RU  UA  EN

Пʼятниця, 15 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.40
НБУ:USD  41.00
Бізнес

Новини

15 листопада

14 листопада

Всі новини

Наглядова рада, що має підтримувати прибутковість УЗ, зупинила свої рішення щодо реформ - журналіст

У другій половині 2020 Укрзалізниця почала знижувати тарифи на вантажоперевезення. На момент рішення компанія контролювала п'яту частину ринку. Завдяки здешевленню перевезень вона змогла повернути частину клієнтів. Але в грудні депутати групи "Довіра" заявили, що зниження тарифів шкодить конкуренції на ринку.

Їх несподівано підтримала Наглядова рада, пише в Facebook творець проекту Politicus Vulgaris Сергій Лямець.

"Найцікавіше - не позиція контрольованих олігархами депутатів. Найцікавіше - реакція наглядової радим "Укрзалізниці". Наглядова рада прислухалася і поставила всі процеси на паузу... Таке враження, що гігантські зарплати наглядової ради паралізують активність", - повідомляє він.

Лямець пояснив, що у приватних перевізників є вагонний парк, і "Укрзалізниця" спокійно здавала позиції". На його думку, наглядова рада "Укрзалізниці" має підтримувати прибуткову роботу компанії, жорсткі трансформації, адже частка компанії на ринку вантажоперевезень впала до 19%. Решту розділили приватні перевізники, які роками ввозили з Росії вживані вагони.

Він нагадав, що була створена ТСК Верховної Ради щодо реформ УЗ, яка зібралася розслідувати причини невдач компанії при колишньому керівництві: "Укрзалізниця" готувалася масово списати зношені вагони. 50% свого парку... Не виключено, що парк приватників складено з колишніх вагонів УЗ... У 2020 УЗ володіла 84,9 тис вантажних вагонів, приватники - 88,1 тис. Тоді ж стався і обвал ринку вантажоперевезень - частка УЗ скоротилася до 19% ринку. Причина в тому, що вагони, що вони мали, не використовувалися повністю. І сталося це якраз під час роботи Андрія Рязанцева в УЗ (ексдиректор з розвитку бізнесу, звільнений в травні 2020). Схоже, що попереднє керівництво "Укрзалізниці" свідомо зливало ринок приватникам", - пише Лямець.

Експерт зазначив, що поки Наглядова рада призупинила реформи, УЗ може втратити ринок вантажоперевезень. Він нагадав, що в січні 2021 почалася трансформація УЗ. З неї виділили оператора інфраструктури "УЗ Інфра" і вантажоперевезень "УЗ Карго". До кінця 2021 мали виділити пасажирську і виробничу вертикалі. В 2019 президент підписав указ про реформи, в тому числі про початок реструктуризації УЗ. Процес був зобов'язанням України щодо Угоди про асоціацію, був розроблений урядовий план дій. У серпні 2020 змінилося правління компанії. Очолив її Володимир Жмак, вантажоперевезеннями зайнявся Іраклі Езугбая, який очолював грузинську залізницю. Вони почали знижувати тарифи, щоб повернути частку ринку в 40%, міняти процедури. Були заплановані капітальні інвестиції, в тому числі у вантажні вагони: "В закупівлю і ремонт вантажних вагонів в 2021 запланували вкласти 7 млрд грн. На це купили б 3000 нових і відремонтували 20,5 тис старих вагонів", - нагадав Сергій Лямець.

Він підкреслив, що клієнти почали повертатися в компанію. Але через звернення депутатів "Довіри" наглядова рада заблокувала реформи.

"Втрату ринку потрібно розслідувати, інші кричущі факти теж. Але головне питання в іншому: якщо парламентська ТСК розслідує діяльність попереднього керівництва, навіщо наглядова рада зупинила діючі рішення щодо реформ?", - запитує Лямець.