RU  UA  EN

Субота, 23 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 43.00
НБУ:USD  41.00
Політика
Погляд

Голоси переселенців важливі

Підрахунок голосів на виборчій дільниці Фото: УНІАН

На осінь цього року в Україні заплановані вибори до місцевих органів влади. Разом з тим, одним з головних пунктів Мінських угод є організація і проведення місцевих виборів на тимчасово окупованих територіях за українським законодавством.

В кінці минулого року Верховна Рада прийняла поправки до Виборчого Кодексу, дозволивши внутрішньо переміщеним особам (ВПО), голосувати за місцем тимчасової прописки. Але коли ми включаємо внутрішньо переміщених осіб в списки голосування за місцем тимчасової реєстрації на місцевих виборах в Украіні восени цього року, то просто позбавляємося більше мільйона голосів ВПО на майбутніх місцевих виборах на тимчасово окупованих територіях, бо двічі голосувати на місцевих виборах громадянам України заборонено чинним виборчим законодавством. Це очевидно поспішне для національних інтересів рішення, так як саме більше мільйона проукраїнських голосів не буде вистачати в формуванні місцевих органів влади на непідконтрольних уряду територіях, в разі проведення там місцевих виборів, що генерально дуже відповідало б інтересам Кремля.

Не зайве нагадати, що згідно вивчення досвіду країн, на території яких спалахнули збройні конфлікти, і як наслідок утворилася величезна кількість тимчасово переміщених осіб, практично ніде ВПО не отримували права голосувати за місцем тимчасового проживання, так як вони отримували певні види підтримки у держави, а участь в місцевих виборах за місцем тимчасової прописки фактично свідчить про інтеграцію цих осіб до місцевих громад, що означає припинення державного фінансування за окремими програмами підтримки ВПО.

Абсолютно зрозумілим є бажання ВПО брати участь в місцевих виборах за новим місцем проживання, бо відсутність такої можливості в широкому сенсі може розглядатися як звуження виборчих прав. Тільки міжнародна практика говорить, що ти або приймаєш певні бенефіції від держави як ВПО, або інтегруєшся в місцеву громаду і стаєш її повноцінним членом, але тоді вже без преференцій статусу ВПО. Участь у місцевих виборах є своєрідним маркером: якщо ти інтегрувався за новим місцем проживання, то береш участь в місцевих виборах, а якщо хочеш зберегти статус ВПО, тоді ні. При цьому кожна держава, на території якого знаходяться ВПО, веде дуже ретельний їх облік з метою уникнення зловживань статусом.

Що стосується України, то ми можемо використовувати хорватський сценарій проведення виборів на тимчасово окупованій території, що було частиною мирної Ердутської угоди, схожої з Мінськими. Там сотні тисяч ВПО проголосували на місцевих виборах на тимчасово окупованій території (Східна Славонія, Бараня, Західний Срем) за місцем своєї тимчасової прописки по всій території Хорватії. Тобто були сформовані виборчі комісії і відкриті виборчі дільниці по всій території країни, де кожна ВПО могла проголосувати за депутатський корпус і мерів за місцем, звідки вона вимушено повинна була виїхати.

Міжнародне право, Мінські угоди не забороняють нам відкрити виборчі дільниці для ВПО за місцем їх тимчасової реєстрації з можливістю проголосувати на місцевих виборах на непідконтрольною території. Умовно кажучи, якщо ви ВПО з Горлівки, а маєте тимчасову прописку в Києві, то за місцем тимчасового проживання ви можете піти на виборчу дільницю і проголосувати за мера Горлівки, відповідного депутата міськради і за депутата Донецької облради. Держава повинна потурбуватися, щоб до моменту виборів були сформовані виборчі комісії, підготовлені списки голосуючих і отримано необхідну кількість бюлетенів стандартного зразка, які будуть використовуватися як для голосування ВПО на місцевих виборах за місцями тимчасового проживання, так і в самій Горлівці і на всій непідконтрольній території.

В такому випадку українська держава проводить всю необхідну організаційну роботу з проведення виборів депутатів і мерів окремих районів Донецької та Луганської областей по всій території країни, де живуть ВПО з правом голосу (ще не факт, що вони на ці вибори прийдуть), проводить верифікацію списків голосуючих на виборах, запрошує міжнародних спостерігачів. Окремо повинна проводитися роз'яснювальна робота, яка закликає ВПО з правом голосу прийти на вибори. За результатами виборів голоси ВПО плюсуються до голосів осіб, які проживають на непідконтрольній території, і підводяться загальні підсумки. В цілому нормальна, демократична схема виборів і проведення голосування. У Хорватії, наприклад, під час виборів на непідконтрольній території, які проводилися відповідно до реалізації відповідного пункту мирної Ердутської угоди, голоси ВПО вирівняли загальний виборчий результат. Тобто, половину голосів отримали політичні сили від непідконтрольних територій, сформовані на місцевій основі, але згідно хорватського законодавства, а іншу половину голосів отримали проурядові партії, які теж брали участь в місцевих виборах. Маючи нові місцеві органи зі змішаним результатом голосування, Хорватія впевнено стартувала в процес реінтеграції колишніх окупованих територій. Те ж потрібно і Україні. Але без голосів ВПО ми гарантовано матимемо місцеві органи влади на тимчасово окупованих територіях, які будуть глибоко опозиційні Києву. Навіщо ж рубати сук, на якому ти сидиш.

Так що потрібно робити? Просто в залі Верховної Ради шляхом депутатського голосування повернути status quo - рішенням парламенту скасувати раніше прийняту поправку до Виборчого Кодексу. Бо визнання за ВПО права голосу на місцевих осінніх виборах в Україні, стане своєрідним політичним сигналом того, що ми практично визнаємо нереальність повернення тимчасово окупованих територій.

Читайте також

Новий старий Кабмін та перестановки в ОП: хто, куди, навіщо

Внаслідок переформатування уряду в Україні деякі звільнені міністри перейдуть на іншу роботу у владі

Умєрову дадуть нову посаду? Кого можуть призначити міністром оборони замість нього

Рустем Умєров перейде на посаду віце-прем'єра з питань ВПК, на посаді міністра оборони його замінить Олександр Камишін