RU  UA

Субота, 4 травня
  • НБУ:USD 39.25
  • НБУ:EUR 41.90
НБУ:USD  39.25
Енергетика

Допомогти Збройним Силам України! Посилання для переказів

Палаюча пора: як Україна позбавляється російської паливної залежності

На Росію та Білорусь до війни припадало понад половину всього імпорту пального

На Росію та Білорусь до війни припадало понад половину всього імпорту пального Фото: Pixabay

Росія після початку війни проти України перекрила постачання нафтопродуктів до нашої країни. Те ж саме зробила і Білорусь. На ці дві країни припадало більше половини всього нашого імпорту пального, а тому швидко замістити його не так просто. Але паливо для наших танків та БТРів є.

Українська армія в боях проти російських агресорів довела свою силу та міць, але військовим потрібне сучасне озброєння. Постачання зброї з країн Заходу почалося ще до вторгнення, і зараз воно продовжуюється практично з усіх напрямків.

Однак, крім зброї, армії потрібне пальне, щоб заправляти танки, бойові машини, та й звичайні автомобілі, які також використовуються для різних цілей як військового, так і гуманітарного характеру.

Хоч пріоритет віддається армії, паливо потрібне і цивільним. Через військові дії, які охопили переважно східні, північні та південні регіони України, багато жителів країни їдуть на захід. Не можна сказати, що там взагалі не відчувається війна, але обстрілів все ж таки менше. Щоправда, є ризики: у разі вступу у війну Білорусі – на боці Росії – її війська можуть увійти якраз у західні райони.

Масовий відтік громадян на захід призвів до черг на заправках під час руху автомобілів. Виникли проблеми з автомобільним зрідженим газом. Його дефіцит був очікуваний, оскільки більшість імпорту цього виду палива припадала на Росію та Білорусь. "Через це на заправках зник бензин, - сказав у розмові з "Апострофом" експерт "Нафторинка" Олександр Сіренко. - Тому що ті, хто заправлявся пропан-бутаном, зараз заливають повні баки бензином". Зараз у містах західних областей, наприклад, у Львов,і діє ліміт - не більше 20 літрів бензину в один бак.

Без паніки

Але справа в тому, що Україна, в принципі, дуже залежить, або, швидше, залежала до недавнього часу, від поставок пального з Білорусі та РФ.

У 2021 році частка Білорусі в українському імпорті нафтопродуктів перевищила 40%, а разом із РФ вона становила понад половину всіх поставок на український ринок.

Імпорт із Росії та Білорусі припинився лише зараз, з початком повномасштабної війни, хоча потрібно було перекрити цей кран давно, заявив Олександр Сіренко.

Тепер же українській державі потрібно шукати альтернативні маршрути постачання. Одним із них традиційно є море. Це трохи дорожче, але такою є плата за енергонезалежність країни.

Однак через те, що Росія зігнала в Чорне море практично весь свій військовий флот, включаючи кораблі, що базуються у Тихому океані, морські шляхи доставки нафтопродуктів в Україну можуть бути небезпечними.

Але жодної катастрофи немає – пального в Україні достатньо, стверджує Олександр Сіренко. По-перше, вітчизняні виробники збільшили переробку ("Апостроф" навмисно не називає підприємства та їх місця розташування, щоб не підіграти ворогові). "Крім того, у січні та лютому ми бачили збільшення імпорту", - додає експерт.

Будемо з паливом

Є паливо і у військових. "Міноборони його закуповувало, але ми не розповідатимемо, в яких обсягах, і де воно знаходиться, - сказало обізнане джерело видання, - Можна лише сказати, що військовим палива вистачає".

Крім того, за даними співрозмовника "Апострофа", приватні компанії віддають пальне військовим, медикам, тим, хто його потребує найбільше.

Паливо, як і озброєння, постачають в Україну наші західні партнери. "Цю альтернативу було опрацьовано ще раніше, але не мало економічного ефекту, але зараз, коли економіка відійшла на другий план, а на перший вийшло питання ресурсу, то (можна впевнено говорити), що пальне є", - сказав Олександр Сіренко.

Ще одне джерело "Апострофа" підтвердило, що налагоджено стабільний канал постачання нафтопродуктів. При цьому він відмовився називати напрямки, і тим більше конкретні маршрути таких поставок, мотивуючи це обставинами національної безпеки.

Є одна невеличка проблема з доставкою цього палива, тому що далеко не всі водії бензовозів наважуються сідати за кермо. "Завжди знаходяться люди, які готові везти пальне туди, де воно найбільш потрібно", - пояснив співрозмовник.

Новини партнерів

Читайте також

Росія йде на крайній ризик на Запорізькій АЕС - Ольга Кошарна

Дії Росії на Запорізькій АЕС не відповідають міжнародним нормам та створюють значні ризики для ядерної безпеки

Росія намагається повністю знищити об’єкти енергетики в Україні, - радник прем'єр-міністра

Для відновлення енергосистеми Україна має відремонтувати пошкоджені потужності та створити розподілену генерацію

Приплив енергії з Литви: чим ще країни-партнери можуть допомогти Україні

Хто допоможе Україні побороти наслідки ракетних ударів по енергетичній інфраструктурі