6 вересня 2018 президент вніс до Верховної Ради як невідкладний проект нової редакції Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність", який покликаний вирішити важливі проблеми в адвокатурі, викликані недосконалістю чинного закону і практикою його застосування, прийняття якого назріло вже давно.
Про це повідомляють в реанімаційне пакеті Реформ.
Як відзначають в РПР, перш за все законопроект повинен:
- подолати недемократичність у формуванні та організації діяльності органів адвокатського самоврядування як на національному, так і на регіональному рівнях;
- усунути штучні і незаконні бар'єри і обмеження, які ускладнюють доступ до професії адвоката і створюють корупційні ризики, зокрема, шляхом введення письмового анонімного тестування, фіксації його ходу технічними засобами і ведення протоколу;
- посилити гарантії адвокатської діяльності та привести етичні норми діяльності адвоката відповідно до міжнародних стандартів;
- забезпечити незалежне адміністрування Єдиного реєстру адвокатів України, який в 2012-2018 рр. перетворився на потужний інструмент тиску на адвокатів, зокрема, шляхом незаконного позбавлення права на заняття адвокатською діяльністю поза дисциплінарної процедури, маніпуляцій з метою впливу на вибори в органи адвокатського самоврядування;
- ввести прозорий бюджетний процес національних і регіональних органів адвокатського самоврядування.
Крім прогресивних положень, які покликані вирішити проблеми в адвокатурі, законопроект також містить певні недоліки, зокрема:
- припинення права на заняття адвокатською діяльністю на підставі систематичного порушення правил адвокатської етики і / або норм цього Закону, яке підриває авторитет адвокатури та адвокатської професії (п. 3 ч. 2 ст. 37) без визначення відповідних понять в Законі;
- поєднання статусу адвоката зі статусом державного службовця, зокрема, щодо:
- надання адвокатом, який працює в органі державної влади, іншому державному органі або органі місцевого самоврядування юридичної допомоги цьому органу за межами адвокатської діяльності (ст. 30);
- одночасне поширення на адвоката правил адвокатської етики і правил етичної поведінки державних службовців (ч. 7 ст. 30) в разі роботи адвоката до органів влади (ст. 30);
- поєднання присяги адвоката (ч. 1 ст. 10) з присягою державного службовця (ч. 1 ст. 36 Закону "Про державну службу") при роботі адвоката до органів влади (ст. 30);
- можливості залучення державного службовця до дисциплінарної відповідальності як адвоката (ч. 8 ст. 30);
- зміни в Кримінальний процесуальний кодекс, які з одного боку, дадуть стороні захисту затягувати розслідування і розгляд справ, а з іншого - створюють загрозу необґрунтованого покарання адвокатів внаслідок невичерпності переліку дій, які можуть вважатися зловживанням правами.
В РПР вважають, що ці недоліки можуть і повинні бути виправлені в ході доопрацювання законопроекту "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" №9055 до другого читання.
З огляду на вищесказане, Реанімаційний Пакет Реформ закликав членів Комітету з питань правової політики і правосуддя Верховної Ради України рекомендувати законопроект "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" № 9055 до прийняття в першому читанні, народних депутатів підтримати законопроект № 9055 в першому читанні і доопрацювати його до другого читання з урахуванням зауважень і пропозицій експертного середовища.