Заступник міністра інфраструктури Наталія Форсюк, за інформацією журналістів, пролобіювала в Кабміні схему, згідно з якою підрядники дорожнього будівництва повинні будуть заплатити протягом року близько 6 млрд грн "незалежним" інженерам-консультантам. За словами журналістів, це будуть гроші платників податків, оскільки підрядники закладуть їх в вартість будівництва.
Про це повідомляє УНІАН.
"Схема з'явилася в постанові Кабміну "Про реалізацію експериментального проекту по проведенню капремонту автодоріг загального користування". Щоб отримати можливість починати будувати дорогу без дозволу ДАБІ, підрядник повинен застрахувати роботи, залучити до перевірки якості "незалежного" інженера-консультанта. Цей консультант обійдеться замовнику в 5% від вартості будівництва - це розрахунки одного з профільних асоціацій. Всього у 2020 році на дороги виділили близько 112 млрд грн, консультанти можуть отримати з них 6 млрд грн. Якщо за 5 років на дороги буде витрачено, як і планувалося, 500 млрд грн, оцінка ринку консультантів виростає до 27,5 млрд грн", - йдеться в матеріалі.
"Процедурою пропонується залучати консультантів, які будуть перебувати на майданчику і стежити за виконавцем, але не понесуть відповідальності за свої висновки", - сказано в статті.
Згідно з урядовою постановою, інженери-консультанти отримають право представляти підрядника в держорганах, органах контролю, контролювати якість робіт і брати участь в контролі введення в експлуатацію.
Автори наводять думку представника Міжнародної федерації інженерів-консультантів FIDIC Яни Щигурової, яка заявляла про монополізацію сфери консультантами з сумнівною репутацією. За її словами, один сертифікат інженера-консультанта у монопольної організації коштує близько 200 тис грн.
"Коло осіб дуже обмежене. Коли існує монополія, вона має велику корупційну складову і про конкуренцію навіть мови не йде", - додала вона.
За даними ЗМІ в Мінінфраструктури схему для певних інженерів-консультантів пролобіювала заступник міністра Наталія Форсюк. Раніше вона працювала глави проекту CoST (Construction Sector Transparency Initiative, ініціативи, яка забезпечує прозорість у використанні публічних коштів при будівництві об'єктів інфраструктури). Однією з ключових завдань проектів CoST є надання послуг інженерів-консультантів при будівництві державних доріг.
"Форсюк "застовпила" за собою і наближеними громадськими організаціями право не тільки монопольно сертифікувати інженерів для дорожнього будівництва, а й проводити попередній відбір для участі в сертифікації", - йдеться в матеріалі.
"Така діяльність заступника міністра повинна стати предметом уваги НАБУ. На рівні Кабміну повинно бути прийнято рішення як мінімум про відсторонення Форсюк від виконання обов'язків на період розслідування. Якщо ж створення схеми буде проігноровано, то постане питання про залучення в неї і міністра Владислава Криклія, і прем'єр -міністра Олексія Гончарука", - резюмують журналісти.