Бюджетна децентралізація зіграла злий жарт із автомобілістами, бо місцева влада, замість того, щоб ремонтувати дороги, клали гроші на депозити.
Про це повідомляє "Апостроф".
Відомо, що всього в бюджеті-2019 на дорожню інфраструктуру закладено понад 55 мільярдів гривень. З одного боку, ця сума виглядає переконливо, однак, за словами експертів, її вкрай недостатньо.
"Грошей на дороги потрібно виділяти ще більше, ніж виділяється на сьогоднішній день. Те, що уряд витрачає це, звичайно, добре, але, щоб швидше відновити дорожню мережу, обсяг фінансування потрібно збільшити хоча б втричі, - каже "Апострофу" колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава. - Грошей більше, ніж було раніше, але їх все одно недостатньо. Усі акцизи, якщо направити на дороги, їх недостатньо для відновлення дорожньої мережі".
А відновлювати потрібно у величезних обсягах. Наприклад, за оцінками міністра інфраструктури Володимира Омеляна, близько 90% українських доріг перебувають у жалюгідному стані.
"Держава 27 років не вкладала достатніх інвестицій у підтримку технічного стану доріг, - пояснює "Апострофу" транспортний інженер Віктор Петрук. - Вони нам дісталися у спадок від СРСР і побудовані були за радянськими нормами, і норми ці абсолютно не підходять для тих навантажень, які зараз пішли на наші дороги, в зв'язку зі скороченням залізничних перевезень та інтенсифікацією вантажних перевезень. У ті часи на таке навантаження дороги не були розраховані".
Ось і виходить, що зробити європейськими виходить лише невеликі ділянки доріг.
"У нас 170 тисяч кілометрів доріг. А в минулому році відремонтували 4 тисячі кілометрів. При цьому 70% всіх доріг - з простроченими ремонтами", - додає "Апострофу" експерт громадської організації "Європатруль" В'ячеслав Коновалов.
Втім, незважаючи на те, що питання фінансування є наріжним у проблемі відновлення доріг, навіть коли гроші є, місцева влада не поспішає їх освоювати. За словами експертів, бюджетна децентралізація зіграла злий жарт з автомобілістами.
"Нібито місцева влада краще знає, куди відправити гроші, виділені на утримання доріг. Вони в теорії повинні знати, які дороги треба робити в першу чергу, а які - не робити. Але така ситуація призвела до того, що місцева влада клала гроші на депозит, замість того, щоб ремонтувати дороги", - каже Коновалов.
Наприклад, на початок осені 2018 року місто і райони тримали на депозитах близько 15 мільярдів гривень. Правда, Мінфін вирішив прикрити лавочку і заборонив до кінця 2019 року розміщувати тимчасово вільні кошти загального фонду місцевих бюджетів на депозитах. Але, по-перше, заборона суперечить Бюджетному кодексу, а, по-друге, багато міст вже включили відсотки з депозитів у дохідну частину своїх бюджетів.
Детально читайте в матеріалі "Апострофа": Так красти зручніше: чому українські дороги сходять разом зі снігом.