Український бізнес через війну має численні проблеми і може планувати свою діяльність лише на декілька тижнів наперед. Основна мета промисловості – вижити, зберегти колективи та лишитися на плаву. У цій ситуації намір Укрзалізниці підвищити тариф на вантажні перевезення на 37% призведе до більших збитків та закриття підприємств.
Про це розповів керівник Проєктного офісу компанії Метінвест Олександр Водовіз у ефірі телеканалу «Прямий».
«Тарифи зараз ростуть всюди — і на передачу електроенергії, і на постачання води, і на транспортування газу. Державні монополії підіймають тарифи, щоб повністю перекласти свої зростаючі витрати на плечі споживачів. Але бізнес, який виробляє продукцію та надає послуги по ринкових цінах, є саме тим, хто платить податки, і саме з податків ми можемо фінансувати оборону. Тому держава має зробити вибір. Якщо держава готова до того, що бізнес буде закриватися і податків буде все менше, - підіймайте тарифи далі. Тоді держава не отримає грошей на протидію агресії, адже податки - це по суті єдине джерело фінансування Сил Оборони», - підкреслив Водовіз.
Він повідомив, що наразі деякі підприємства Метінвесту вже зупинилися, і ситуація значно погіршиться у випадку здорожчання логістики. Натомість Укрзалізниця має шляхи зниження витрат, адже наразі фінансує неефективні підприємства у своєму складі.
«У нас стоїть зараз Інгулецький ГОК, 3 тисячі людей без роботи. Зупинилися ремонтні підприємства. Тому ми приходимо до Укрзалізниці і пояснюємо, що не маємо фінансового запасу. Підвищуйте в себе продуктивність праці, закривайте неефективні підприємства. А там багато неефективного, і це хороший час реформувати Укрзалізницю і зробити її конкурентоспроможною. Але реакції немає. Ситуація зараз така, що державні монополії, як от Укрзалізниця, відчувають себе в комфорті. У нас збитки три роки, в УЗ - прибутки. Так, в 2023 році було 5 мільярдів гривень», - підкреслив Водовіз.
Як відомо, Наглядова рада Укрзалізниці погодила підвищення вантажних тарифів на 37%. Наразі проєкт перебуває на розгляді в Міністерстві розвитку громад та територій України. При цьому за три квартали 2024 року УЗ отримала 1,7 млрд грн чистого прибутку – це, на переконання експертів ринку, дає змогу компанії утримати тариф на вантажі на поточному рівні.
Бізнес-асоціації, у тому числі міжнародні торгові палати, розкритикували підвищення тарифів і попередили про значні ризики для економіки, які воно несе. А в «АрселорМіттал Кривий Ріг» заявили про загрозу закриття заводу та звільнення 20 тис. працівників.