RU  UA  EN

Неділя, 24 листопада
  • НБУ:USD 41.05
  • НБУ:EUR 42.85
НБУ:USD  41.05
Політика

Вибори - 2016: замість грошей і продуктів українцям роздають вила

Глава КВУ розповів, як проходить підготовка до проміжних виборів в Раду, які відбудуться 17 липня

Глава КВУ розповів, як проходить підготовка до проміжних виборів в Раду, які відбудуться 17 липня Голова Комітету виборців України Олексій Кошель Фото: facebook.com/davydiuk

17 липня в Україні пройдуть проміжні парламентські вибори у семи округах – в Дніпропетровській, Волинській, Івано-Франківській, Луганській, Полтавській, Херсонській та Чернігівській областях. Про те, як проходить передвиборча гонка, які округи є "на гарячішими" в плані порушень і які нові технології підкупу виборців задіють кандидати, "Апострофу" розповів голова Комітету виборців України ОЛЕКСІЙ КОШЕЛЬ.


- Розкажіть, які тенденції щодо порушень були зафіксовані КВУ протягом цієї виборчої кампанії?


- Сьогодні є всі підстави говорити про те, що підкуп виборців залишається головною хронічною проблемою, відбувається лише певна "технологічна модернізація". Якщо раніше це були продуктові набори або конверти з грошима, то зараз є певні замінники цього. На Херсонщині один з кандидатів роздає виборцям вила і каже, що сільськогосподарський інвентар є символом його політичної партії. Інший кандидат на Чернігівщині роздає виборцям енергозберігаючі лампочки і роздав уже, за свідченням місцевих спостерігачів, близько п'ятнадцяти тисяч. Така лампочка досить дорога і представляє певну цінність для виборців. Таким чином в Україні з'явилася перша велика мережа лампочок від кандидата, яка може істотно вплинути на вибори.

Інші кандидати на Івано-Франківщині роздають безкоштовні путівки на відомий гірськолижний курорт. Все це - підкуп виборців, і кандидати намагаються легалізувати цей підкуп. Той кандидат, який роздає лампочки, каже, що офіційно закупив їх оптом і на кошти виборчого фонду за вартістю, нижчою від тієї, яку закон дозволяє витратити на виготовлення агітаційної продукції. Законом передбачено 43 грн.

- А як щодо застосування провладними кандидатами адмінресурсу?

- Хід кампанії показує, що рівень адмінресурсу не вище, ніж на місцевих виборах в 2015 році. Є поодинокі факти в більшості округів, але це, швидше, використання адмінресурсу на рівні органів місцевого самоврядування, і говорити про системне його використання або великий вплив на виборчий процес у нас немає підстав.

- Які з семи округів, де будуть проходити вибори, "найгарячіші"?

- Ми очікуємо, що основні проблеми можливі не в останні дні виборів і навіть не в день голосування, а в ніч підрахунку голосів. Ми бачимо, що кількість кандидатів у семи округах, на відміну від кількості кандидатів на парламентських виборах 2014 року тут же, збільшилася в три рази.

Є величезна кількість технічних кандидатів, яких зареєстрували для реалізації так званої "технології лотереї", коли можна посилити контроль над дільничними виборчими комісіями. Це означає, що ми можемо очікувати від дільничних виборчих комісій, які будуть політично мотивовані, що вони будуть підігравати окремим кандидатам, аж до можливої грубої фальсифікації або спроб зірвати вибори.

- Що ви можете сказати щодо виборчої кампанії на окрузі у Луганській області. В Інтернеті ходять чутки, що один з кандидатів, Борис Лебедєв, ніби є братом колишнього міністра оборони України при Януковичі Павла Лебедєва...

- Я не готовий говорити про цю інформацію, тому що ми не маємо документально підтверджених даних. Питання в іншому. Цього кандидата звинувачували в тому, що він публічно підтримував сепаратистів. Після того, як це стало обговорюватися публічно, ми повинні побачити миттєву реакцію з боку силових структур: чи то її спростування, чи то надіті на громадянина наручники. Ми не побачили ні того, ні іншого, тому мене дивує повільна робота спецслужб в цьому питанні. Можливо, вона і відбувається, але в закритому форматі.

Що стосується Луганщини, то там є проблема, Окружна комісія приймала рішення з порушенням чинного законодавства і свідомо підігравала одному з кандидатів. Це дуже велика проблема. Крім того, там відбувається активна робота по скупці голосів виборців. Я також не виключаю, що можуть бути серйозні проблеми у Чернігові та Дніпрі.

- У Чернігові одним з кандидатів є забудовник Максим Микитась, і хоча по 206-му округу БПП офіційно висунула іншого кандидата, але все ж у пресі з'являються повідомлення про те, що саме його підтримає ця партія. Як щодо порушень в цьому окрузі?

- Після торішніх виборів у 205-му окрузі в Чернігові дуже багато паніки з приводу можливих фальсифікацій. Я б навіть сказав, що дуже часто сама тема підкупу і фальсифікацій використовується як виборча технологія. На прес-конференції в Чернігові мене запитували про те, як можна прокоментувати заяву лідера "Самопомочі" Олега Березюка, який сказав, що у Чернігові готуються фальсифікації, і навіть назвав суми, які пропонують за голос - від 200 до 3000 грн.

Ми не можемо коментувати, бо ми такого не бачимо. На жаль, я бачу тільки заяву пана Березюка, але немає конкретних фактів. Лідер "Самопомочі" не оприлюднив факти сам і не звернувся в поліцію. Будемо сподіватися, що фактів підкупу не виявиться, оскільки підкуп - це технології останніх тижнів і останніх днів кампанії.

- Але ж ви самі казали, що це найпоширеніша технологія в ході цих виборів. Невже в Чернігові немає підкупу виборців?

- Найпоширеніша технологія - це так званий непрямий підкуп, і Чернігів тут не виняток. Там є мережа електролампочок, саме там йде роздача безкоштовних послуг для населення і так далі. Чернігівський округ в цьому плані не є винятком.

- По округу в Івано-Франківській області в місті Калуш балотується Сергій Насалик, брат чинного міністра енергетики. Що скажете про ситуацію в цьому окрузі? Чи є якісь порушення з боку цього кандидата?

- Я не хочу зараз говорити конкретно по Івано-Франківській області. Я відвідував цей округ, але інформація у нас ще готується і обробляється.

- Чи існує ризик, що в деяких округах вибори будуть зірвані?

- Я не виключаю, що подібна технологія може використовуватися, але для цього потрібно, щоб було неможливо підрахувати голоси більше третини виборчих дільниць. Я сподіваюся, що політична конкуренція не зайде настільки далеко, щоб використовувати такі методи. Я не виключаю також і того, що подібні спроби можуть застосовуватися.

- Ви згадували про підкуп виборців. Чи змінилася ціна голосу порівняно з минулими роками?

- Питання не тільки в ціні одного голосу і в тому, чи став він дорожче або дешевше. Проблема в тому, що виборцям прагнуть нав'язати думку, що є легальні форми підкупу, а виборці це розуміють більш або менш адекватно. Ми мали прецедент в Кривому Розі, коли сто тисяч виборців отримали по 500 грн від міського бюджету. Тепер ми маємо прецедент електролампочок, маємо прецедент дитячих майданчиків, надання послуг. Кандидати і політичні сили намагаються представити це як дії "в рамках чинного законодавства".

Друга проблема, яку ми бачимо, - це проблема беззмістовності. На моє переконання, ця кампанія є найбільш беззмістовною кампанією за останні роки. Якщо раніше кандидати прагнули донести до виборців тези своїх програм і вести якусь дискусію, то зараз кампанія перейшла у формат декількох ключових гасел. Перше - це підвищення зарплат і пенсій. Наприклад, я зустрічав гасла від "негайно підвищимо мінімальну зарплату втричі" до вимог від влади підвищити зарплати і пенсії. Ще одна актуальна тема - комунальні тарифи. Починаючи з того, що виборців просять підписатися за зменшення комунальних тарифів, і закінчуючи тим, що проводяться мітинги за зниження тарифів, пікетують органи місцевої влади, щоб вони прийняли відповідні рішення. При цьому виборцям не повідомляється, що це не компетенція місцевих органів влади.

У тому ж Чернігові ця тема стала настільки важливою, що два кандидати паралельно проводили мітинги під стінами міської ради за зниження комунальних тарифів, тобто ця тема стала головною темою виборчої кампанії.

- У скільки обходиться одному кандидату така виборча кампанія?

- Якщо подивитися на проміжні звіти кандидатів, а 14 липня - останній день публікації цих звітів (хоча їх подала не більше, ніж третина кандидатів), можна зробити висновок, що кандидати витрачають близько півтора мільйона гривень під час виборчої кампанії. Я думаю, що цю цифру можна сміливо множити на два, а то й на три, враховуючи, що більшість кандидатів зробили фальстарт виборчої кампанії і активно працювали ще задовго до її старту. Проблема тіньових коштів є надзвичайно серйозною. Як правило, ані спостерігачі, ані агітатори не оформляють трудові договори з кандидатом.

Наш аналіз проміжних звітів показує досить негативну тенденцію - більше половини коштів виборчого фонду кандидати витрачають на пряму політичну рекламу на телебаченні, радіо та агітаційні матеріали в газетах, в той час, як головними повинні бути листівки, плакати, щоб агітувати виборців у своєму окрузі. Це говорить про те, що якщо ввести законодавчу заборону на розміщення політичної реклами, то вибори стануть дешевшими і більш доступними для громадських активістів і кандидатів, які не представляють олігархічні групи.

Читайте також