RU  UA  EN

Вівторок, 5 листопада
  • НБУ:USD 41.00
  • НБУ:EUR 44.30
НБУ:USD  41.00
Суспільство

"Мертвий" кордон: в чому причина черг на виїзді в Польщу

Водії знову застрягли на українсько-польському кордоні

Водії знову застрягли на українсько-польському кордоні На україно-польському кордоні через збій в роботі баз даних митниці скупчилися сотні автомобілів Фото: УНІАН

На українсько-польському кордоні знову виникли проблеми. Сотні автомобілів скупчилися на пунктах пропуску, а їх водії чекають дозволу від прикордонників, щоб повернутися додому або виїхати в сусідню Польщу. Люди проводять у виснажливому очікуванні по кілька годин і скаржаться, що безлад на пунктах пропуску розстроює всі їхні плани. "Апостроф" з'ясовував, чому стоїть кордон.

На цей раз без збоїв

Черги на контрольно-пропускних пунктах стали стрімко зростати ще вранці 8 грудня. Так, за інформацією Західного регіонального управління Держприкордонслужби України з 8 ранку на кордоні застрягло 890 автомобілів. За чотири години роботи прикордонники пропустили не більше 30 авто, інших просили чекати. Найбільш значне скупчення авто було на чотирьох пунктах пропуску: "Рава-Руська"- 250 авто, "Краковець" - 200, "Устилуг" - 150 і "Шегині" — 120.

Подібна ситуація на кордоні була рівно тиждень тому: в пунктах пропуску накопичилося понад півтори тисячі транспортних засобів. Тоді в Держприкордонслужбі списали все на технічні проблеми: збої в роботі баз даних митниці. Зараз таких збоїв немає. У цьому "Апостроф" запевнив прес-секретар Держприкордонслужби Олег Слободян. Однак черги все одно з'явилися знову.

"Ніяких супутніх негативних чинників зараз немає. Просто накопичення транспортних засобів в пунктах пропуску носять синусоїдальний характер. Завжди ближче до вихідних, якщо ми говоримо про українсько-польський кордон, потік автомобілів значно збільшується, тому ситуація прогнозована і стандартна для цієї ділянки кордону, потім кількість транспортних засобів знижується і знову зростає ближче до кінця тижня", - пояснив ситуацію Олег Слободян.

Чому стоять

Один із "щасливчиків", Віталій Химчук, якому довелося кілька годин простояти в пробці, розповів "Апострофу", що за цей час йому навіть довелося стати свідком аварії. "Загорілася машина, просто моментально. Це ще добре, що люди не розгубилися і швидко все загасили. Поки прикордонник підходив, і вже встигли загасити. Але до речі самі прикордонники ніхто і нікому нічого не пояснюють, чому так довго доводиться стояти", - скаржиться Химчук.

А ось Євген Гаків, якому довелося простояти в пробці 14 годин, щоб виїхати з України в Польщу вважає, що пробки на кордоні пов'язані з контрабандними схемами.

"Я стояв на пункті пропуску "Устилуг". Там вічно бардак, нерви вже не витримують. Люди стоять в черзі, а місцеві цигарковози їдуть боком і прямо на митницю, тому що у них там все вже давно схоплено. І проїжджає їх досить велика кількість. Одного разу навіть активісти, які стояли ближче до початку черги, викликали поліцію, переписали всю чергу і пропускали за списком", - розповів Євген Крюков.

Джерело "Апострофа" з колишнього керівництва Держприкордонслужби назвав кілька проблем, які стають причиною постійних черг на західному кордоні України.

"По-перше, це невпорядкованість інфраструктури. Пункти пропуску на українській стороні за своїми технічними характеристиками просто неспроможні пропускати великі обсяги автомобілів, які ми спостерігаємо сьогодні. По-друге, це проблема з технологією роботи контрольних служб: митників і прикордонників. Багато розмов ведеться на цю тему, щоб була одна зупинка, були створені нормальні умови для роботи, але цього немає. Третя проблема - це малий прикордонний рух. Незручності тут створюють легкові автомобілі місцевих жителів, які просто заробляють на перетині кордону, перевозячи товари для продажу. Нарешті, четверта проблема полягає в вантажному транспорті. У наших прикордонників відсутні елементарні технічні засоби. Наприклад, заїжджаєш на суміжну територію, і там стоїть сканер, обладнання, а у нас вся перевірка, в основному, відбувається ручними методами. Ці проблеми виникли не вчора, вони існують довгі роки, але вирішувати їх чомусь ніхто не поспішає", - зазначив співрозмовник видання.

Проблему з чергами констатують і в самій Держприкордонслужбі. Прикордонники пояснювали погіршення ситуації збільшенням транспортного потоку. На роботу пунктів пропуску, говорили в ГПС, також впливає рух власників транспортних засобів іноземної реєстрації, які їдуть за кордон з метою продовження термінів перебування в Україні.

У Держприкордонслужбі також позначили кілька шляхів вирішення проблеми з чергами: створення окремих смуг руху для учасників малого прикордонного руху, для громадян України та для іноземців, розміщення в ялинковому порядку кабін митного контролю, що дозволить удвічі збільшити пропускну здатність. Актуальним залишається питання будівництва нових пунктів пропуску та переоснащення існуючих, зазначили прикордонники.

Днями президент Петро Порошенко домовився з Польщею про виділення 100 млн доларів кредиту. Ці гроші як раз і планується направити на розвиток інфраструктури пунктів пропуску на українсько-польському кордоні. "Я вдячний польському уряду за те, що було виділено 100 млн доларів кредиту під 0,15% річних на 30 років за п'ятирічним пільговим періодом", - дякував Порошенко польському лідеру Анджею Дуді.

Втім, джерело "Апострофа" упевнене, що істотним чином виділення кредиту Польщею не вплине на проблему черг на кордоні. "В основному всі ці гроші підуть на будівництво прикордонних доріг, а не пунктів пропуску. Адже скільки вже було розмов про облаштування пунктів пропуску, але далі прийняття урядових постанов та окремих програм справа не рухається, тому що виділяються копійки. Насправді облаштуванням пунктів пропуску не повинні займатися прикордонники, митники і ті контрольні служби, які там працюють. Цим повинні займатися окремі структури, не пов'язані з контрольними органами. Тоді на державному кордоні буде порядок", - резюмував співрозмовник.

Читайте також

Україна на шляху до ЄС: як нашій країні не залишитися без робочих рук

Після війни мільйони чоловіків можуть виїхати з України на заробітки до ЄС, заборонні заходи – не найкращий спосіб зупинити відтік кадрів

Чи подорожчає електрика з 1 листопада: що потрібно знати

Підвищення цін на ринках електроенергії, яке потрібне для здійснення імпорту з Європи, відкладено