужністю до 150 МВт. Компенсація вартості, що не відпущеної е/е за "зеленим тарифом" в зв'язку з диспетчерськими обмеженнями, також надається станціям, потужність яких не перевищує 150 МВт.