This browser does not support the video element.

Імпічмент в Україні: чому президента не можна відправити у відставку

Ігор Петренко розповів про правові колізії оголошення імпічменту

Після скандалу, який спалахнув в оборонній галузі країни, в Києві пройшов мітинг за імпічмент Порошенка. Крім того, з такою ініціативою виступили і в Верховній Раді. Чому зараз цей сценарій нереалістичний, а також про правові колізії щодо оголошення імпічменту в Україні "Апострофу" розповів політичний експерт Міжнародного центру перспективних досліджень Ігор Петренко.

З політехнологічної точки зору для ініціювання імпічменту був хороший інформаційний привід, пов'язаний з журналістським розслідуванням щодо корупції сім'ї Гладковських в оборонній сфері. Тому опоненти чинного президента і вирішили діяти, "зачекінитися", підняти це питання, щоб привернути до себе увагу.

Однак тут важливо розуміти, що з одного боку - це суб'єктивна технологічна частина, але з іншого - дуже серйозні звинувачення. Розслідування викликало резонанс у суспільстві, тому що велика частина українців з 2014 року підтримували армію: по 5 гривень відправляли, есемесками або ще чимось, сплачували військовий податок, активно займалися волонтерською діяльністю. Крім того, президент постійно розповідав про те, як армія підтримується, як все будується і обіцяв руки відрізати тим, хто краде, а тут вийшла така історія.

Важливо підкреслити, що це досить серйозні звинувачення. І хоч в самому розслідуванні поки не говорилося про безпосередньо Порошенка, однак це його оточення, люди, які з ним пов'язані. Але все одно це потрібно було використовувати (опозиції, - "Апостроф"), і імпічмент один із таких елементів.

Однак якщо дивитися нашу Конституцію, то сама процедура (оголошення імпічменту, - "Апостроф") фактично прописана так, що її нереально імплементувати.

Зараз кажуть, що потрібно спочатку ухвалити відповідний закон, а потім вже говорити про імпічмент. Але навіть якщо такий закон теоретично міг би бути швидко прийнятий, то навряд чи сама процедура закінчилася б до виборів. Тому що поки буде ініціація більшістю в парламенті розслідування, поки буде сформована спеціальна слідча комісія, яка буде цим займатися, поки буде призначений спеціальний прокурор і спеціальні слідчі... Потім вони повинні презентувати результати свого дослідження в Раді, потім має відбутися голосування 2/3, щоб прийняти звинувачення, яке вони нададуть. І потім вже усунення з посади - це ще 3/4, десь 337-338 депутатів, які повинні проголосувати.

Крім того, ще повинен бути висновок з боку Конституційного суду щодо самої конституційної процедури. І за складом злочину висновок повинен робити Верховний Суд. Мінімальний термін для рішення суду щонайменше місяць. Тобто сама процедура імпічменту - це мінімум півроку, якщо говорити про реалістичні терміни. З іншого боку можна використовувати цю ситуацію для того, щоб спробувати проштовхнути закон про імпічмент.

Якщо проаналізувати програми основних кандидатів, то багато хто говорить про необхідність прийняття цього закону, і ставлять дану пропозицію як пріоритет своєї діяльності. Безумовно, не всі з них мають фракції в парламенті, але з огляду на те, що зараз в Раді відбувається повний бардак і питання коаліції відкрите - хто куди входить, і бачимо, як голосування відбуваються, - то ухвалення закону викликає певні сумніви.

Але це інформаційна хвиля, щоб зіграти на обуренні в суспільстві, яке сьогодні наростає. Крім того, ми повинні розуміти, що зараз тільки перший етап розслідування, далі буде ще, і думаю, ще гірше і сильніше. Тому експлуатуватимуть цю тему й надалі.

Хоча імпічмент на сьогоднішній день нереалістично імплементувати, закон прийняти теж досить нереалістично, але це об'єктивна необхідність. Це основа життєдіяльності будь-якої демократичної держави, а у нас з цим великі проблеми на сьогоднішній день.

Аналізуючи програми головних претендентів, які мають можливість подолати прохідний бар'єр в Раду, з великою ймовірністю після виборів ми будемо говорити про конституційні зміни, про обмеження повноважень президента. Швидше за все, ми будемо рухатися в бік парламентської республіки, відповідно, це буде обмеження прав президента й формування системи стримувань і противаг. Тому закон про імпічмент може бути. Хоча якщо ми будемо говорити про обрання президента в парламенті, то ми знімаємо це питання, так як це не матиме особливого значення, оскільки у гаранта будуть представницькі функції, такі як у президентів Німеччини, Італії та в багатьох інших країнах.

Але якщо говорити про реальний стан речей, тобто парламентсько-президентську республіку, і ті можливості офіційні й неофіційні, які є у президента, нам необхідний закон про імпічмент.

Читайте також

Підуть під ніж? Навіщо Безугла накинулася на генералів

Нынешняя критика генералов со стороны Безуглой имеет под собой основания

Людина справи. Що відомо про новий кейс Коломойського

Сидя в изоляторе, Коломойский коллекционирует уголовные дела

Наша відповідь "Вагнеру"? Чи є реальним сценарій створення приватних армій в Україні

Создание частных подразделений вызвало неоднозначную реакцию у экспертов