RU  UA  EN

Неділя, 19 травня
  • НБУ:USD 39.35
  • НБУ:EUR 42.45
НБУ:USD  39.35
Бізнес

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Новини

19 травня

Всі новини

Розвиток транспортної інфраструктури України потребує нових підходів - експерт

Однією з ключових умов економічного зростання України є розвиток транспортної інфраструктури, і успіх в галузі буде помітним після ухвалення низки реформ.

Про це пише у блозі на "Економічній правді" доцент Державного податкового університету, кандидат юридичних наук Андрій Гмирін.

За словами автора, через недостатні інвестиції транспортна інфраструктура перебуває на рівні задоволення базових потреб, якість сервісу, ефективності, впливу на довкілля не відповідають сучасним вимогам. Експерт посилається на дослідження "Інфраструктурного індексу" Європейської Бізнес Асоціації. За підсумками 2021 інтегральний показник індексу дорівнював 2,76 бала з 5 (2,58 бала у 2020). Навесні 2018 Кабмін затвердив Національну транспортну стратегію до 2030 "Drive Ukraine 2030" – про створення нових автобанів, збільшення кількості аеропортів, оновлення вагонного парку, тарифи. У квітні 2021 Кабмін затвердив "План заходів щодо реалізації Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року".

Автор пише, що за 3 роки обсяги інвестицій у дорожнє будівництво зросли майже в 5 разів: у 2019 – 21,3 млрд грн, у 2021 – 106 млрд, а на 2022 заплановано витрати понад 140 млрд грн. У 2022 держава планує залучити приватні капітали у побудову першого концесійного автобану, що стало б прикладом державно-приватного партнерства у секторі. У залізничній галузі ситуація гірша, вважає Гмирін. У листопаді 2020 "Укрзалізниця" почала впроваджувати проект про допуск приватних локомотивів на окремі маршрути, але держава змогла укласти договір лише з однією компанією. У 2021 УЗ домовилася з Alstom про оновлення локомотивів на $1 млрд, виробництво частково перенесуть в Україну. Вчений пише, що наприкінці 2021 президент анонсував початок "Великого будівництва" на залізниці.

Перспективними напрямками експерт назвав морські перевезення та авіацію. У грудні 2021 майно "СК "Ольвія" перейшло в концесію на 35 років QTerminals, інвестиції складуть 3,4 млрд грн. Така ж доля чекає на Херсонський порт - очікуються інвестиції в 320 млн грн. Андрій Гмирін вказує, що проекти реалізуються повільно, інвестори припинили в них участь, не вирішено питання про компенсації інвестицій, відрахування дивідендів, розрахунок ставок зборів.

Щодо авіаперевезень - автор згадує про угоду про "Відкрите небо", реалізація якої має збільшити кількість авіамаршрутів, знизити ціни на квитки. Експерт каже, що у 2021 держава інвестувала в авіаінфраструктуру 3,4 млрд грн, прийнято програму з розвитку авіабудування на 2021-2030 на 34 млрд грн інвестицій. Проте автор припускає, що угода завдасть удару по українському бізнесу внаслідок конкуренції з авіакомпаніями ЄС.

Андрій Гмирін пропонує своє бачення того, як має діяти держава для розвитку транспортної інфраструктури:

  • В автотранспорті – державі слід вкладати у розвиток дорожньої інфраструктури. Бізнес чекає низки змін: закон про створення Нацкомісії, яка здійснює держрегулювання у сфері транспорту; закон про мультимодальні перевезення;
  • У залізничних перевезеннях – слід відійти від кроссубсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних, ухвалити Закон про НКРТ, про залізничний транспорт, акти про регламентацію ринку приватної тяги;
  • У морському секторі – методика розрахунку портових зборів та порядок компенсації інвестицій в об'єкти портової інфраструктури – акти, на прийняття яких чекають інвестори;
  • Для авіації - необхідно ввести програму розвитку та модернізації аеропортів та акти, що регулюють аспекти, що стримують розвиток.
  • "Переконаний, що транспортна галузь має величезний потенціал розвитку. Чи буде він реалізований, залежить від мудрості, а часом і рішучості українських державних діячів – чиновників та парламентарів", - резюмує Андрій Гмирін.