"Укрзалізницю" готують до продажу бенефіціару, з цією метою стратегічне держпідприємство навмисно доводиться до банкрутства.
Про це пише "Апостроф" з посиланням на інформовані джерела.
За даними "Аудиту економіки України", УЗ знаходиться в передкризовому стані. На кінець першого півріччя 2020 збитки УЗ склали близько 9 млрд грн; кредитний портфель в 2019 досяг 40,8 млрд грн, а на кінець року може скласти 46 млрд грн.
У той же час керівний склад постійно змінюється - УЗ покерували 4 людини за рік. Зараз голова правління АТ "Укрзалізниця" є Володимир Жмак, відомий заявами про реформи і набор нової команди. Фіндиректором призначили "екс-в.о." Івана Юрика, що запам'ятався корупційними скандалами в УЗ. PR-департамент очолила "права рука" Саакашвілі Поліна Чиж, яка відзначилась у скандалі з передачею держтаємниці посольству США. Також в УЗ працює екс-глава грузинської залізниці Іраклі Езугбая - відповідає за комерційну роботу і вантажоперевезення. На Батьківщині він був фігурантом розслідування щодо розкрадання $40 млн, а період його роботи запам'ятався протестами. Прихід цієї команди збігся з публікаціями в ЗМІ про затримання корупціонерів, пов'язаних із закупівлями на УЗ.
Видання зазначає, що вантажоперевезення (найприбутковіший напрямок УЗ) восени дали збій - оператори та власники вагонів "видавлюються" з ринку шляхом заниження вагонної складової, яка є частиною тарифу на перевезення. Езугбая під приводом необхідності завантаження вагонів парку ЦТЛ ПАТ "УЗ" дав команду знизити вартість добового користування вагонами. І якщо в минулому році в пік перевезень вагонна складова тарифу була на рівні 1500-2500 грн за зерновоз на добу, то зараз вона становить 600 грн. І планується подальше її зниження в кілька разів шляхом введення логістичного тарифу. В результаті у 2020 збитки УЗ прогнозуються на рівні 12-14 млрд.
"Втрата вантажообігу стає причиною втрати доходів УЗ і подальшого погіршення ситуації", - наголошується в аудиторських документах.
Експерти стверджують, що Езугбая діє з метою доведення Укрзалізниці до банкрутства через вантажну складову. В інтерв'ю він заявив, що УЗ готова порушувати конкурентне середовище на ринку - ймовірно, щоб в тому числі розбалансувати фінпоказники. Хоча Законом "Про залізничний транспорт" передбачено принцип рівного доступу учасників перевезень до інфраструктури. Зі зміною тарифів Езугбая готується ввести монополію УЗ на вантажоперевезення.
Проблем можна було б уникнути при наявності у УЗ довгострокової стратегії розвитку. Вона дозволила б учасникам процесу контролювати розвиток держкомпанії, а приватні компанії отримали б маркери, що дозволяють адаптуватися до змін в роботі УЗ. Документ також дозволив би виключити корупційну складову. Але в підсумку сукупність проблем підтверджує теорії, що одне з головних стратегічних підприємств України свідомо доводять до банкрутства.