Ініціатива «УЗ-3000» щодо безплатних подорожей залізницею до 3 тисяч кілометрів, презентована президентом Володимиром Зеленським, несподівано оголила системну кризу в «Укрзалізниці» — компанії, яка залишилась без ефективного урядового контролю.
Про це йдеться в статті "Економічних новин".
«Укрзалізниця» досі не має затвердженого фінансового плану на 2025–2026 роки, працювала десять місяців без Наглядової ради і майже рік - без її голови. Операційні витрати компанії за перше півріччя 2024 року зросли на 2,6 млрд грн, тоді як прибутки від вантажних перевезень скоротилися майже на 2 млрд грн, вказує видання.
Водночас дефіцит кадрів компанії у деяких спеціальностях сягає 50%, а збитки від пасажирських перевезень до кінця року можуть перевищити 26 млрд грн.
Такий стан стратегічного підприємства став, зокрема, однією з причин критики ініціативи ОП та Уряду про 3000 безплатних кілометрів для кожного українця.
Вказується, що профільний віцепрем’єр з відновлення України Олексій Кулеба, під чий мандат потрапляє транспортна галузь, фактично не реагує на критичні сигнали від компанії та парламенту.
Нардеп Ярослав Железняк - на прикладі проекту «УЗ-3000» - наголошує, що жоден із державних механізмів контролю не працює:
«Є уряд, міністр фінансів, парламент, Рахункова палата — але всі роблять вигляд, що система працює. Хоча влітку ті ж урядовці попереджали про фінансовий колапс УЗ», — заявив депутат.
Новий уряд під керівництвом Юлії Свириденко, яка очолила Кабмін лише три з половиною місяці тому, поки що не представив комплексного бачення щодо порятунку «Укрзалізниці», констатує видання додаючи, що за оцінками аналітиків та економістів, "без урядових рішень компанія може опинитися на межі банкрутства".
«Якщо влада й надалі розглядатиме УЗ лише як інструмент для іміджевих жестів, а не стратегічний актив, держава ризикує втратити основу власної логістики в умовах війни», — йдеться в матеріалі.