У водах біля Александрії в Єгипті знайшли керамічну посудину, яка може являти собою найдавнішу відому згадку про Ісуса Христа поза християнськими писаннями. Так звана «Чаша Ісуса» була виявлена у 2008 році французьким морським археологом Франком Годдіо під час масштабних підводних розкопок стародавньої гавані Александрії. Керамічна чаша, що надзвичайно добре збереглася, за винятком відсутньої ручки, вона має переконливий грецький напис, який викликав жваві наукові дискусії про вплив раннього християнства в Стародавньому Єгипті.
Про це повідомляє Daily Mail.
Франко Годдіо та його команда з Європейського інституту підводної археології систематично досліджують затонулу гавань Александрії з 1992 року, виявляючи чудові артефакти, що висвітлюють космополітичний характер цього стародавнього міста. Александрія в першому столітті була місцем, де перетиналися язичництво, юдаїзм та раннє християнство, створюючи унікальні релігійні практики, що поєднували елементи з багатьох традицій.
Чашу було виявлено на затопленому місці, що включало стародавній острів Антиродос, де, можливо, знаходився палац Клеопатри.
На чаші виявили напис великими грецькими літерами «DIA CHRSTOU O GOISTAIS», що перекладається як «Через Христа співця» або «Через Христа чарівника». Доктор Єремія Джонстон, знаменитий дослідник Нового Завіту, пояснив під час нещодавнього сегменту Trinity Broadcasting Network, що цей артефакт датується першим століттям нашої ери, саме тією епохою, коли Ісуса розп'яли. Таким чином цей час позиціонує знахідку як потенційно найдавніший фізичний доказ визнання Христа за межами Юдеї, що свідчить про те, що його репутація як могутнього чудотворця поширилася по всьому Середземномор'ю протягом десятиліть його служіння.
Дизайн чаші дуже нагадує посудини, зображені на ранніх єгипетських статуетках, що демонструють церемонії ворожіння. У стародавніх магічних посібниках описується, як практикуючі наливали олію у воду та входили в екстатичні транси, шукаючи видінь містичних істот, які могли б відповісти на питання про майбутнє. За словами Годдіо, закликання імені Христа, можливо, мало на меті узаконити ці ритуали ворожіння, спираючись на його вже усталену репутацію чудотворця.
Не всі експерти погоджуються з інтерпретацією напису, що підкреслює труднощі розшифровки стародавніх текстів з релігійним значенням. Берт Сміт, професор класичної археології Оксфордського університету, припускає, що гравюра може стосуватися особи на ім'я «Хрестос», яка належала до релігійної групи під назвою «огоїсти», а не Ісуса Христа. Клаус Галлоф, директор Інституту грецьких написів Берлінсько-Бранденбурзької академії, підтримує це альтернативне тлумачення, зазначаючи, що історики епохи чаші, включаючи Страбона та Павсанія, згадують божеств під назвою «Осого» або «Огоа».
Вчений Стів Сінглтон пропонує ще одне тлумачення, стверджуючи, що «chrstos» просто означає «добрий» або «добрий», перекладаючи напис як «[Даний] через доброту для магів». Дьйордь Немет з Університету Етвеша Лоранда пропонує практичне пояснення: чаша, можливо, використовувалася для приготування мазей, причому «Chrstos» або «DIACHRISTOS» стосується мазі для помазання, а не біблійної постаті. Ці різноманітні тлумачення відображають складність давніх релігійних практик в Александрії, де магічні традиції вільно включали імена та поняття з різних духовних традицій.
Якщо напис справді стосується Ісуса Христа, він являтиме собою безпрецедентний матеріальний доказ його існування та впливу, що датується першим століттям нашої ери. Це відкриття значно просуне історичну хронологію християнської обізнаності в Єгипті, демонструючи, що знання про життя та чудеса Ісуса досягли Александрії протягом десятиліть після його розп'яття. Такі докази спонукатимуть істориків переглянути як географічне поширення, так і швидкість раннього християнського впливу по всій Римській імперії.
Відкриття артефакту в Александрії має особливе значення, враховуючи роль міста як центру навчання та релігійних інновацій. Знаменита Александрійська бібліотека та різноманітне населення міста створили середовище, де ідеї різних культур та вірувань могли зливатися та розвиватися. Ранні християнські громади в Александрії були відомі своєю теологічною витонченістю та здатністю взаємодіяти з грецькою філософією та єгипетськими релігійними традиціями, що зробило її логічним місцем для швидкого укорінення репутації Христа.
Як повідомляв "Апостроф", раніше вчені показали, як міг виглядати Ісус Христос насправді - всі відомі зображення не відповідають реальності.