Журналісти з'ясували факти про капремонт експериментального відрізку дороги Н-23 Кропивницький – Кривий Ріг – Запоріжжя (ділянка км 132+736- км 140+056, Дніпропетровська область). Тендер на експертизу проектної документації об’єкту відбувся в жовтні.
Як пише Hubs, у кошторисі капремонту на 354 млн грн "не вказано про те, що дана дорога буде облаштована з використанням шлакових матеріалів".
Як повідомляють журналісти, використання шлаків на цій ділянці дороги погодилина засіданні Технічної ради Державного агентства автомобільних доріг України 21 травня. З шести типів варіантів конструкцій дорожнього одягу, погоджених ДП "Укрдіпродор" та ДП "ДерждорНДІ", Техрада "запропонувала погодити рішення з улаштування шару цементобетону дорожнього укочуваного із шлакового заповнювача, шарів основи з шлакових матеріалів". У протоколі засідання Техради зафіксовано, що рекомендована товщина шару цементобетону дорожнього (укочуваного) на експериментальній ділянці Н-23 має складати 20 см.
"Це прямо суперечить вимогам Державних будівельних норм. Зокрема, ДБН В.2.3-4:2015, який містить чітку вимогу: "Мінімальна товщина цементобетонного покриття на дорогах (І-ІІ) категорій повинна становити 26 см" (таблиця Ж.2, примітка 4). Учасники Технічної ради звернули увагу на відсутність нормативних документів, технології та досліджень щодо виготовлення та влаштування цементобетону з використанням шлаків. А у вересні Укравтодор опублікував новину про намір використати шлаки на цій експериментальній ділянці Н-23", - пише видання.
У документі Техради йдеться, що науковим супроводом проектного рішення з застосуванням шлаку займалось ДП "ДерждорНДІ". Цьому ж підприємству у згаданому кошторисі на капремонт 7 км H-23 планується виділити 135,5 тис грн саме на науково-технічний супровід (п. 22 кошторису).
"Цікаво, що удвічі більше, ніж на науково-технічний супровід, а саме 352 тис грн планується виділити на облаштування на об'єкті дослівно "туалету на два очка" (п. 17 кошторису)", - зазначає видання.
Натомість, як писав Hubs, одночасно ДП "ДерждорНДІ" є автором ДСТУ на шлаки в дорожньому будівництві. ДСТУ було розроблено у вересні, набирає чинності з 1 листопада - через п’ять місяців після засідання Техради, після того як Укравтодор почав проводити тендери на облаштування доріг з використанням шлаків. Більше того, Укравтодор звітував, що при будівництві доріг влітку вже використано щонайменше 100 тисяч кубометрів шлаків. А нещодавно, як писав Hubs, агентство провело результативний тендер на облаштування 29,5 км автодороги за 10,6 млрд грн з використанням шлаків, "але відомство умовчало про шлаки у своєму піар-повідомленні".
Раніше заступник міністра фінансів Олександр Кава заявив, що ефективність і якість використання шлаків для будівництва доріг ще не досліджено, і таку спробу зроблять тільки наступного року.