RU  UA  EN

Вівторок, 3 грудня
  • НБУ:USD 41.30
  • НБУ:EUR 43.35
НБУ:USD  41.30
Політика

Рейтинг міст: як місцева влада витрачає кошти та де краще вести бізнес

У Києві презентують три онлайн-платформи з аналізом фінансового клімату, бюджетів регіонів і транспарентності міст

У Києві презентують три онлайн-платформи з аналізом фінансового клімату, бюджетів регіонів і транспарентності міст Дослідження українського бізнес-клімату стануть доступні суспільству Фото: УНІАН

У п'ятницю, 3 березня, в рамках спільного проекту Міжнародного центру перспективних досліджень та Інституту економічних і соціальних досліджень Словаччини відбудеться презентація одразу трьох інформаційних інтернет-порталів: "Прозорість 50 найбільших міст України", "Прозорість місцевих бюджетів" і "Регіональне бізнес-середовище в Україні ". "Апостроф" з'ясовував, в чому унікальність цих інтерактивних платформ, і як з їх допомогою можна поліпшити якість управління і фінансовий стан регіонів.

Бажаючим розпочати бізнес на Житомирщині варто двічі подумати, адже конкурентне середовище в цій області розвинено навіть гірше, ніж в Донецькій, що робить регіон одним з аутсайдерів за якістю ведення підприємницької діяльності. Зате Дніпропетровщина за цим показником лише зовсім трохи відстає від столичного регіону, та займає верхню позицію. У той же час у рейтингу прозорості дій міської влади беззастережне перше місце у Сум, а у Києва - тільки 22 з 50. За рівнем відкритості бюджетних процесів і загального фінансового стану лідирує Одеса, значно випереджаючи в рейтингу найближчого конкурента - Полтаву.

Ці та десятки інших унікальних індексів стануть доступні широкому загалу завдяки масштабному проекту "Прозорі, фінансовоздорові і конкурентоспроможні муніципалітети в Україні", який здійснюють спільно Міжнародний центр перспективних досліджень (МЦПД) та Інститут економічних і соціальних досліджень Словаччини (ІNЕКО) за фінансової підтримки Офіційної допомоги з метою розвитку від Словацької Республіки (SlovakAid). Презентація проекту відбудеться 3 березня в Києві за участю провідних експертів у сфері місцевого самоврядування, політологів, фахівців в області відкритості суспільства.

Закриті регіони

Якщо попросити будь-якого вітчизняного експерта назвати головні недоліки державних структур влади, то крім корупції і популізму в першій п'ятірці напевно опиняться непрозорість і несистемність їх роботи. Це стосується як центральних органів, так і місцевої влади, зокрема міських і обласних рад.

Влада в регіонах любить дуже багато, часто і з задоволенням розповідати про власну прозорость. Насправді ж стан справ з цим не настільки райдужний. Так, якщо говорити про великі українські міста, то максимальний індекс прозорості для кращого з них в цьому відношенні складає всього 64%. Наприклад, якщо задатися бажанням знайти у відкритому доступі дані про динаміку головних фінансових показників конкретної області або міста за останні роки, то зробити це навряд чи вдасться. Подібна статистика просто не публікується, або публікується не в повному обсязі. Чи то у місцевої влади до цього не доходять руки, то вони просто не хочуть показувати дані через падіння показників на тлі попередніх періодів, побоюючись можливої негативної реакції суспільства і звинувачень в неефективності.

Як би там не було, факт відсутності цієї інформації у відкритому доступі кардинально суперечить постійним заявам про відкритість і прозорість. У той же час публічність подібних даних є критично важливою для поліпшення якості управління на регіональному рівні.

По-перше, це дозволить суспільству оцінювати ефективність роботи регіональних влад і в разі необхідності вимагати перерозподілу ресурсів і зусиль на більш насущні проблеми. По-друге - подібна статистика є ефективним інструментом для виявлення системних проблем в регіонах для подальшого їх усунення самими структурами влади.

Вийти із тіні

Допомогти вирішенню питання з відкритістю діяльності місцевої влади покликаний унікальний проект "Прозорі, фінансовоздорові і конкурентоспроможні муніципалітети в Україні", який реалізується Центром перспективних досліджень (МЦПД) спільно з Інститутом економічних і соціальних досліджень Словаччини (ІNЕКО) за фінансової підтримки Офіційної Допомоги з метою розвитку від Словацької Республіки (SlovakAid).

В рамках цього проекту в березні починають роботу три онлайн-платформи, на яких в максимально зручному вигляді будуть відображені найбільш повні дані за наступними напрямками:

"Прозорість 50 найбільших міст України"

"Прозорість місцевих бюджетів"

"Регіональна бізнес-середовище в Україні".

Індекси, представлені на порталі "Прозорість 50 найбільших міст України", розраховувалися на базі методики Transparency International Словаччина, яка використовувалася в аналогічному дослідженні для цієї країни.

Головні особливості проекту - його масштабність, а також орієнтованість на практичне застосування. Кожна з трьох платформ дозволяє скласти чітку картину по кожному з напрямків, а також виявити найбільш гострі проблеми в розрізі регіонів і всієї України.

Все, що ви хотіли знати про місцеві бюджети

Як розповіла "Апострофу" експерт МЦПД, керівник проекту і його куратор в частині "Прозорість місцевих бюджетів" Ангела Бочі, особливу цінність цього напрямку надає можливість відстежити якість будь-якого з бюджетних показників регіону в динаміці.

"В процесі роботи над напрямком проекту" Прозорість місцевих бюджетів "були проаналізовані і систематизовані десятки тисяч показників з 2010 по 2015 роки, отримані від місцевих казначейств. В результаті вималювалася чітка картина з усіх найважливіших напрямів бюджетної політики для кожної області України та кожного обласного центру. Дуже важливо, що, крім можливості побачити фінансовий стан кожного регіону, наш проект має суто практичне застосування. Дані тут представлені в динаміці, тому як місцеві, так і центральні органи влади можуть дуже просто відстежити - якому напрямку регіональної бюджетної політики протягом останніх років приділялося недостатньо уваги, і, відповідно, виявити необхідні точки докладання зусиль", - пояснила експерт.

Ангела Бочі також зазначила, що важливою підмогою ці дані стануть і для громадських активістів в регіонах, які відстежують бюджетні процеси з метою запобігання неефективних кроків влади або проявів корупції.

"Тепер ті цифри, які або взагалі були приховані, або їх доводилося в буквальному сенсі "вигризати" з місцевої влади, стають доступні широкому загалу, причому не окремо, а з можливістю аналізу їх разом з іншими показниками. Це дає можливість громадськості впливати на владу, як це прийнято в демократичних країнах, щоб змусити її активізувати роботу з того чи іншого питання", - підкреслила експерт.

Вона також додала, що індекс прозорості місцевих бюджетів буде оновлюватися на постійній основі, зокрема дані за 2016 рік будуть розміщені на порталі вже найближчим часом, як тільки казначейства представлять відповідну інформацію.

Потрібно більше прозорості

У свою чергу керівник напрямку "Прозорість 50 найбільших міст України" та експерт МЦПД Вероніка Харук звернула увагу, що проведене дослідження однозначно говорить про недостатню відкритість місцевої влади перед суспільством. Така ситуація, крім неможливості об'єктивно оцінювати дії місцевих органів управління (інформація про такі дії дуже часто просто відсутній), несе в собі істотні ризики для подальшої реалізації реформи місцевого самоврядування.

"Реформа - це апріорі процес, який передбачає максимальну відкритість. Інакше існує ризик прийняття тих чи інших невірних рішень учасниками цього процесу. Але про яку прозорість сьогодні можна говорити, якщо тільки 58% міських голів в найбільших українських містах, які стали об'єктами аналізу, опублікували на сайтах міськрад свої декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру? Або інший приклад: тільки п'ята частина міськрад публікує на своїх сайтах дані з результатами конкурсів про продаж або передачу в оренду комунальної власності. чи не занадто оптимістичні дані і з публічністю в земельній сфері . Втім, в ході підготовки даних ми зіткнулися і з більш вражаючими фактами. Так, виявилося, що 3 з 50 проаналізованих сайтів міських рад досі не мають української версії. Результати збору і аналізу подібної інформації в 9 основних сферах дослідження знайшли відображення у фінальному рейтингу.

Те, що у переможця нашого рейтингу, міста Суми, індекс прозорості становить лише 64%, на мою думку, говорить про недостатню роботу в цьому напрямку на місцях і по країні в цілому. Однак, онлайн-платформа "Прозорість 50 найбільших міст України", серед іншого, містить ряд рекомендацій для підвищення рівня прозорості місцевих рад. Таким чином, наш проект дозволить більш чітко окреслити проблему, виявивши найбільш важливі прорахунки щодо забезпечення прозорості в діях міської рад в кожному з 50 найбільших міст України та застосувати надані рекомендації для поліпшення ситуації ", - зазначила експерт.

Як я можу побудувати бізнес

Керівник платформи "Регіональне бізнес-середовище в Україні", експерт МЦПД Василь Поворозник розповів "Апострофу", що у даного напрямку є три ключові аспекти практичного застосування. По-перше, це можливість оцінити ефективність місцевої влади з того чи іншого напрямку в сфері розвитку бізнес-клімату.

По-друге, ця частина проекту відображає об'єктивну картину по більшості ключових показників регіональної ділової активності (їх налічується більше сотні), що дозволяє скласти уявлення про сильні та слабкі сторони кожної з областей. Це може допомогти проводити більш правильну економічну політику розвитку регіонів.

І, по-третє, рейтинг регіонального бізнес-середовища містить важливі індикатори для інвесторів, які збираються вкладати кошти в той чи інший регіон.

"Простіше кажучи, будь-який інвестор, вітчизняний, або зарубіжний, який готується до ведення бізнесу в конкретній галузі України, скориставшись нашою платформою, зможе одразу ж попередньо оцінити ризики і конкурентні переваги регіону. Або, навпаки - керуючись індексами, вибрати найбільш вдалу область для конкретної сфери діяльності. Наприклад, для інвестицій в будівництво заправних станцій будуть важливі показники щільності доріг, а для екологічного виробництва - показники викидів забруднюючих речовин ", - пояснив експерт.

Як зазначають творці проекту "Прозорі, фінансовоздорові і конкурентоспроможні муніципалітети в Україні", аналогічний проект довів свою ефективність в Словаччині, де використовується не тільки як засіб контролю дій місцевої влади з боку суспільства, а й як інструментарій для виявлення системних проблем в регіонах і пошуку шляхів їх вирішення. У зв'язку з цим не виключено, що три існуючі інтерактивні платформи можуть бути розширені новими модулями, наприклад - з аналізом рівня прозорості обласних рад в Україні.

Читайте також

Запоріжжя залишилося без облради: що відбувається і до чого тут колаборанти

Верховна Рада не розпустила Запорізьку облраду, але відібрала у неї всі повноваження

Якщо не прийде український закон на деокуповану територію, то прийде суд Лінча - екс голова Луганської ВЦА

Сергій Гайдай розповів страшні деталі про життя українців в окупації на Луганщині та вплив виборів Путіна на регіон