В Україні дорожчають нафтопродукти. Цьому, зокрема, сприяють збільшені котирування нафти і девальвація гривні. Журналіст "Апострофа" Віктор Авдєєнко з'ясовував, які ціни на бензин, дизельне паливо і автогаз українці побачать на АЗС в серпні.
Роздрібні ціни на бензин, дизельне паливо і скраплений газ продовжують потроху зростати.
У травні-червні ціни нафтопродуктів на автозаправках практично не змінювалися, але в липні бензин і дизельне паливо почали дорожчати. Так, середня ціна бензину А-95 за поточний місяць зросла приблизно з 22 гривень/літр до майже 22,9 гривні/літр. Дизельне паливо подорожчало приблизно з 21,5 гривні/літр до 22,3 гривні/літр.
Ситуація з автогазом дещо інша: в роздробі він почав дорожчати ще в середині травня - приблизно з 8,3 гривні/літр до 11,7 гривні/літр.
Таким чином, станом на 28 липня середня по Україні роздрібна ціна одного літра бензину А-95 становила 22,87 гривні, дизельного палива - 22,3 гривні, скрапленого газу - 11,73 гривні.
Як одна біда йде, то й другу за собою веде
Як розповів "Апострофу" аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко, зараз в Україні сезон підвищеного споживання палива. Зокрема, це обумовлено проведенням сільськогосподарських робіт, що, в першу чергу, стосується дизельного палива.
Але є й інші чинники, які впливають на ціноутворення, це - нафтові котирування і валютний курс, оскільки значна частина палива закуповується за кордоном.
"Котирування на нафту і нафтопродукти знаходяться на відносно високому для цього року рівні - нафта на рівні 41-43 доларів/барель, нафтопродукти, відповідно - вище 500 доларів/тонна. Порівняно з провалом в квітні-травні - це високі значення, - зазначив Сіренко. - Що стосується курсу, то гривня втратила 50-80 копійок по відношенню до долара і євро, тобто до тих валют, в яких закуповується паливо. Результат ми бачимо на заправках".
За словами експерта, чимало великих мереж за останні два тижні підняли ціни на бензин і дизпаливо в середньому на 50 копійок на літрі.
Директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн також звинувачує в зростанні цін нафтові котирування і курс долара. "Біда не приходить одна - обидва ці чинника сьогодні працюють на підвищення ціни", - сказав він у коментарі виданню.
Експерт нагадав, що в квітні ціна нафти опускалася до 13-15 доларів/барель, але вже в травні вона була на рівні 30 доларів, наприкінці червня - 40 доларів, і зараз котирування підповзли до 45 доларів/барель: "Зростання ціни - в три рази. Пропорційна і динаміка цін на нафтопродукти".
При цьому, за його словами, весь цей час ціни на заправках на бензин і дизельне паливо не змінювалися. "Відбувалося це через те, що був запас по маржі, друге - на ринку досі є запас дешевого палива, яке було закуплено в квітні-травні-червні", - пояснив він.
Що стосується зрідженого газу, то, як було зазначено вище, ситуація з ним трохи відрізняється.
Олександр Сіренко нагадав, що цінове дно щодо автогазу було досягнуто в квітні, в розпал коронавірусного карантину. За його словами, тоді оптові ціни впали безпрецедентно за багато років - до 100 доларів/тонна на кордоні з Білоруссю і Польщею, зараз же ціна становить близько 400 доларів/тонна. "Роздрібна ціна теж опускалася, і локальні мережі продавали мало не по 6 гривень/літр, а зараз значення - на рівні 11-12 гривень/літр".
В очікуванні зростання
Що буде з цінами далі? Експерти на сьогодні не бачать підстав для їх зниження. При цьому, швидше за все, вони будуть і далі зростати.
Причини все ті ж - нафтові котирування і валютний курс.
"Зміни на валютному ринку (у бік зниження) можуть зупинити зростання цін" - каже Олександр Сіренко.
Насправді, в останні дні курс долара до гривні трохи знизився, проте незрозуміло, що з ним буде в серпні. "Довгий час ми не звертали уваги на валютний курс, тому що він був стабільний, і дивилися тільки на нафтовий ринок. Зараз там стабільно дорого, але валюта дає про себе знати все сильніше і сильніше", - зазначив експерт.
Ціни на нафту останнім часом, до речі, також незначно знижуються, причиною чого - погіршення ситуації з епідемією коронавірусу і, як наслідок, - побоювання подальшого спаду світової економіки. Але і тут з упевненістю нічого сказати не можна.
За словами Сергія Куюна, кожна гривня в валютному курсі - це 80 копійок на літрі. "Якщо буде долар по 30 гривень, тоді ми отримаємо на стелах плюс 2,5 гривні (на літрі бензину і дизпалива). Якщо ціна на нафту зупиниться на 45 доларах/барель, то при курсі 30 гривень/долар матимемо, як мінімум, плюс 3,5 гривні на літрі", - сказав він.
Але навіть якщо курс не піде занадто далеко вгору, ціни на паливо все одно продовжать зростання: "Потенціал зберігається за рахунок заміни запасів на більш дорогі поточні поставки - це плюс одна гривня з хвостиком до поточних цін. При цьому валютний фактор ще не відіграв своє - якщо курс буде 28 гривень/долар, це буде плюс 80 копійок, відповідно, плюс 2 гривні ми має потенціал зростання протягом приблизно найближчих двох тижнів".
Тенденція зростання цін актуальна і для автогазу.
Аналітик консалтингової компанії "А-95" Артем Куюн не виключає, що в серпні може утворитися незначний дефіцит ресурсу. Зокрема, через спалах коронавірусу в Казахстані (про який мовчать місцеві ЗМІ), є загроза зриву поставок з цієї країни.
За його словами, ціни на скраплений газ можуть зрости до 14 гривень/літр, хоча, це, все ж, негативний сценарій.
"Якщо дефіцит і буде, то невеликого масштабу і невеликої тривалості. Тому в позитивному сценарії на найближчі два тижні є потенціал зростання в межах 60-70 копійок/літр", - сказав експерт в коментарі "Апострофу".